Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AKSANLI SİNEMADA SELF ORYANTALİST TUTUM: HÜSEYİN TABAK SİNEMASI

Yıl 2022, Cilt: 14 Sayı: 3, 285 - 303, 29.07.2022

Öz

Türkiye’den yurtdışına dış göç hareketinin en yoğun yaşandığı ülke Almanya’dır. Almanya’ya göç eden birinci kuşak göçmenler ilerleyen yıllarda aile birleşmesi hakkından faydalanarak ailelerini yanlarına almış ve yeni bir sosyal yapının temelini atmıştır. İkinci kuşak göçmen olarak adlandırılan ilk kuşak göç edenlerin çocukları Almanya ve Türkiye kültürleri arasında yetişmiştir. İki kültürden beslenerek yeni bir kimlik yapısı ortaya çıkarmışlardır. İkinci kuşak göçmen bireyler iki kültür arasında kalmanın yarattığı avantajları, dezavantajları vb. farklı durumları ifade edebilmek için sanatı bir araç olarak kullanmıştır. Özellikle sinema kendilerini ifade edebilmek için Türkiye kökenli ikinci kuşak birçok bireylerin tercih ettiği bir alan olmuştur. Naficy’nin aksanlı sinema kavramı içerisinde dâhil edebileceğimiz bu yönetmenlerin çekmiş olduğu filmler Almanya ve Türkiye’den izler taşımaktadır. Batı’da yani Almanya’da üretim yapan Türkiye kökenli yönetmenlerin çektiği filmlerde self oryantalist temsil ile Türkiye üzerine belirli etiketlendirmekler yapmaktadırlar. Bu çalışmada Almanya’da üretim yapan Türkiye kökenli ikinci kuşak yönetmen olan Hüseyin Tabak’ın filmlerinde self oryantalist temsil incelenmiştir. Yönetmen, Naficy’nın aksanlı sinema bileşenleri tablosunda belirtti özellikleri taşıyan uzun metrajlı filmlerinde Batı bakış açısı ile Doğu temsilini filmlerinde kullandığı ve bu şekilde self oryantalizm yaptığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akın, F. (2013). Sinema, Benim Memleketim Filmlerimin Öyküsü. (B. Tut, Çev.) İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık.
  • Büyükkantarcıoğlu, N. (2006). Toplumsal Gerçeklik ve Dil. Ankara: Multilingual Yayınları.
  • Cyristal, D. (2008). A Dictionary of Linguistics and Phonetics. Victoria: Blacwell Publishing.
  • Çiftci, Y. (2013). Self Oryantalizm ve Türkiye'de Kürtler. Ankara: Orient Yayınları.
  • Gökdere, A. Y. (1978). Yabancı Ülkelere İşgücü Akimi ve Türk Ekonomisi Üzerindeki Etkileri. Ankara: İş Bankası Yayınları.
  • Kaya, A. (2000). Sıcher ın Kreuzberg Berlin'deki Küçük İstanbul Diasporada Kimliğin Oluşumu. İstanbul: Büke Yayınları.
  • Khatib, L. (2008). Lebanece Cinema Imagining The Civil War Beyond. Newyork: I.B. Tauris.
  • Naficy, H. (2001). An Accented Cinema : Exilic And Diasporic Filmmaking. New Jersey: Princeton University Press.
  • Suner, A. (2006). Hayalet Ev. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Asutay, H., & Atik, F. (2012). atih Akın'ın "Kurz Und Schmerzlos" Filminde Türk- Alman Gençlik Altkültürlerinin Yansımaları. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 4(2), 37-51.
  • Bezci, B., & Çifci, Y. (2012). Self Oryantalizm: İçimizdeki Modernite Ve/Veya İçselleştirdiğimiz Modernleşme. Akademik İncelemeler Dergisi, 7(1), 139-166.
  • Doyuran, L. (2018). Medyatik Bir Çalışma Alanı Olarak Eleştirel Söylem Çözümlemesi (Televizyon Dizileri Örneğinde). Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 301-323.
  • Feighery, W. G. (2012). Tourism and self Oriantalism in Omen: a critical discourse analysis. Critical Discouse Studies, 9(3), 269-284.
  • Golden, S. (2009). Orientalisms in East Asia: a theoretical model. Inter Asia Papers, 12, 1-26.
  • Kartal, S. (2019). Türkiye Cumhuriyeti’nin Eğitim İdeolojisi ve “Andımız” Metni. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 6(12), 25-31.
  • Ko, C. T. (2019). Self- Orientalism and inter-imperiality in Anna Kuzumi Stahl's Flores de un solo dia. Latin American and Carribean Ethnic Studies, 14(1), 70-89.
  • Kula, N., & Koluaçık, İ. (2016). Sinema ve Toplumsal BellekTürk Sinemasında Almanya'ya Dış Göç Olgusu. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 6(15), 384-411.
  • Kültür, N. (2017). Aksanlı Sinema ve Fatih Akın. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4(2), 3-17.
  • Özkoçak, Y. (2019). Göçmen ve Sinema Avrupa Göçmen Sineması ve Türk Asıllı Yönetmenler. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(3), 429-453.
  • Söylem, S. Ç., & Danış, P. (2019). Söylem, Söylem Çözümlemesi ve Eleştirel Söylem Çözümlemesi: Tanımları ve Kapsamları. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 6(2), 527-552.
  • Ünver, C. (2003). Almanya'ya Türk İşçi Göçü- Geçmişten Geleceğe Sorunlar, İmkanlar ve Fırsatlar. Sosyal Siyaset Konferanları Dergisi, 45, 177-226.
  • Day, K. (2021). Cinema in Lebonan, Syria,Iraq and Kuwait . O. L. i içinde, Companion Encyclopedia of Middle Eastern and North African Cinema (s. 364-405). London: Routledge.
  • Gazioğlu, E. (2012). 60'lardan 90'lara Göçmen Filmlerinde Kuşak Farklılıkları. Z. G. (Ed.) içinde, Türk-Alman İşgücü Anlaşmasının 50. Yılında Alman Türkleri (s. 61-76). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Kirel, S. (2004). Kendi Evinde Misafir: Evsizleşen Ulusal Sinemalara Bir Örnek Olarak Türk Sineması. N. (Der.) içinde, Kültürel Üretim Alanları- Renkli Atlas (s. 99-124). İstanbul: Babil Yayınları.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Buket Akdemir Dilek 0000-0001-7809-2935

Neşe Kaplan 0000-0002-9363-1762

Erken Görünüm Tarihi 29 Temmuz 2022
Yayımlanma Tarihi 29 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Akdemir Dilek, B., & Kaplan, N. (2022). AKSANLI SİNEMADA SELF ORYANTALİST TUTUM: HÜSEYİN TABAK SİNEMASI. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(3), 285-303.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)