Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 2, 625 - 642, 28.12.2020

Öz

Kaynakça

  • Akdemir, İ. O., ve Akengin, H., (2013). Coğrafya Biliminin Tanımı, İlkeleri, Konusu, Bazı Temel Kavramları ve Öğretimi, Hamza Akengin, İskender Dölek (Ed.) , Genel Fiziki Coğrafya içinde (s.1-34 )Ankara: Pegem Yayıncılık. Akşit, F., ve Şahin, C., (2011). Coğrafya öğretiminde aktif öğrenmenin akademik başarı ve tutum üzerine etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 1-26. Amer, A., (2006). Reflections of Bloom’s Revised Taxonomy. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 4(8), 213-230. Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2002). A taxonomy for teaching, learning, and assessing. Newyork: Longman Anderson, L. W., (2005). Objectives, evaluation, and the improvement of education. Studies in Educational Evaluation, 31, 102-113. Ayvacı, H. ve Türkdoğan, A., (2010). Yeniden Yapılandırılan Bloom Taksonomisine Göre Fen ve Teknoloji Dersi Yazılı Sorularının İncelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(1), 13-25. Bekdemir, M., ve Selim, Y., (2008). Revize edilmiş bloom taksonomisi ve cebir öğrenme alanı örneğinde uygulaması. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 185-196 Bloom, B.S., Engelhart, M.D, Furst, E.J, Hill, W.H., & Krathwohl, D.R., (1956). Taxonomy of Educational Objectives. Handbook I: Cognitive Domain. New York: David McKay Bümen, N., T., (2006). Program geliştirmede bir dönüm noktası: Yenilenmiş Bloom Taksonomisi. Eğitim ve Bilim, 31(142), 3-14. Dindar, H., ve Demir, M. (2006). Beşinci sınıf öğretmenlerinin fen bilgisi dersi sınav sorularının Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(3), 87-96. Doğan, N., (2006). Davranışların Ölçülmesi (Ed. H. Atılgan). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, 140-155, Ankara: Anı Yayıncılık. Eroğlu, D., ve Sarar-Kuzu, T., (2014). Türkçe ders kitaplarındaki dil bilgisi kazanımlarının ve sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre değerlendirilmesi, Başkent Üniversitesi Eğitim Dergisi, 1(1), 72-80. Hasan, M., Naomee, I., & Bilkis, R., (2013). Reflectıon of Bloom’s revised taxonomy in the social science questions of secondary school certificate examination. The International of Journal Social Sciences (TIJOSS), 14(1), 47-56. Karasar, N., (2007), Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Krathwohl, D.R., (2002). A revision of Bloom’s Taxonomy: An overwiew. Theory Into Practice, 41(4), 212-218. Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. California. : SAGE Publications. Krathwohl, D. R., (2009). Bloom taksonomisinin revizyonu: Genel bir bakış (D. Köğce, M. Aydın ve C. Yıldız, Çev.). İlköğretim Online, 8(3), 1-7. Kızılçaoğlu, A., ve Önal, H., (2008). Beşeri sistemler öğrenme alanında yerel bakış açısının önemi ve etkinlik önerileri. Marmara Coğrafya Dergisi, 18, 96-113. Köğce, D., ve Baki, A., (2009). Farklı Türdeki Liselerin Matematik Sınavlarında Sorulan Soruların Bloom Taksonomisine Göre Karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 557-574. Önder, G., (2018). Yerel Coğrafya ve Öğretimi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(9), 107-129. Özçağlar, A., (2006). Coğrafyaya Giriş. Ankara: Hilmi Usta Matbaacılık. Öztürk, M., (2014). Üniversite coğrafya eğitimi üzerine, E. Bekaroğlu ve A. R. Özdemir (Ed.). Bir disiplinin iç dünyası modern Türk coğrafyası üzerine söyleşiler. İstanbul: İdil Yayıncılık. Pickard, M.J., (2007). The new Bloom’s taxonomy: An overview for family and consumer sciences. Journal of Family and Consumer Sciences Education, 25(1), 45-55. Sönmez, V., (2005). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık. Sözen, E., ve Coşkun, M., (2014). Üniversite Giriş Sınavlarında Sorulan Coğrafya Sorularının (2000-2014) Bloom’un Bilişsel Alan ve Piaget’in Formal Operasyonel Dönem Basamaklarına Göre İncelenmesi, 9th International Balkan Education and Science Congress, 16-18 October Trakya University, Edirne. Şanlı, C., ve Pınar, A. (2017). Sosyal Bilgiler Dersi Sınav Sorularının Yenilenen Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi. İlköğretim online, 16(3), 950-959. Tanık, N., ve Saraçoğlu, S. (2011). Fen ve teknoloji dersi yazılı sorularının yenilenmiş Bloom taksonomisine göre incelenmesi, TÜBAV Bilim Dergisi, 4(4), 235-246. Ünal, N., (2008). Pre-service teacher’s perceptions toward global versus local environmental ıssues (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Middle East Technical Unıversity, Ankara. Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2010). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yüksel, S., (2007). Bilişsel alanın sınıflamasında (Taksonomi) yeni gelişmeler ve sınıflamalar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 479-509.

