Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Eğitimini Etkileyen Paradigmalar

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 1, 29 - 35, 25.08.2022

Öz

Çağın en belirgin özelliklerinden biri toplumların sürekli ve hızlı değişmesidir. Bilgi toplumu bu değişimin yönünü ve içeriğini vurgularken, insanların bu kadar hızlı değişimlere ayak uydurabilmesi eğitimle gerçekleşmektedir. Eğitim ve bilgi toplumunun yükselen değerlerinin buluşması karşımıza hızlı teknoloji dönüşümünü, hızlı değişme ve gelişmeyi, bilgiyi iyi organize edebilmeyi, insanı hem yaşam boyu öğrenen olarak ele almayı hem de bilgi insanı olarak sürekli öğrenmeyi, öğrenmeyi öğrenen insan modelini oluşturmayı amaçlamaktadır. Bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan hızlı gelişim ve değişmeler çok yönlü olmayı gerektirirken, öğrenenlere verilen eğitim derin olmakla birlikte, kalın çizgilerle ayrılmış, kalıplaşmış fikirlerden bir türlü sıyrılamamış ve dar kanallarda hapsolmuştur. Bilginin sürekli olarak arttığı ve çok kolay bir şekilde yayıldığı ortadayken eğitimciler öğrenenlerin bilgileri sorgulamalarını, sorunlara çözüm üretebilmelerini, kendilerini sürekli yenileyip geliştirmelerini, eleştirel düşünüp karar verebilmelerini sağlayacak paradigmalar çerçevesinde müfredatlarını, eğitim programlarını yenileyebilmeli ve çağa ayak uydurabilmelidirler. Bu makalede hemşirelik eğitimini geçmişten bugüne etkileyen paradigmaların üzerinde durulması amaçlanmıştır.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • 1. Şimşek H, Adıgüzel T. Yükseköğretimde yeni bir üniversite paradigmasına doğru. Eğitim ve Bilim. 2012;37(166).
  • 2. Parlar, H. Bilgi toplumu, değişim ve yeni eğitim paradigması. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi. 2012;2(4).
  • 3. Gamson, D. Historical perspectives on democratic decision making in education: Paradigms, paradoxes, and promises. Yearbook of the National Society for the Study of Education. 2007;106(1):15-45.
  • 4. Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/ [E.T. 01.02.2021].
  • 5. Hemşirelik Terimleri Sözlüğü Çalışma Grubu. Hemşirelik terimleri Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. 2015
  • 6. Velioğlu P, Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. Akademi Basın ve Yayıncılık. 2012.
  • 7. Varpio L, MacLeod A. Philosophy of science series: Harnessing the multidisciplinary edge effect by exploring paradigms, ontologies, epistemologies, axiologies, and methodologies. Academic Medicine. 2020;95(5):686-689.
  • 8. Özkan HA, Akduran F. Hemşirelikte paradigmaların önemi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi (HEAD). 2014;11(2):3-5
