Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yoğun Bakım Hemşireliği Sertifikalı Eğitim Programlarının Retrospektif Analizi

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 38 - 44, 01.08.2021

Öz

Amaç: Bu çalışma ile yoğun bakım hemşireliği sertifikalı eğitim programının etkinliğini ve katılan kursiyerlerin eğitim merkezini ve programa yönelik görüşlerini değerlendirmek amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Retrospektif olarak dizayn edilmiş bu çalışmada 2016-2019 yılları arasında farklı zaman dilimlerinde yapılmış olan yedi adet Yoğun Bakım Hemşireliği Sertifikalı Eğitim Programına katılan 96 hemşire ve sağlık memuru çalışmanın evrenini oluşturdu. Bu çalışmada Sağlık Bakanlığı Yoğun Bakım Hemşireliği Sertifikalı Eğitim standartları çerçevesinde program sorumlusu ve klinik rehber hemşireler tarafından doldurulan ‘Yoğun Bakım Hemşireliği Sertifikalı Eğitim Programı Uygulama Değerlendirme Formu’, ‘Yoğun Bakımda Temel Uygulamalar Formu’ ile 96 kursiyer tarafından doldurulan ‘Eğitim Programı Değerlendirme Formu’ retrospektif olarak incelenmiştir.
Bulgular: Çalışmaya 74’ü kadın (%77,1) ve 22’si erkek (%22,9) olmak üzere toplam 96 kursiyer (90 hemşire, 6 sağlık memuru) dahil edilmiştir. Kurs programından alınan ortalama puanlara bakıldığında en yüksek sınav puan ortalaması ‘Yoğun bakımda temel uygulamalar’ bölümünden (93,22 ± 5,39), en düşük sınav puan ortalamasının ise ‘Teorik sınav’ kısmından alındığı saptanmıştır (82,19 ± 5,12). Genel başarı puanı 89,33 ± 3,93 olarak bulunmuştur. Kursiyerler bütün olarak eğitim programını değerlendirdiğinde %87,5’inin beklentilerini karşıladığı, %98,9’unun programda öğrendiği bilgi ve beceriyi çalışma hayatında kullanacağı ortaya çıkmıştır. Kursiyerlerin %91,6’sı eğitim merkezimizi kurs almak isteyen diğer adaylara önereceğini belirtmiştir.
Sonuç: Yoğun bakım hemşireliği sertifika eğitim programına katılan kursiyerler hem eğitim merkezinden hem eğiticilerden hem de eğitim programından genel anlamda memnun kaldıklarını ifade etmişlerdir. Yine de her eğitim programı sonrası katılımcıların görüş ve önerileri mutlak alınmalıdır. İleri ki yıllarda bu programların hasta, hemşire ve kurum çıktılarına etkisini değerlendiren yeni araştırma sonuçlarına ihtiyaç vardır.

