Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Deneyimlerinin Stres Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 3, 13 - 21, 27.12.2023

Öz

Amaç: Bu çalışma, COVID-19 pandemisinde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim deneyimleri sonucu algılanan stres düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı türde olan bu çalışma, 2020-2021 eğitim öğretim yılında öğrenim gören 209 hemşirelik öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın verileri çevrimiçi yollarla toplanmıştır. Veriler öğrenci tanımlayıcı bilgi formu, uzaktan eğitime ilişkin deneyim formu ve algılanan stres ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallies testi kullanılmış, p<0,05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Bulgular: Öğrencilerin tanımlayıcı özelliklerine bakıldığında, 4. sınıf öğrencilerinin, 1., 2. ve 3. sınıf öğrencilerine göre algılanan stres puan ortalamaları anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Ayrıca gelir durumu normal ve normalin altında olan öğrencilerin algılanan stres puan ortalamaları, gelir durumu normalin üstünde olanlardan anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Formda yer alan ‘’Bulunduğum ortamda bilgisayar, tablet yok.’’ sorusu dışında verilen tüm parametrelerde anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Sonuç: Çalışmada elde edilen bulgulara göre, hemşirelik öğrencilerinde algılanan stres 27,21±7,43 olarak ortalamaya yakın bulunmuştur.

