BibTex RIS Cite

Teacher School Memories and First Professional Experiences of Theacher Hasan Topuz Who Graduated Perşembe Teacher School in 1967

Year 2021, Volume: 5 Issue: 2, 233 - 250, 29.12.2021

Abstract

Retired Teacher Hasan Topuz, a graduate of the Perşembe Teachers School, who started his education activities in 1956, studied at this school between 1964-1967. Hasan Topuz, who had his first teaching experience in 1967 in Sütlegen Primary School in the town of Kaş district of Antalya, worked there for 1 year. Then, in 1968, he was appointed to Çengeller Primary School in Yortan town of Karabük district of Zonguldak. After working at Hasan Topuz Çengeller Primary School for 3 years, he was appointed to his hometown Samsun in 1970. Hasan Topuz worked in 4 different schools in Samsun. The last school he worked at was Kocatepe Primary School in Samsun Çarşamba and he retired from this school in 1996. With this interview, the memories of teacher school and his first profession of teacher Hasan Topuz, who was born in the village of Çarşamba Kocakavak (Cıbacalı) in 1948, is a graduate of the Persembe Teachers' School were revealed, and thus it was tried to look at teacher schools from the eyes of a student and the teaching profession from the perspective of a teacher.

References

  • Akyüz, Y. (2020), Türk Eğitim Tarihi-MÖ 1000-MS 2020. Ankara: Pegem Akademi.
  • Devlet İstatistik Enstitüsü [D.İ.E.]. (1977), Milli Eğitim İstatistikleri Mesleki ve Teknik Öğretim 1967-1973. Ankara.
  • Güven, İ. (2018), Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Şanal, M., ve Alaca, E. (2020), Türk Eğitim Tarihi Orta Asya’dan Günümüze. Ankara: Pegem Akademi.
  • Şimşir, B. N. (2006), Türk Harf Devrimi Üzerinde İncelemeler. Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi.
  • T.C. Resmî Gazete, Sayı:4491, 22 Nisan 1940.
  • T.C. Resmî Gazete, Sayı:8625, 4 Şubat 1954.

1967 YILI PERŞEMBE ÖĞRETMEN OKULU MEZUNU ÖĞRETMEN HASAN TOPUZ’UN ÖĞRETMEN OKULU ANILARI VE İLK MESLEK DENEYİMLERİ

Year 2021, Volume: 5 Issue: 2, 233 - 250, 29.12.2021

Abstract

1956’da eğitim-öğretim faaliyetlerine başlayan Perşembe Öğretmen Okulu mezunu Emekli Öğretmen Hasan Topuz, bu okulda 1964-1967 yılları arasında öğrenim görmüştür. İlk öğretmenlik deneyimini 1967’de Antalya’nın Kaş ilçesinin Sütleğen kasabasında Sütleğen İlkokulu’nda yaşayan Hasan Topuz burada 1 yıl görev yapmıştır. Ardından 1968 yılında Zonguldak’ın Karabük ilçesine bağlı olan Yortan kasabasında Çengeller İlkokulu’na tayin olmuştur. Hasan Topuz, Çengeller İlkokulu’nda 3 yıl görev yaptıktan sonra 1970 yılında memleketi Samsun’a tayini çıkmıştır. Hasan Topuz, Samsun’da 4 farklı okulda görev yapmıştır. En son görev yaptığı okul Samsun Çarşamba’da Kocatepe İlkokulu olmuş ve bu okuldan 1996 yılında emekli olmuştur. Bu çalışma ile 1948 yılı Çarşamba Kocakavak (Cıbacalı) köyünde dünyaya gelen Perşembe Öğretmen Okulu mezunu olan öğretmen Hasan Topuz’un öğretmen okulu ve ilk meslek anıları ortaya çıkarılarak bir öğrenci gözüyle öğretmen okullarına ve bir öğretmen gözüyle öğretmenlik mesleğine bakılmaya çalışılmıştır.

References

  • Akyüz, Y. (2020), Türk Eğitim Tarihi-MÖ 1000-MS 2020. Ankara: Pegem Akademi.
  • Devlet İstatistik Enstitüsü [D.İ.E.]. (1977), Milli Eğitim İstatistikleri Mesleki ve Teknik Öğretim 1967-1973. Ankara.
  • Güven, İ. (2018), Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Şanal, M., ve Alaca, E. (2020), Türk Eğitim Tarihi Orta Asya’dan Günümüze. Ankara: Pegem Akademi.
  • Şimşir, B. N. (2006), Türk Harf Devrimi Üzerinde İncelemeler. Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi.
  • T.C. Resmî Gazete, Sayı:4491, 22 Nisan 1940.
  • T.C. Resmî Gazete, Sayı:8625, 4 Şubat 1954.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Esin Yüzbaşı 0000-0002-0685-6120

Early Pub Date December 20, 2021
Publication Date December 29, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Yüzbaşı, E. (2021). 1967 YILI PERŞEMBE ÖĞRETMEN OKULU MEZUNU ÖĞRETMEN HASAN TOPUZ’UN ÖĞRETMEN OKULU ANILARI VE İLK MESLEK DENEYİMLERİ. Alınteri Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 233-250.