Destekleyen Kurum

YOK

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • 1. Sağlık Alanı Sertifikalı Eğitim Standartları: Yoğun Bakım Hemşireliği. 2015. https://dosyamerkez.saglik.gov.tr/Eklenti/4097,yogun-bakim-hemsireligi-sep-standartlari-revizyon pdf.pdf?0 Erişim Tarihi: 10.4.2021.
  • 2. Derham C. Achieving comprehensive critical care. Critical Care Nursing 2007;12:56-60.
  • 3. Akbal Ergün Y. Yoğun bakım hemşiresinin standartları. In: Akyol A, editör. Yoğun bakım hemşireliği. 1. basım. İstanbul: Medikal Sağlık ve Yayıncılık; 2017. p.27-36.
  • 4. Bozkurt G, Türkmen E. Yoğun Bakım Hemşireliğinde Sertifika Proğramları. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi 2019;23(2):107-13.
  • 5. Baxter R, Edvardsson D. Impact of a critical care postgraduate certificate course on nurses' self-reported competence and confidence: A quasiexperimental study. Nurse Education Today 2018;65:156-61.
  • 6. American Association Critical-Care Nurse. National Commission for Certifying Agencies. 2018. Available from: https://www.aacn.org/certification /value-of-certification-resource-center. Erişim Tarihi: 11.4.2021
  • 7. Akbal Ergün Y. Yoğun bakım hemşiresinin rolleri ve sorumlulukları. In: Akyol A, editör. Yoğun bakım hemşireliği. 1. basım. İstanbul: Medikal Sağlık ve Yayıncılık; 2017. p.13-25.
  • 8. Akpir K. Türk anestezi tarihi. Türk Anest Rean Der Dergisi 2012;40(1):1-25.
  • 9. American Association of Critical-Care Nurses. Certification Exam Policy Handbook. 2019. Available from: https://www.aacn.org/certification/get-certified. Erişim Tarihi: 11.4.2021.
  • 10. European Federation of Critical Care Nursing Associations (EfCCNa). Position statement on post-registration critical care nursing education within Europe. 2004. Available from: http://www.efccna.org/images/stories/publication/2004. Erişim Tarihi: 12.4.2021.
  • 11. Koç Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Semahat Arsel Eğitim ve Araştırma Merkezi (SANERC). SANERC: Hemşireliğe adanan 25 yıl. İstanbul: A4 Ofset Matbaacılık; 2019. p. 1-114.
  • 12. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Yoğun Bakım Hemşireliği Eğitim Programı Uygulama Yönergesi. Yayınlanma tarihi ve sayısı:13.05.2008/17438.
  • 13. Türk Hemşireler Derneği. Hemşirelik Kanunu (Kanun No: 6283, Resmi Gazete: 25.2.1954, Sayı: 8647; Yenilenme tarihleri: 2.5.2007, 8.2.2008, 2.11.2011, 12.7.2012). Erişim: http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr /tr/yasaveyonetmelikler/ yasa/hemsirelik 18.
  • 14. Sağlık Bakanlığı. Sağlık Bakanlığı Sertifikalı Eğitim Yönetmeliği. 2014. Erişim: http://www.mevzuat.gov.tr/Metin.Aspx.
  • 15. Sağlık Bakanlığı. Sağlık Alanı Sertifikalı Eğitim Standartları: Yoğun Bakım Hemşireliği. 2015. Erişim: https://khgm.saglik.gov.tr
  • 16. Bonsall LM, Schnur MB, Deming C, Fryling-Resare K, Maroldo R. 2017 guide to nursing certification boards. Dimensions of Critical Care Nursing 2017;36(3):148-56.
  • 17. Beaudoin G, Alderson M, St-Louis L. Fostering professional development and improving the psychological health of nurses through the North American certification process in critical care. Journal of Nursing Education and Practice 2014;4(1):177-88.
  • 18. Gill FJ, Leslie GD, Grech C, Latour JM. A review of critical care nursing staffing, education and practice standards. Australian Critical Care 2012;25(4):224-37.
  • 19. Tiryaki Ö, Kelağalar E. Yoğun Bakim Hemşireliği Sertifikali Eğitim Programi Sonuçlarimiz. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi 2019;23(3):151-59.
  • 20. Göktepe N, Türkmen E, Bozkurt G, Kıraner E, Ergün Y, Ersöz Y ve ark. Yoğun Bakım Hemşireliği Sertifika Programlarına Katılmış Yoğun Bakım Hemşirelerinin Programa Yönelik Görüşleri. 2. Uluslararası 8. Ulusal Yoğun Bakım Hemşireliği Kongresi Kongre Kitapçığı 2018;158-161.
  • 21. Baxter R, Edvardsson D. Impact of a critical care post graduate certificate course on nurses' self reported competence and confidence: A quasi-experimental study. Nurse Education Today 2018;65:156-61.
  • 22. Anderson KM, Bither C, Andon N. The American Association of Heart Failure Nurses certification review course: the impact on heart failure nurses’ knowledge. Heart & Lung 2018;47(2);166-8.
  • 23. Sü S, Çayır A, Özlük B, Geçkil E. Rehber Hemşirelik Kursunun Hemşirelerin Rehber Hemşirelik Hakkındaki Görüşlerine Etkisi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2018;21(2):123-9.
  • 24. Akpınar H, Barlas Ünsal G. Yoğun Bakım Servislerinde Çalışan Hemşirelere Uygulanan Sorun Çözme Eğitiminin Hemşirelerin Sorun Çözme Becerilerine Etkisi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi 2015;2(3):12-7.
  • 25. Aygin D, Açıl H, Yaman Ö, Çelik M, Danç E. Hemşirelerin Kardiyopulmoner Resüsitasyon ve Güncel 2015 Kılavuz Bilgilerinin Değerlendirilmesi. Turk J Cardiovasc Nurs 2018;9(18):7-12.
  • 26. Şeref M, Gözütok FD. Bir Program Değerlendirme Örneği: Doğum Eğitimi. IHEAD 2018;3(1):64-77.
  • 27. Buğdaylı G, Akyürek ÇE. Hemşirelerin Hizmet İçi Eğitim Faaliyetlerine İlişkin Görüşleri: Bir Üniversite Hastanesi Örneği. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2017;19(1):14-25.
  • 28. Öztürk H, Savaşkan A. Hemşirelerin Hizmet içi Eğitimlerle ilgili Yaşadıkları Sorunlar, Beklenti ve Önerileri. İ.Ü.F.N. Hem. Derg 2008;16(61):41-9.
  • 29. Kanber Aytuğ N, Gürlek Ö. Hemşirelerin Uygulanan Hizmet İçi Eğitim Programından Beklentileri ve Bu Program İle İlgili Düşünceleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2011;14(3):52-8.
  • 30. Moyer A, Graebe J. Identifying the underlying educational needs that contribute to the professional practice gap. Journal of Continuing Education in Nursing 2018;49(2):52-4.
  • 31. Pubudu De Silva A, Stephens T, Welch J, Sigera C, De Alwis S, Athapattu P, et al. Nursing intensive care skills training: A nurse led, short, structured, and practical training program, developed and tested in a resource-limited setting. J Crit Care 2015; 30(2): 438.e7-e11.
  • 32. Biel M, Grief L, Patry LA, Ponto J, Shirey M. The relationship between nursing certification and patient outcomes: A review of the literature. American Board of Nursing Specialties. Birmingham. 2014. http://www.nursingcertification.org/resources/ documents/research/certification-and-patient-outcomes-research-article-synthesis.pdf. Erişim tarihi: 14 Nisan 2021.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makale
Yazarlar

Emine Korkmaz 0000-0001-7801-016X

Abdullah Gür 0000-0001-5593-9523

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2021
Kabul Tarihi 31 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

Vancouver Korkmaz E, Gür A. Yoğun Bakım Hemşireliği Sertifikalı Eğitim Programlarının Retrospektif Analizi. JAMER. 2021;6(2):38-44.