Kaynakça

  • Açıksöz, S., Uzun, Ş., Arslan, F. (2016). Hemşirelik Öğrencilerinde Öz Yeterlilik Algısı İle Klinik Uygulamaya İlişkin Kaygı ve Stres Durumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Gülhane Tıp Dergisi 58:129-135
  • Akça G. ve Akgün E. (2020). İlkokul Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Sürecinde Yaşadığı Sıkıntılar, EJERCongress Bildiri Kitabı.
  • Birimoğlu, Okuyan, C. ve Deveci, E. (2020). Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Stres Durumları ve Stresle Baş Etme Yöntemleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 23(2): 205-211, DOI: 10.17049/ataunihem.469787.
  • Cascella, M., Rajnik, M., Cuomo, A., Dulebohn, S. C., Di Napoli, R. (2020). Features, Evaluation and Treatment Coronavirus (COVID-19), StatPearls. NCBI Bookshelf.
  • Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., Zheng, J. (2020). The Psychological Impact of the COVID-19 Epidemic on College Students in China, Psychiatry Research, 287, 112934.
  • Çetin, C. ve Anuk, Ö. (2020). COVID-19 Pandemi Sürecinde Yalnızlık ve Psikolojik Dayanıklılık: Bir Kamu Üniversite Öğrencileri Örneklemi, ASEAD Cilt 7 Sayı 5, S 170-189.
  • Dilmen Bayar, B., Yaşar Can, S., Erten, M., Ekmen, M. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin Depresyon ve Stres Düzeylerinin Belirlenmesi, Paramedik ve Acil Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2(1):12-25.
  • Durgun, H., Kalyoncuoğlu, B., Avcı, A. B. (2021). Pandemi Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Akademik Erteleme Davranışları İle Stres Düzeyleri Arasındaki İlişki, İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, ISSN: 2147-7892, Cilt 9, Sayı 1, 278-291.
  • Eskin, M., Harlak, H., Demirkıran, F. ve Dereboy, Ç. (2013). Algılanan Stres Ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Güvenirlik ve Geçerlik Analizi, New/Yeni Symposium Journal, 51(3), 132-140.
  • Fırat Kılıç, H. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitim Stresi ve Mesleki Benlik Saygısı Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, Journal of Hacettepe University Faculty of Nursing. 5(1), 49-59.
  • Genç S. Z., Engin, G., Yardım, T. (2020). Pandemi (Covid-19) Sürecindeki Uzaktan Eğitim Uygulamalarına İlişkin Lisansüstü Öğrenci Görüşleri, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı.4.
  • Lee, J. (2020). Mental Health Effects Of School Closures During Covid-19, The Lancet Child and Adolescent Health, 395, 912–20.
  • Keskin Kızıltepe, S. ve Kurtgöz, A. (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Covid-19 Pandemisi Sürecinde Aldıkları Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum ve Görüşlerinin Belirlenmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi / The Journal of International Social Research, Cilt: 13 Sayı: 74 Volume: 13 Issue: 74 Issn: 1307-9581
  • Karagöz, N., Ağadayı, E., Ayhan Başer, D. (2020). Bir Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Pandemide Uzaktan Eğitim İle İlgili Davranışları ve Sorunları Pandemi Sürecinde Tıp Eğitimi, The Journal of Turkish Family Physician, 11(4):149-15.
  • Keskin, M. ve Özer Kaya D. (2020). COVID-19 Sürecinde Öğrencilerin Web Tabanlı Uzaktan Eğitime Yönelik Geri Bildirimlerinin Değerlendirilmesi, İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2): 59-67.
  • Kürtüncü, M. ve Kurt, A. (2020). Covid-19 Pandemi Döneminde Hemşirelik Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Konusunda Yaşadıkları Sorunlar, ASEAD. Cilt 7 Sayı 5, S 66-77.
  • Öner Altıok, H. ve Üstün, B. (2013). Hemşirelik Öğrencilerinin Stres Kaynakları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, Educational Sciences: Theory and Practice, 13(2), Bahar/Spring, 747-766.
  • Sahu, P. (2020). Closure of Universities Due to Coronavirus Disease 2019 (COVID-19): Impact on Education and Mental Health of Students and Academic Staff, Cureus, 12(4): e7541.
  • She, J., Jiang, J., Ye, L., Hu, L., Bai, C., Song, Y. (2020). 2019 Novel Coronavirus Of Pneumonia in Wuhan, China: Emerging Attack and Management Strategies, Clinical and Translational Medicine, 9(1).
  • Şen, Ö. ve Kızılcalıoğlu, G. (2020). Covid-19 Pandemi Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin ve Akademisyenlerin Uzaktan Öğretime Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi, Int. J. of 3D Printing Tech. Dig. Ind., 4(3): 239-252.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı (SB), COVID-19 (SARS-CoV2 Enfeksiyonu) Rehberi
  • Telli Yamamoto, G. ve Altun, D. (2020). Coronavirüs ve Çevrimiçi (Online) Eğitimin Önlenemeyen Yükselişi, Üniversite Araştırmaları Dergisi, Cilt 3, Sayı 1, Sayfa: 25-34.
  • Turan, N., Durgun, H., Kaya, H., Ertaş, G., Kuvan, D. (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Stres Durumları ile Bilişsel Esneklik Düzeyleri Arasındaki İlişki, JAREN, 5(1):59-66.
  • Uçkaç K. (2020) Sağlık Meslek Lisesi Öğrencilerinde COVID-19 Pandemi Sürecine Bağlı Uzaktan Eğitimin Öğrenci Duygu ve Davranışları Üzerindeki Etkileri, Sağlık Bilimlerinde Eğitim Dergisi, 3(1) ISSN: 2687 –4393
  • UNESCO. COVID-19 Educational Disruption and Response. (2020). Erişim tarihi: 03.01.2021 https://en.unesco.org/themes/education-emergencies/coronavirus-school-closures.
  • World Health Organizations (WHO). (2020). Announces COVID-19 Outbreak a Pandemic.
  • Yılmaz Karabulutlu, E., Gündüz Oruç, F., Bahçecioğlu Turan, G. (2019). Öğrencilerin Hemşirelik Eğitimi Sürecinde Yaşadıkları Stresin Profesyonel Benlik Gelişimlerine Etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8 (1): 10- 17.
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK), Basın açıklaması, 2020, Erişim tarihi: 07.06.2021 https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/

Investıgatıon Of The Effect Of Nursıng Students' Dıstance Educatıon Experıences On Perceıved Stress Levels

