Research Article
BibTex RIS Cite

ÖĞRETMEN ADAYLARININ YARATICILIĞI DESTEKLEME DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2023, Volume: 13 Issue: 2, 962 - 976, 31.05.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1101540

Abstract

Yaratıcılık, tanımlanması, ölçülmesi ve geliştirilmesi bir o kadar karmaşık olmasının yanı sıra en önemli 21.yy becerileri arasında yer bulmaktadır. Yaratıcılık kavramının karmaşık yapısının etkileri eğitim ortamlarında çocukların yaratıcılığını geliştirme çabasına da yansımaktadır. Bu çabada önemli
değişkenlerden biri de öğretmenlerdir. Öğretmenler yaratıcılık becerilerinin gelişiminde kritik role sahiplerdir. Bu çalışmada, öğretmen adaylarının yaratıcılığı destekleme düzeyleri, cinsiyet,
akademik başarı, yaratıcılık eğitimi ve öğretmenlik lisans programı değişkenleri bağlamında incelenmiştir. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada Soh (2000) tarafından geliştirilen ve Dikici (2013) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Yaratıcılığı Destekleyen Öğretmen İndeksi Ölçeği” kullanılmıştır. Dördüncü sınıf, 272 lisans öğrencisi ile gerçekleştirilen çalışmada öğretmen adaylarının yaratıcılığı destekleme düzeylerinin yüksek olduğu; kadın öğrencilerin erkek öğrencilerden daha yüksek oranda yaratıcılığı destekleyen davranışlara sahip oldukları belirlenmiştir. Çalışma için önemli bulgulardan biri de öğretmenlik lisans programları arası anlamlı farklılığın olmasıdır. Bulgulara ilişkin sonuçlar ayrıntılı olarak tartışılmış ve ileriki çalışmalara önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Aljughaiman, A., & Mowrer-Reynolds, E. (2005). Teachers’ conceptions of creativity and creative students. The Journal of Creative Behavior, 39(1), 17–34.
  • Amabile, T. (1989). Growing up creative: Nurturing a lifetime of creativity. New York: Crown.
  • Amabile, T. M. (2012). Componential theory of creativity. Boston, MA: Harvard Business School.
  • Barbot, B., Besançon, M., & Lubart, T. (2015). Creative potential in educational settings: Its nature, measure, and nurture. Education 3-13, 43(4), 371-381.
  • Beghetto, R. A. (2006). Does creativity have a place in classroom discussions? Prospective teachers’ response preferences. Thinking Skills and Creativity, 2(1), 1–9.
  • Beghetto, R. A., & Kaufman, J. C. (2007). Toward a broader conception of creativity: A case for" mini-c" creativity. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 1(2), 73.
Year 2023, Volume: 13 Issue: 2, 962 - 976, 31.05.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1101540

Abstract

References

  • Aljughaiman, A., & Mowrer-Reynolds, E. (2005). Teachers’ conceptions of creativity and creative students. The Journal of Creative Behavior, 39(1), 17–34.
  • Amabile, T. (1989). Growing up creative: Nurturing a lifetime of creativity. New York: Crown.
  • Amabile, T. M. (2012). Componential theory of creativity. Boston, MA: Harvard Business School.
  • Barbot, B., Besançon, M., & Lubart, T. (2015). Creative potential in educational settings: Its nature, measure, and nurture. Education 3-13, 43(4), 371-381.
  • Beghetto, R. A. (2006). Does creativity have a place in classroom discussions? Prospective teachers’ response preferences. Thinking Skills and Creativity, 2(1), 1–9.
  • Beghetto, R. A., & Kaufman, J. C. (2007). Toward a broader conception of creativity: A case for" mini-c" creativity. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 1(2), 73.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Nilgun Kirişçi 0000-0003-0925-7331

Aylin Kirişçi Sarıkaya 0000-0001-7443-8433

Early Pub Date May 26, 2023
Publication Date May 31, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 13 Issue: 2

Cite

APA Kirişçi, N., & Kirişçi Sarıkaya, A. (2023). ÖĞRETMEN ADAYLARININ YARATICILIĞI DESTEKLEME DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 13(2), 962-976. https://doi.org/10.24315/tred.1101540