Research Article
BibTex RIS Cite

THE VISUAL CULTURAL MEMORY OF POLICE JOURNAL

Year 2024, Volume: 17 Issue: 45, 211 - 231, 18.03.2024
https://doi.org/10.12981/mahder.1427224

Abstract

Cultural memory, by encompassing the emotions, thoughts, and creations of memory, holds a significant position as a carrier in cultural studies. Functionally, it possesses the functions of reminding, recreating, and transferring. Visual cultural memory, on the other hand, is a structure that includes all visual expression forms in cultural memory. The cultural elements preserved in visual cultural memory are as potent as those expressed through writing and speech. In the most general sense, the images present in the visual cultural memory of a community or group serve as carriers and conveyors of that community's culture. In this context, when analyzing visual memory elements, it is essential to first focus on their function and then on their connection to the cultural patterns to which they belong.

Furthermore, visual memory elements are not independent of the social, political, and economic conditions of the time in which they were created. Just like in all forms of cultural creations, it is possible to trace the cultural context and details of visual memory elements from the ideology of the period to the social living conditions. In this regard, visual memory can encompass all forms of visual expression. The study of patterns on any ethnographic inventory is as much a product of visual cultural memory as a historical photograph is a product of visual cultural memory.

Based on this information, this study examines the visual memory of the Police Magazine. The magazine, which started its publication in 1913 and continues to be published under the name "Police Journal," is a longstanding publication that, even in periods when publishing activities in Turkey faced various challenges, has successfully represented the fundamental principles and values of the Police Organization with stability in its publishing policies. In addition to articles, the magazine also made use of photographs. The photographs used in the magazine with rich visual content are important in showing the initial and historical images of the Police Organization, forming the roots of the living image of the Turkish police. In this context, this study analyzes the visuals used in the Ottoman editions of Police Magazine between 1913-1928, consisting of 266 issues, within the framework of visual folklore.

References

  • Assmann, J. (2001). Kültürel bellek eski yüksek kültürlerde yazı, hatırlama ve politik kimlik. (çev.: A. Tekin), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bachelard, G. (1996). Mekânın poetikası. (çev.: Aykut Derman), İstanbul: Kesit Yayınları
  • Bajac, Q. (2005). Karanlık odanın sırları. (çev.: A. Berkay), 2. Baskı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Berger, J. (1986). Görme biçimleri. (çev.: Y. Salman), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Berger, J. (2015). Bir fotoğrafı anlamak. (çev.: B. Eyüboğlu), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bilgin, N. (2013). Tarih ve kolektif bellek. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Burke, P. (2009). Tarihin görgü tanıkları. (çev.: Z. Yelce), 2. Baskı, İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Connerton, P. (2014). Toplumlar nasıl anımsar (çev.: A. Şenel). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Çolak, O. (2017). Sultan Reşad’ın basında çıkan fotoğrafları ve fotoğrafçıları. Sultan V. Mehmed Reşad ve Fotoğraf Albümü, (ed.: İ O. Çolak), İstanbul: TBMM. Milli Saraylar Yayınları.
  • Depeli, G. (2010). Görsellik ve kültürel bellek ilişkisi: Göçmenin evi. Kültür ve İletişim, 13(2), 9-39.
  • Deringil, S. (2014). İktidarın sembolleri ve ideoloji. (çev.: Gül Çağalı Güven), İstanbul: Doğan Kitap.
  • Günay, V. (2008). Görsel okuryazarlık ve imgenin anlamlandırılması. Art-e Sanat Dergisi, 1(1), 1-29.
  • Halbwachs, M. (2023). Kolektif bellek. (çev.: Z. Karagöz), 3. Baskı, İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Kutlu, M. (2018). Etnofotografi: Etnografik araştırmada fotoğrafın çok yönlü kullanımı. 4. International Language, Culture and Literature Symposium, 17-18 Mayıs 2018, Antalya: Akdeniz Üniversitesi.
  • Öztuncay, B. (2017). İstanbul’da fotoğrafçılığın doğuşu ve gelişim süreci. Camera Ottomana, (ed.: Z. Çelik- E. Eldem), 66-105, İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.

POLİS MECMUASININ GÖRSEL KÜLTÜREL BELLEĞİ

Year 2024, Volume: 17 Issue: 45, 211 - 231, 18.03.2024
https://doi.org/10.12981/mahder.1427224