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 3, 13 - 21, 27.12.2023

Öz

Objective: This study was carried out to determine the stress centers perceived as a result of the distance education experience of maternity students in the COVID-19 pandemic. Materials and Methods: This descriptive study was applied to 209 nursing students studying in the 2020-2021 academic year. The datas of the study were gathered online using the student descriptive information form, the experience form regarding distance education and the stress perception scale. In this study, Mann Whitney U test and Kruskal Wallis test were used to evaluate the datas. Datas were evaluated at the p<0.05 significance level. Results: Considering the descriptive characteristics of the students, the perceived stress mean scores of the 4th grade students were found to be significantly higher than the 1st, 2nd and 3rd grade students. In addition, the perceived stress mean scores of students with normal and below-normal income status were found to be significantly higher than those with higher income levels. Significant differences were found in all the variables given, except for the question "There is no computer or tablet in my environment" in the form. Conclusion: According to the findings obtained in the study, the perceived stress in nursing students was found to be 27.21±7.43, close to the average.

Kaynakça

  • Açıksöz, S., Uzun, Ş., Arslan, F. (2016). Hemşirelik Öğrencilerinde Öz Yeterlilik Algısı İle Klinik Uygulamaya İlişkin Kaygı ve Stres Durumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Gülhane Tıp Dergisi 58:129-135
  • Akça G. ve Akgün E. (2020). İlkokul Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Sürecinde Yaşadığı Sıkıntılar, EJERCongress Bildiri Kitabı.
  • Birimoğlu, Okuyan, C. ve Deveci, E. (2020). Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Stres Durumları ve Stresle Baş Etme Yöntemleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 23(2): 205-211, DOI: 10.17049/ataunihem.469787.
  • Cascella, M., Rajnik, M., Cuomo, A., Dulebohn, S. C., Di Napoli, R. (2020). Features, Evaluation and Treatment Coronavirus (COVID-19), StatPearls. NCBI Bookshelf.
  • Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., Zheng, J. (2020). The Psychological Impact of the COVID-19 Epidemic on College Students in China, Psychiatry Research, 287, 112934.
  • Çetin, C. ve Anuk, Ö. (2020). COVID-19 Pandemi Sürecinde Yalnızlık ve Psikolojik Dayanıklılık: Bir Kamu Üniversite Öğrencileri Örneklemi, ASEAD Cilt 7 Sayı 5, S 170-189.
  • Dilmen Bayar, B., Yaşar Can, S., Erten, M., Ekmen, M. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin Depresyon ve Stres Düzeylerinin Belirlenmesi, Paramedik ve Acil Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2(1):12-25.
  • Durgun, H., Kalyoncuoğlu, B., Avcı, A. B. (2021). Pandemi Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Akademik Erteleme Davranışları İle Stres Düzeyleri Arasındaki İlişki, İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, ISSN: 2147-7892, Cilt 9, Sayı 1, 278-291.
  • Eskin, M., Harlak, H., Demirkıran, F. ve Dereboy, Ç. (2013). Algılanan Stres Ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Güvenirlik ve Geçerlik Analizi, New/Yeni Symposium Journal, 51(3), 132-140.
  • Fırat Kılıç, H. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitim Stresi ve Mesleki Benlik Saygısı Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, Journal of Hacettepe University Faculty of Nursing. 5(1), 49-59.
  • Genç S. Z., Engin, G., Yardım, T. (2020). Pandemi (Covid-19) Sürecindeki Uzaktan Eğitim Uygulamalarına İlişkin Lisansüstü Öğrenci Görüşleri, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı.4.
