Abrasive flow machining is a non-traditional production method applied to complex surfaces. Processing time and cost are very important for factories. Abrasive flow machining (AFM) is a very useful method to achieve good surface quality in a shorter time, which is very important nowadays. Especially, it is desired that the surface quality of materials with high corrosion and high heat resistance used in aviation and automotive industry is good. In this paper, the effects of AFM technique on the surface quality of material such as Ti-6Al-4V, especially used in the aerospace industry, have been observed. Taguchi method was used to see appropriate parameters and noise factors. The surface roughness values (Ra), material removal rate (MRR) were measured and the white layer formed by high heat during cutting was removed in the high cycle numbers. Wire electrical discharge machining (Wire EDM) process the white layer formed during cutting and corrected by the AFM technique is an undesirable layer on the material surface. Experiments were carried out by changing the abrasive concentration and abrasive mesh size in this abrasive media. The number of cycles was increased, and experiments were continued with up to 50 cycles. The best surface quality values were achieved in experiments using 180 abrasive grain size and 60% abrasive concentration. The surface roughness (Ra) values, material removal rate (MRR) were obtained from the surfaces of processed samples and as the number of cycles increased, the inefficient white layer formed during the Wire EDM process was removed.
Abrasive flow machining aerospace materials surface roughness material removal
I would like to express my deepest appreciation to organizing committee of TICMET19 in the selection of my study which was presented in the conference organized on 10-12 October, 2019 in Gaziantep University
Aşındırıcı macun ile işleme, karmaşık yüzeylere uygulanan geleneksel olmayan bir üretim yöntemidir. Fabrikalar için işlem süresi ve maliyet üretim açısından oldukça önemlidir. Günümüzde çok önemli olan iyi yüzey kalitesini daha kısa sürede elde etmek için aşındırıcı macun ile işleme (AMİ) çok faydalı bir yöntemdir. Özellikle Havacılık ve otomotiv endüstrisinde kullanılan yüksek korozyon ve yüksek ısı direncine sahip malzemelerin yüzey kalitesinin iyi olması arzu edilmektedir. Bu yazıda, AMİ tekniğinin, özellikle havacılık endüstrisinde kullanılan Ti-6Al-4V gibi malzemelerin yüzey kalitesi üzerindeki etkileri gözlenmiştir. Uygun parametreleri ve gürültü faktörlerini görmek için Taguchi yöntemi kullanıldı. Yüzey pürüzlülüğü değerleri (Ra), malzeme kaldırma oranı (MKO) ölçüldü ve kesme sırasında yüksek ısıdan oluşan beyaz tabaka yüksek devir sayılarında çıkarıldı. Tel elektro erozyon ile işleme (Tel EEİ) sırasında oluşan ve AMİ tekniği ile düzeltilen beyaz tabaka, malzeme yüzeyinde istenmeyen bir tabakadır. Deneyler, bu aşındırıcı macundaki, aşındırıcı konsantrasyon ve aşındırıcı ağ boyutunu değiştirerek gerçekleştirildi. Döngü sayısı arttırıldı ve deneyler 50 döngüye kadar devam etti. En iyi yüzey kalitesi değerleri, 180 aşındırıcı tane boyutu ve %60 aşındırıcı konsantrasyon kullanılarak yapılan deneylerde elde edilmiştir. Yüzey pürüzlülüğü (Ra) değerleri, malzeme kaldırma oranı (MKO) işlenmiş numune yüzeylerinden alındı ve döngü sayıları arttıkça Tel EEİ işlemi sırasında oluşan verimsiz beyaz katman çıkarıldı.
Aşındırıcı macun ile işleme havacılık malzemeleri yüzey pürüzlülüğü malzeme kaldırma
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2020 |
Gönderilme Tarihi | 20 Şubat 2020 |
Kabul Tarihi | 6 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 2 |