The aim of this study is to reveal the practices at lower secondary
schools and high schools to maintain school discipline. For the study, the
maximum variation sampling method was used. To that end, the study group
consisted of 25 school administrators. The data of this study were collected by
the way of semi structured interviews with the school administrators. The data
was analyzed by using content analysis. In the light of the findings, it is
found that school administrators believe that preventative, supportive and
corrective discipline practices may be effective in solving discipline
problems. In the study, preventative discipline measures are commonly seen to
be adopted by administrators. Administrators mostly tend to overcome discipline
problems by involving teachers in problem solving process and by informing the
parents about the behavior.
School Discipline Student discipline Discipline Problems Approaches for preventing discipline problems
Bu araştırmanın amacı; ortaokul ve liselerde disiplin sağlama adına
yapılan uygulamaları ortaya koymaktır. Bu amaçla 25 yönetici bu
araştırmanın katılımcı grubunu oluşturmaktadır. Araştırma verileri
yöneticilerle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla
toplanmıştır. Verilerin analizinde ise içerik analizi yapılmıştır.
Araştırma bulguları ışığında okul yöneticilerinin, disiplin sorunlarının
yaşanması sürecinde önleyici destekleyici ve düzeltici uygulamaların etkili
olabileceğini düşündüklerini anlaşılmaktadır. Araştırmada “önleyici disiplin
yaklaşımı” temasına uygun görüşlerin ağırlıkta olduğu
görülmektedir. Araştırma kapsamındaki okullarda görev yapan
yöneticiler; disiplini sağlamak için en çok öğretmenlerin problem
çözümünde işbirliği ve katkılarının sağlanması yaklaşımına ve olumsuz
davranışla ilgili veliyi bilgilendirmeye başvurmaktadır.
Okul disiplini Öğrenci disiplini Disiplin Problemleri Disiplin Problemlerinin Önlenmesi Yaklaşımları
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Sciences of Field Education |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019Volume: 10 Issue: 2 |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
[email protected] http://www.e-ijer.com Address: Ege University Faculty of Education İzmir/Türkiye