Abstract

Kültürel bellek hafızanın duygu, düşünce ve yaratımlarını bünyesinde barındırarak kültürel çalışmalarda önemli bir taşıyıcı konumundadır. İşlevsel olarak hatırlatma, yeniden yaratma ve aktarma işlevlerine sahiptir. Görsel kültürel bellek ise kültürel bellekteki tüm görsel ifade formlarını içeren bir yapıdır. Görsel kültürel bellekte muhafaza edilen kültür unsurları, yazı ve söz ile ifade edilen unsurlar kadar güçlüdür. En genel ifadeyle, bir topluluğun ya da grubun görsel kültürel belleğinde var olan imgeler, o topluluğun kültür taşıyıcısı ve aktarıcısıdır. Bu bağlamda görsel bellek unsurları çözümlenirken her zaman önce işlevine ardından, ait olduğu kültürel kalıplarla bağına odaklanmak gerekmektedir. Öte yandan görsel bellek unsurları, yaratıldığı dönemin sosyal, siyasi ve ekonomik şartlarından bağımsız değildir. Tıpkı kültürel yaratımların tüm formlarında olduğu gibi görsel bellek unsurlarında da dönemin ideolojisinden sosyal yaşam koşullarına kadar kültürel bağlam ve dokunun tüm ayrıntılarını izlemek mümkündür. Bu bakımdan görsel bellek, görselleştirilen tüm ifade formlarını içerebilir. Herhangi bir etnografik envanterin üzerindeki desen çalışması ne kadar görsel kültürel belleğin ürünü ise tarihî bir fotoğraf da o kadar görsel kültürel belleğin ürünüdür. Bu bilgilere binaen bu çalışmada, Polis Mecmuasının görsel belleği incelenmiştir. 1913 yılında yayın hayatına başlayan halen “Polis Dergisi” ismiyle yayınlanmaya devam eden dergi, Türkiye’de yayıncılık faaliyetlerinin türlü zorluklarla karşılaştığı dönemlerde dahi, istikrarlı bir şekilde Polis Teşkilatı’nın temel ilke ve değerlerini temsil ederek yayın politikalarını başarılı bir şekilde yürütmüş köklü bir dergidir. Dergide yazılara ek olarak fotoğraflardan da istifade edilmiştir. Zengin bir görsel içeriğe sahip dergide kullanılan fotoğraflar, Polis Teşkilatı’nın ilk ve tarihî imgelerini göstermesi bakımından önemlidir ve yaşayan Türk polisi imgesinin de köklerini oluşturmaktadır. Bu bağlamda bu çalışmada, Polis Mecmuasının 1913-1928 yılları arasında çıkan 266 sayılık Osmanlıca nüshalarında kullanılan görseller, görsel folklor bağlamında çözümlenmiştir.

Anahtar Kelimeler: Kültürel Bellek, Görsel Bellek, Görsel Folklor, Polis Mecmuası, Polis Fotoğrafları.

References

  • Assmann, J. (2001). Kültürel bellek eski yüksek kültürlerde yazı, hatırlama ve politik kimlik. (çev.: A. Tekin), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bachelard, G. (1996). Mekânın poetikası. (çev.: Aykut Derman), İstanbul: Kesit Yayınları
  • Bajac, Q. (2005). Karanlık odanın sırları. (çev.: A. Berkay), 2. Baskı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Berger, J. (1986). Görme biçimleri. (çev.: Y. Salman), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Berger, J. (2015). Bir fotoğrafı anlamak. (çev.: B. Eyüboğlu), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bilgin, N. (2013). Tarih ve kolektif bellek. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Burke, P. (2009). Tarihin görgü tanıkları. (çev.: Z. Yelce), 2. Baskı, İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Connerton, P. (2014). Toplumlar nasıl anımsar (çev.: A. Şenel). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Çolak, O. (2017). Sultan Reşad’ın basında çıkan fotoğrafları ve fotoğrafçıları. Sultan V. Mehmed Reşad ve Fotoğraf Albümü, (ed.: İ O. Çolak), İstanbul: TBMM. Milli Saraylar Yayınları.
  • Depeli, G. (2010). Görsellik ve kültürel bellek ilişkisi: Göçmenin evi. Kültür ve İletişim, 13(2), 9-39.
  • Deringil, S. (2014). İktidarın sembolleri ve ideoloji. (çev.: Gül Çağalı Güven), İstanbul: Doğan Kitap.
  • Günay, V. (2008). Görsel okuryazarlık ve imgenin anlamlandırılması. Art-e Sanat Dergisi, 1(1), 1-29.
  • Halbwachs, M. (2023). Kolektif bellek. (çev.: Z. Karagöz), 3. Baskı, İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Kutlu, M. (2018). Etnofotografi: Etnografik araştırmada fotoğrafın çok yönlü kullanımı. 4. International Language, Culture and Literature Symposium, 17-18 Mayıs 2018, Antalya: Akdeniz Üniversitesi.
  • Öztuncay, B. (2017). İstanbul’da fotoğrafçılığın doğuşu ve gelişim süreci. Camera Ottomana, (ed.: Z. Çelik- E. Eldem), 66-105, İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Folklore in the Türkiye Field
Journal Section Articles
Authors

Ayşe Uğureli 0000-0003-2249-0007

Publication Date March 18, 2024
Submission Date January 28, 2024
Acceptance Date March 11, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 17 Issue: 45

Cite

APA Uğureli, A. (2024). POLİS MECMUASININ GÖRSEL KÜLTÜREL BELLEĞİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 17(45), 211-231. https://doi.org/10.12981/mahder.1427224