Aim: There is a lack of robust information for research assessing residents' perceptions of education quality in Somalia. The aim of the study was thus to evaluate the residents' perspective on their satisfaction with the hospital education and training system.
Methods: This cross-sectional study was conducted on residents who pursue their specialty training at a Training and Research Hospital between May and June 2021. Data collection was performed online using the Microsoft survey-based form. Qualitative variables were presented with frequency (n) and percentage (%) values. Quantitative variables were presented with mean and standard deviation (mean+SD) values. Comparisons between two categorical variables, the Chi-Square test was used.
Results: Out of a total of 98 residents, 93 from 24 departments enrolled (response rate 94.8%, mean age was 28,61+2.80 years). Eighty-five percent of residents agreed that training has contributed to improved their ability to use knowledge in their clinical expertise. Residents working in the surgical specialties had a more positive view of bright employment prospects than those working in medical specialties (p=0.012). Male residents were more positive towards the facet ‘secure good job prospects’ than females. Female residents agreed that the education content and education level of the preferred program was sufficient in general than their male counterparts (p=0.013).
Conclusions: The satisfaction of residents is generally high. Items with relatively low resident satisfaction were reported to program administrators for further evaluation and development.
Amaç: Çalışmanın amacı, Somali'de asistanların uzmanlık eğitiminden memnuniyetini değerlendirmektir.
Yöntem: Bu kesitsel çalışma, Somali'de Mayıs ve Haziran 2021 tarihleri arasında bir Eğitim ve Araştırma Hastanesinde uzmanlık eğitimine devam eden asistanlar üzerinde gerçekleştirilmiştir. Veri toplama, Microsoft anketine dayalı form kullanılarak çevrimiçi olarak gerçekleştirilmiştir. Nitel değişkenler frekans (n) ve yüzde (%) değerleri ile sunulmuştur. Nicel değişkenler ortalama ve standart sapma (ortalama +SD) değerleriyle sunulmuştur. İki kategorik değişken arasındaki karşılaştırmalarda ki-kare testi kullanıldı.
Bulgular: Çalışmaya 98 asistandan 93'ü çalışmaya katıldı (yanıt oranı %94,8, ortalama yaş 28.61+2.80 idi). Asistanların %85,8'i eğitimin klinik uzmanlıklarında bilgiyi kullanma yeteneklerini geliştirmeye katkıda bulunduğunu belirtti. Cerrahi uzmanlık alanlarında çalışan asistanların dahili uzmanlık alanlarında çalışan asistanlara göre istihdam beklentisi daha olumlu olduğu görülmüştür (p=0.012). Erkek asistanların kadın asistanlara göre 'gelecekte iyi bir iş bulma beklentisi' daha olumlu yönde olduğu görülmüştür. Kadın asistanlar, tercih ettikleri programın eğitim içeriği ve eğitim düzeyinin genel olarak yeterli olduğuna erkek asistanlardan daha fazla katıldığı görülmüştür (p=0.013).
Sonuç: Asistan hekimlerin memnuniyet oranının genel olarak yüksek olduğu görülmüştür. Memnuniyet oranının yüksek olmadığı maddeler program yöneticileri tarafından değerlendirilip geliştirilmek üzere bildirilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2022 |
Submission Date | October 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 21 Issue: 64 |