KPSS’ de Çıkan Coğrafya Alan Bilgisi Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi

Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 2, 625 - 642, 28.12.2020

Öz

Bu çalışmada, KPSS’de yer alan Coğrafya ÖABT’ye (Öğretmenlik Alan Bilgisini Testi) yönelik hazırlanan sınav sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre incelenerek düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Yenilenmiş taksonomi, bilgi ve bilişsel süreç boyutlarından oluşmaktadır. Bilgi boyutunda; olgusal, kavramsal, işlemsel, üst bilişsel bilgi basamakları, bilişsel süreç boyutunda; hatırlama, anlama, uygulama, çözümleme, değerlendirme ve yaratma basamakları bulunmaktadır. Araştırma verileri, 2013-2018 eğitim-öğretim yılların da ÖSYM’nin kendi internet sayfasında yayınlamış olduğu sorulardan oluşmaktadır. Soruların yenilenmiş Bloom taksonomisine göre incelenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verileri nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi ile elde edilmiştir. Coğrafya Öğretmenliğine yönelik 2013-2018 yılları arasında yapılan KPSS’deki soruların yenilenmiş Bloom taksonomisinin bilgi boyutu ve bilişsel süreç boyutuna göre incelendiğinde soruların çoğunluğunu bilişsel süreç boyutunun en alt basamakları olan “hatırlama” kısmı (110 soru) ve “anlama” kısmı (99 soru) oluşturmaktadır. Bununla birlikte Uygulama, analiz etme, değerlendirme ve yaratma bilişsel süreci boyutuna ilişkin soru bulunmamakla birlikte üst bilişsel bilgi alt boyutunda da soru yer almadığı görülmektedir.