  • 9. İşler, H. Mesleki ve Teknik Eğitimde Değişen Paradigmalar. Mesleki Bilimler Dergisi (MBD). 2012;1(2):119-131.
  • 10. Jackson, JI. Nursing paradigms and theories: A primer. 2015.
  • 11. Genç SZ, Eryaman MY. Değişen değerler ve yeni eğitim paradigması. Sosyal Bilimler Dergisi. 2008;9(1):89-102.
  • 12. Saykılı, A. Dünden yarına eğitim paradigmaları: Sanayi modeli eğitim dijital çağda yeterli mi?. AUAd. 2018;4(2):189-198.
  • 13. Spitzer, A. Moving into the information era: does the current nursing paradigm still hold?. Journal of Advanced Nursing. 1998;28(4):786-793.
  • 14. Çonoğlu G, Özkütük N, Orgun F. Hemşirelik eğitiminde yenilikçi eğitim paradigması: Öğretim teknolojileriyle duyuşsal alanı harekete geçirmek. EGE HFD. 2020;36(1):61-65.
  • 15. Park YS, Konge L, Artino AR. Pozitivizm araştırma paradigması. Akademik Tıp. 2020;95(5):690-694.
  • 16. Groer ME, Clochesy JM. Conflicts Within the Discipline of Nursing: Is There a Looming Paradigm War?. Journal of Professional Nursing. 2020;36(1):53-55.
  • 17. Bodur G, Kaya H. The future of nursing: For the year 2050’s. F.N. Hem Derg. 2015;23(2):166-173.
  • 18. Şentürk, Ü. Enformasyon toplumunda eğitimin yeri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2008;6(3):487-506.
  • 19. Filiz NY, Dikmen Y. Hemşirelik Eğitiminde Aktif Öğrenme Yöntemlerinin Kullanımı: Jigsaw Tekniği. J hum rhythm. 2017;3(3):145-150.
  • 20. Aydınlı, S. Tasarım eğitiminde yapılandırıcı paradigma: ‘öğrenmeyi öğrenme’. Tasarım + Kuram. 2015;11(20):1-18.
  • 21. Han, Ç. Öğretmenlerin işlevsel paradigmaları ve eğitim reformu. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013;3(1):59-79.
  • 22. Aktaş MT, Özsoy CE. Bilgi toplumunun mesleki eğitim paradigması ve Türkiye ekonomisine potansiyel katkılar. Electronic Journal of Vocational Colleges. 2015;Özel Sayı:130-138.
  • 23. Yüksekdağ, BB. Covid-19 pandemisi döneminde öğrenme ve uzaktan hemşirelik eğitiminde paradigma değişimi. AUAd. 2021;7(1):61-73.
  • 24. Bozkurt, A. Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. AUAd. 2020;6(3):112-142.
  • 25. Fırat, M. 21. Yüzyılda Uzaktan Öğretimde Paradigma Değişimi. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi.2016;6(2).
  • 26. Park S, Cho Y, Explaining academic achievement gaps in South Korea with multicultural education paradigms. Asia Pacific Journal of Education. 2020;1-24.
  • 27. Aydoğan, İ. Türkiye’nin Eğitim Paradigması ve Yeni Paradigma Oluşturma Zorunluluğu Üzerine. TYB Akademi Dil Edebiyat ve Sosyal Bilimler Dergisi. 2015;13(13):25-37.

