Research Article
BibTex RIS Cite

ORTAOKUL 6, 7 VE 8. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERİN DEĞER EĞİTİMİ AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2018, Volume: 15 Issue: 58, 126 - 145, 15.06.2018

Abstract

Gelişmiş toplumların eğitimde teknoloji ve bilgiyi yakalamalarının ya- nında değerler eğitimi verme zorunluluğu her geçen gün artmaktadır. Bu araştırmad, 2017-2018 eğitim öğretim yılında ortaokul 6, 7 ve 8. sınıf düzeyindeki Türkçe ders kitaplarındaki metinlerde yer verilen değer kavramları incelenmiştir. Türkçe öğretiminin temel aracı olan metinler, ulusal ve evrensel kültürün dayandığı değerlerin öğrencilere aktarılması için önemli birer araçtır. Araştırmada nitel araştırma yön- temlerinden doküman incelemesi, verilerinin çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Analiz sonucunda, ulusal değerler ve evrensel değerler olmak üzere iki tema ve bu temalara ilişkin yirmi iki alt kod tespit edilmiştir. Vatan millet sevgisi, bayrak sevgisi, kültürel miraslar, Atatürk sevgisi, atalara saygı, bayramların önemi gibi 6 tane ulusal değerlere ilişkin kodlar şeklinde bulgulanırken, evrensel değer- lere ilişkin kodlar; sorumluluk, çalışkanlık, hoşgörü, merhamet, tutar- lılık, dürüstlük, dostluk, iyilik, ileri görüşlülük, doğa sevgisi, haksızlığa karşı çıkmak, özgürlük, adalet, yardımlaşma, özgüven ve misafirper- verlik şeklinde 16 tane tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, Türkçe ders kitaplarında en fazla tespit edilerek kodlanan ilk üç değe- rin sırasıyla; Atatürk sevgisi (26), doğa sevgisi (21) ve vatan millet sevgisi (18) olduğu görülmektedir. En az tespit edilen değerlerin; ada- let (3), özgüven (3), özgürlük (4), tutarlılık (3) ve bayramların önemi
(1) olduğu “demokrasi” ve “barış” gibi değerlere ders kitaplarında yer verilmediği tespit edilmiştir.

References

  • AYDIN, M.Z. ve AKYOL GÜRLER, Ş. (2014). Okulda Değerler Eğitimi Yöntem- ler- Etkinlikler- Kaynaklar, Ankara: Nobel Akademik Yayınları.
  • BELET, D. ve DEVECI H. (2008). “Türkçe Ders Kitaplarının Değerler Bakı- mından İncelenmesi”, Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi, VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu.
  • DEMIR, Ö. ve ACAR, M. (1992). Sosyal Bilimler Sözlüğü, İstanbul: Ağaç Yayın- ları.
  • DEMIREL, A. ve ÖZBAY, V. (2016). Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı. An- kara: Dikey Yayıncılık.
  • DILMAÇ, B. (2012). İnsanca Değerler Eğitimi, Ankara: Pegem Akademi.
  • DOĞAN, B. ve GÜLÜŞEN, A. (2011). “Türkçe Ders Kitaplarındaki (6–8) Me- tinlerin Değerler Bakımından İncelenmesi”, Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:1, Sayı:2.
  • ERDAL, N. (2016). Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, Ankara: Dörtel Ya- yıncılık.
Year 2018, Volume: 15 Issue: 58, 126 - 145, 15.06.2018

Abstract

References

  • AYDIN, M.Z. ve AKYOL GÜRLER, Ş. (2014). Okulda Değerler Eğitimi Yöntem- ler- Etkinlikler- Kaynaklar, Ankara: Nobel Akademik Yayınları.
  • BELET, D. ve DEVECI H. (2008). “Türkçe Ders Kitaplarının Değerler Bakı- mından İncelenmesi”, Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi, VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu.
  • DEMIR, Ö. ve ACAR, M. (1992). Sosyal Bilimler Sözlüğü, İstanbul: Ağaç Yayın- ları.
  • DEMIREL, A. ve ÖZBAY, V. (2016). Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı. An- kara: Dikey Yayıncılık.
  • DILMAÇ, B. (2012). İnsanca Değerler Eğitimi, Ankara: Pegem Akademi.
  • DOĞAN, B. ve GÜLÜŞEN, A. (2011). “Türkçe Ders Kitaplarındaki (6–8) Me- tinlerin Değerler Bakımından İncelenmesi”, Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:1, Sayı:2.
  • ERDAL, N. (2016). Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, Ankara: Dörtel Ya- yıncılık.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Ayla Yıldız

Fırat Yolcu

A. Şahin Kılıç This is me

Publication Date June 15, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 15 Issue: 58

Cite

APA Yıldız, A., Yolcu, F., & Kılıç, A. Ş. (2018). ORTAOKUL 6, 7 VE 8. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERİN DEĞER EĞİTİMİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Karadeniz Araştırmaları, 15(58), 126-145.
AMA Yıldız A, Yolcu F, Kılıç AŞ. ORTAOKUL 6, 7 VE 8. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERİN DEĞER EĞİTİMİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Karadeniz Araştırmaları. June 2018;15(58):126-145.
Chicago Yıldız, Ayla, Fırat Yolcu, and A. Şahin Kılıç. “ORTAOKUL 6, 7 VE 8. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERİN DEĞER EĞİTİMİ AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Karadeniz Araştırmaları 15, no. 58 (June 2018): 126-45.
EndNote Yıldız A, Yolcu F, Kılıç AŞ (June 1, 2018) ORTAOKUL 6, 7 VE 8. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERİN DEĞER EĞİTİMİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Karadeniz Araştırmaları 15 58 126–145.
IEEE A. Yıldız, F. Yolcu, and A. Ş. Kılıç, “ORTAOKUL 6, 7 VE 8. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERİN DEĞER EĞİTİMİ AÇISINDAN İNCELENMESİ”, Karadeniz Araştırmaları, vol. 15, no. 58, pp. 126–145, 2018.
ISNAD Yıldız, Ayla et al. “ORTAOKUL 6, 7 VE 8. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERİN DEĞER EĞİTİMİ AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Karadeniz Araştırmaları 15/58 (June 2018), 126-145.
JAMA Yıldız A, Yolcu F, Kılıç AŞ. ORTAOKUL 6, 7 VE 8. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERİN DEĞER EĞİTİMİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Karadeniz Araştırmaları. 2018;15:126–145.
MLA Yıldız, Ayla et al. “ORTAOKUL 6, 7 VE 8. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERİN DEĞER EĞİTİMİ AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Karadeniz Araştırmaları, vol. 15, no. 58, 2018, pp. 126-45.
Vancouver Yıldız A, Yolcu F, Kılıç AŞ. ORTAOKUL 6, 7 VE 8. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERİN DEĞER EĞİTİMİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Karadeniz Araştırmaları. 2018;15(58):126-45.