Kaynakça

  • Akdemir, İ. O., ve Akengin, H., (2013). Coğrafya Biliminin Tanımı, İlkeleri, Konusu, Bazı Temel Kavramları ve Öğretimi, Hamza Akengin, İskender Dölek (Ed.) , Genel Fiziki Coğrafya içinde (s.1-34 )Ankara: Pegem Yayıncılık. Akşit, F., ve Şahin, C., (2011). Coğrafya öğretiminde aktif öğrenmenin akademik başarı ve tutum üzerine etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 1-26. Amer, A., (2006). Reflections of Bloom’s Revised Taxonomy. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 4(8), 213-230. Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2002). A taxonomy for teaching, learning, and assessing. Newyork: Longman Anderson, L. W., (2005). Objectives, evaluation, and the improvement of education. Studies in Educational Evaluation, 31, 102-113. Ayvacı, H. ve Türkdoğan, A., (2010). Yeniden Yapılandırılan Bloom Taksonomisine Göre Fen ve Teknoloji Dersi Yazılı Sorularının İncelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(1), 13-25. Bekdemir, M., ve Selim, Y., (2008). Revize edilmiş bloom taksonomisi ve cebir öğrenme alanı örneğinde uygulaması. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 185-196 Bloom, B.S., Engelhart, M.D, Furst, E.J, Hill, W.H., & Krathwohl, D.R., (1956). Taxonomy of Educational Objectives. Handbook I: Cognitive Domain. New York: David McKay Bümen, N., T., (2006). Program geliştirmede bir dönüm noktası: Yenilenmiş Bloom Taksonomisi. Eğitim ve Bilim, 31(142), 3-14. Dindar, H., ve Demir, M. (2006). Beşinci sınıf öğretmenlerinin fen bilgisi dersi sınav sorularının Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(3), 87-96. Doğan, N., (2006). Davranışların Ölçülmesi (Ed. H. Atılgan). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, 140-155, Ankara: Anı Yayıncılık. Eroğlu, D., ve Sarar-Kuzu, T., (2014). Türkçe ders kitaplarındaki dil bilgisi kazanımlarının ve sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre değerlendirilmesi, Başkent Üniversitesi Eğitim Dergisi, 1(1), 72-80. Hasan, M., Naomee, I., & Bilkis, R., (2013). Reflectıon of Bloom’s revised taxonomy in the social science questions of secondary school certificate examination. The International of Journal Social Sciences (TIJOSS), 14(1), 47-56. Karasar, N., (2007), Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Krathwohl, D.R., (2002). A revision of Bloom’s Taxonomy: An overwiew. Theory Into Practice, 41(4), 212-218. Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. California. : SAGE Publications. Krathwohl, D. R., (2009). Bloom taksonomisinin revizyonu: Genel bir bakış (D. Köğce, M. Aydın ve C. Yıldız, Çev.). İlköğretim Online, 8(3), 1-7. Kızılçaoğlu, A., ve Önal, H., (2008). Beşeri sistemler öğrenme alanında yerel bakış açısının önemi ve etkinlik önerileri. Marmara Coğrafya Dergisi, 18, 96-113. Köğce, D., ve Baki, A., (2009). Farklı Türdeki Liselerin Matematik Sınavlarında Sorulan Soruların Bloom Taksonomisine Göre Karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 557-574. Önder, G., (2018). Yerel Coğrafya ve Öğretimi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(9), 107-129. Özçağlar, A., (2006). Coğrafyaya Giriş. Ankara: Hilmi Usta Matbaacılık. Öztürk, M., (2014). Üniversite coğrafya eğitimi üzerine, E. Bekaroğlu ve A. R. Özdemir (Ed.). Bir disiplinin iç dünyası modern Türk coğrafyası üzerine söyleşiler. İstanbul: İdil Yayıncılık. Pickard, M.J., (2007). The new Bloom’s taxonomy: An overview for family and consumer sciences. Journal of Family and Consumer Sciences Education, 25(1), 45-55. Sönmez, V., (2005). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık. Sözen, E., ve Coşkun, M., (2014). Üniversite Giriş Sınavlarında Sorulan Coğrafya Sorularının (2000-2014) Bloom’un Bilişsel Alan ve Piaget’in Formal Operasyonel Dönem Basamaklarına Göre İncelenmesi, 9th International Balkan Education and Science Congress, 16-18 October Trakya University, Edirne. Şanlı, C., ve Pınar, A. (2017). Sosyal Bilgiler Dersi Sınav Sorularının Yenilenen Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi. İlköğretim online, 16(3), 950-959. Tanık, N., ve Saraçoğlu, S. (2011). Fen ve teknoloji dersi yazılı sorularının yenilenmiş Bloom taksonomisine göre incelenmesi, TÜBAV Bilim Dergisi, 4(4), 235-246. Ünal, N., (2008). Pre-service teacher’s perceptions toward global versus local environmental ıssues (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Middle East Technical Unıversity, Ankara. Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2010). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yüksel, S., (2007). Bilişsel alanın sınıflamasında (Taksonomi) yeni gelişmeler ve sınıflamalar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 479-509.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mücahit Coşkun 0000-0002-7881-6742

Fatih Kartal 0000-0001-9266-5007

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 11 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Coşkun, M., & Kartal, F. (2020). KPSS’ de Çıkan Coğrafya Alan Bilgisi Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(2), 625-642.