Paradigms Affecting Nursing Education

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 1, 29 - 35, 25.08.2022

Öz

One of the most distinctive features of the age is the constant and rapid change in societies. While the information society emphasizes the direction and content of this change. People can adapt to such rapid changes through education. The meeting of the rising values of education and information society aims to create a human model who learns to learn and learn as a knowledge person and to be able to organize the knowledge well, to meet the fast technology transformation, rapid change and development, to be able to organize the information well. While rapid developments and changes in information and communication technologies require being versatile, the education given to learners is deep, separated by thick lines, has not been able to get rid of stereotypes and is confined in narrow channels. While it is evident that knowledge is constantly increasing and spreading very easily, educators should be able to renew their curriculum, education programs and keep up with the times within the framework of paradigms that will enable learners to question information, produce solutions to problems, constantly renew and develop themselves, and think critically and make decisions. In this article, it is aimed to focus on the paradigms affecting nursing education from the past to the present. 

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • 1. Şimşek H, Adıgüzel T. Yükseköğretimde yeni bir üniversite paradigmasına doğru. Eğitim ve Bilim. 2012;37(166).
  • 2. Parlar, H. Bilgi toplumu, değişim ve yeni eğitim paradigması. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi. 2012;2(4).
  • 3. Gamson, D. Historical perspectives on democratic decision making in education: Paradigms, paradoxes, and promises. Yearbook of the National Society for the Study of Education. 2007;106(1):15-45.
  • 4. Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/ [E.T. 01.02.2021].
  • 5. Hemşirelik Terimleri Sözlüğü Çalışma Grubu. Hemşirelik terimleri Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. 2015
  • 6. Velioğlu P, Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. Akademi Basın ve Yayıncılık. 2012.
  • 7. Varpio L, MacLeod A. Philosophy of science series: Harnessing the multidisciplinary edge effect by exploring paradigms, ontologies, epistemologies, axiologies, and methodologies. Academic Medicine. 2020;95(5):686-689.
  • 8. Özkan HA, Akduran F. Hemşirelikte paradigmaların önemi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi (HEAD). 2014;11(2):3-5
  • 9. İşler, H. Mesleki ve Teknik Eğitimde Değişen Paradigmalar. Mesleki Bilimler Dergisi (MBD). 2012;1(2):119-131.
  • 10. Jackson, JI. Nursing paradigms and theories: A primer. 2015.
  • 11. Genç SZ, Eryaman MY. Değişen değerler ve yeni eğitim paradigması. Sosyal Bilimler Dergisi. 2008;9(1):89-102.
  • 12. Saykılı, A. Dünden yarına eğitim paradigmaları: Sanayi modeli eğitim dijital çağda yeterli mi?. AUAd. 2018;4(2):189-198.
  • 13. Spitzer, A. Moving into the information era: does the current nursing paradigm still hold?. Journal of Advanced Nursing. 1998;28(4):786-793.
  • 14. Çonoğlu G, Özkütük N, Orgun F. Hemşirelik eğitiminde yenilikçi eğitim paradigması: Öğretim teknolojileriyle duyuşsal alanı harekete geçirmek. EGE HFD. 2020;36(1):61-65.
  • 15. Park YS, Konge L, Artino AR. Pozitivizm araştırma paradigması. Akademik Tıp. 2020;95(5):690-694.
  • 16. Groer ME, Clochesy JM. Conflicts Within the Discipline of Nursing: Is There a Looming Paradigm War?. Journal of Professional Nursing. 2020;36(1):53-55.
  • 17. Bodur G, Kaya H. The future of nursing: For the year 2050’s. F.N. Hem Derg. 2015;23(2):166-173.
  • 18. Şentürk, Ü. Enformasyon toplumunda eğitimin yeri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2008;6(3):487-506.
  • 19. Filiz NY, Dikmen Y. Hemşirelik Eğitiminde Aktif Öğrenme Yöntemlerinin Kullanımı: Jigsaw Tekniği. J hum rhythm. 2017;3(3):145-150.
  • 20. Aydınlı, S. Tasarım eğitiminde yapılandırıcı paradigma: ‘öğrenmeyi öğrenme’. Tasarım + Kuram. 2015;11(20):1-18.
  • 21. Han, Ç. Öğretmenlerin işlevsel paradigmaları ve eğitim reformu. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013;3(1):59-79.
  • 22. Aktaş MT, Özsoy CE. Bilgi toplumunun mesleki eğitim paradigması ve Türkiye ekonomisine potansiyel katkılar. Electronic Journal of Vocational Colleges. 2015;Özel Sayı:130-138.
  • 23. Yüksekdağ, BB. Covid-19 pandemisi döneminde öğrenme ve uzaktan hemşirelik eğitiminde paradigma değişimi. AUAd. 2021;7(1):61-73.
  • 24. Bozkurt, A. Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. AUAd. 2020;6(3):112-142.
  • 25. Fırat, M. 21. Yüzyılda Uzaktan Öğretimde Paradigma Değişimi. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi.2016;6(2).
  • 26. Park S, Cho Y, Explaining academic achievement gaps in South Korea with multicultural education paradigms. Asia Pacific Journal of Education. 2020;1-24.
  • 27. Aydoğan, İ. Türkiye’nin Eğitim Paradigması ve Yeni Paradigma Oluşturma Zorunluluğu Üzerine. TYB Akademi Dil Edebiyat ve Sosyal Bilimler Dergisi. 2015;13(13):25-37.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Elif Kocaağalar Akince 0000-0002-9623-5335

Nilay Özkütük 0000-0003-1405-4600

Fatma Orgun 0000-0002-2351-7227

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 25 Ağustos 2022
Gönderilme Tarihi 26 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Kocaağalar Akince E, Özkütük N, Orgun F. Hemşirelik Eğitimini Etkileyen Paradigmalar. Akd Hemsirelik D. 2022;1(1):29-35.