  • Lee, J. (2020). Mental Health Effects Of School Closures During Covid-19, The Lancet Child and Adolescent Health, 395, 912–20.
  • Keskin Kızıltepe, S. ve Kurtgöz, A. (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Covid-19 Pandemisi Sürecinde Aldıkları Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum ve Görüşlerinin Belirlenmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi / The Journal of International Social Research, Cilt: 13 Sayı: 74 Volume: 13 Issue: 74 Issn: 1307-9581
  • Karagöz, N., Ağadayı, E., Ayhan Başer, D. (2020). Bir Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Pandemide Uzaktan Eğitim İle İlgili Davranışları ve Sorunları Pandemi Sürecinde Tıp Eğitimi, The Journal of Turkish Family Physician, 11(4):149-15.
  • Keskin, M. ve Özer Kaya D. (2020). COVID-19 Sürecinde Öğrencilerin Web Tabanlı Uzaktan Eğitime Yönelik Geri Bildirimlerinin Değerlendirilmesi, İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2): 59-67.
  • Kürtüncü, M. ve Kurt, A. (2020). Covid-19 Pandemi Döneminde Hemşirelik Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Konusunda Yaşadıkları Sorunlar, ASEAD. Cilt 7 Sayı 5, S 66-77.
  • Öner Altıok, H. ve Üstün, B. (2013). Hemşirelik Öğrencilerinin Stres Kaynakları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, Educational Sciences: Theory and Practice, 13(2), Bahar/Spring, 747-766.
  • Sahu, P. (2020). Closure of Universities Due to Coronavirus Disease 2019 (COVID-19): Impact on Education and Mental Health of Students and Academic Staff, Cureus, 12(4): e7541.
  • She, J., Jiang, J., Ye, L., Hu, L., Bai, C., Song, Y. (2020). 2019 Novel Coronavirus Of Pneumonia in Wuhan, China: Emerging Attack and Management Strategies, Clinical and Translational Medicine, 9(1).
  • Şen, Ö. ve Kızılcalıoğlu, G. (2020). Covid-19 Pandemi Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin ve Akademisyenlerin Uzaktan Öğretime Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi, Int. J. of 3D Printing Tech. Dig. Ind., 4(3): 239-252.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı (SB), COVID-19 (SARS-CoV2 Enfeksiyonu) Rehberi
  • Telli Yamamoto, G. ve Altun, D. (2020). Coronavirüs ve Çevrimiçi (Online) Eğitimin Önlenemeyen Yükselişi, Üniversite Araştırmaları Dergisi, Cilt 3, Sayı 1, Sayfa: 25-34.
  • Turan, N., Durgun, H., Kaya, H., Ertaş, G., Kuvan, D. (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Stres Durumları ile Bilişsel Esneklik Düzeyleri Arasındaki İlişki, JAREN, 5(1):59-66.
  • Uçkaç K. (2020) Sağlık Meslek Lisesi Öğrencilerinde COVID-19 Pandemi Sürecine Bağlı Uzaktan Eğitimin Öğrenci Duygu ve Davranışları Üzerindeki Etkileri, Sağlık Bilimlerinde Eğitim Dergisi, 3(1) ISSN: 2687 –4393
  • UNESCO. COVID-19 Educational Disruption and Response. (2020). Erişim tarihi: 03.01.2021 https://en.unesco.org/themes/education-emergencies/coronavirus-school-closures.
  • World Health Organizations (WHO). (2020). Announces COVID-19 Outbreak a Pandemic.
  • Yılmaz Karabulutlu, E., Gündüz Oruç, F., Bahçecioğlu Turan, G. (2019). Öğrencilerin Hemşirelik Eğitimi Sürecinde Yaşadıkları Stresin Profesyonel Benlik Gelişimlerine Etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8 (1): 10- 17.
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK), Basın açıklaması, 2020, Erişim tarihi: 07.06.2021 https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayşe Bağlı 0000-0002-9820-7637

Elçin Babaoğlu 0000-0002-0952-2652

Erken Görünüm Tarihi 27 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 3 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Bağlı, A., & Babaoğlu, E. (2023). Hemşirelik Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Deneyimlerinin Stres Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi. Muş Alparslan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 13-21.