The purpose of this study was to evaluate the opinions of the students who had completed a master’s degree about violence against women in the Department of Lifelong Learning at Bartin University Institute of Educational Sciences. A qualitative research methodology was employed in the study, namely, phenomenology. Convenient sampling was used to select the 18 participants. The participants stated that doing a master’s degree, which incorporated a thesis, in the Department of Lifelong Learning made them more conscious about violence against women, gender issues, and women education. They believed violence against women prevents women from self-realization and can only be reduced with education. Participants shed light on the subject by sharing their opinions about the reasons and further suggested solutions.
Bu çalışmanın amacı Yaşam Boyu Öğrenme Anabilim Dalı’nda yüksek lisans yapan öğrencilerin kadına yönelik şiddet hakkındaki görüşlerinin değerlendirilmesine yöneliktir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim çalışmasıdır. Çalışma grubunu Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yaşam Boyu Öğrenme Anabilim Dalı’nda tezli yüksek lisans yapan 18 öğrenci oluşturmakta olup kolay ulaşılabilir örneklemeyle seçilmiştir. Yaşam Boyu Öğrenme yüksek lisans öğrencileri bu bölümde okumanın ve gördükleri derslerin kadına yönelik şiddet, toplumsal cinsiyet, kadın eğitimi konusunda kendilerini daha bilinçli hale getirdiğini ifade ederken kadına şiddeti bireylerin kendilerini gerçekleştirme ve geliştirmeleri önünde de bir engel olarak gördükleri bu nedenle kadına yönelik şiddetin de ancak eğitim ve öğretimin katkısı ile azaltılabileceğini düşündükleri anlaşılmaktadır. Katılımcılar kadına şiddetin nedenleri ve çözüm önerileri hakkında görüşlerini bildirerek konuya ışık tutmuşlardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 15 Issue: 1 |