Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Guernica tablosunu ve Oppenheimer filmini birlikte anlamak

Yıl 2023, Sayı: 36, 887 - 896, 21.10.2023
https://doi.org/10.29000/rumelide.1372417

Öz

Sanatın konuları arasında, II. Dünya Savaşı ve Avrupa’da yaşananları ele alan içerikler başlarda gelir. Özellikle, Nazilerin işlediği suçlar, sanatın bugün bile en ilgi çekici başlıklarından biridir. Christopher Nolan imzalı, Oppenheimer filmi de bu türün en sıra dışı örnekleri arasında yer alır. Filmde her ne kadar bir savaş sahnesi görmesek de, savaşın laboratuvar aşamasında yaşananları izleriz. Atom bombalarının yapılış sürecine tanık olduğumuz 1942-45 yılları arasında gelişen olaylar filmde dramatik bir şekilde ele alınır. Bu tarihten sadece yedi yıl önce gerçekleşen Guernica saldırısı ve Picasso’nun aynı adlı eseri filmin senaryosuna belli bir oranda ilham vermektedir. Avrupa sanatının kırılma evrelerinden olan Kübizm ve Picasso’nun filmin içindeki varlığı yadsınmayacak ölçüde öne çıkar. Fizikçi Oppenheimer ve ressam Picasso, Avrupa’daki bilimsel gelişmelerden etkilenerek, evrenin alışılmış düzenine karşı harekete geçip, yeni bir boyut yaratma hevesine kapılmışlardır. Bu yazıda, Oppenheimer filmi ve Picasso’nun Guernica tablosuna birlikte bakılarak, 1940’ların dünyası yorumlanmış ve her iki yapıtın da benzerlik noktaları ortaya konulup incelenmiştir.

Kaynakça

  • Baynes, K. (2012). Toplumda Sanat, (Çev. Yusuf Atılgan). İstanbul:YKY.
  • Berger. J. (2003). Picasso’nun Başarısı ve Başarısızlığı, (Çev.Yurdanur Salman,Müge Gürsoy Sökmen), İstanbul: Metis.
  • Bird K., Sherwin M. (2023). Amerikalı Prometheus, (Çev. Uğur Gülsün). İstanbul: İthaki Yayınları
  • Fineberg, J. (2014). 1940’tan Günümüze Sanat, (Çev. Simber Atay). İzmir:Karakalem.
  • Gombrich, E.H. (1992). Sanatın Öyküsü, (Çev. Bedrettin Cömert). İstanbul: Remzi
  • Groys, B. (2013). Sanatın Gücü, (Çev. Candil Erdoğan), İstanbul: Hayalperest.
  • Richard, L. (1991). Ekspresyonizm Sanat Ansilkopedisi, (Çev. Beral Madra, Sinem Gürsoy, İlhan Usmanbaş). İstanbul: Remzi.
  • Salecl, R. (2014). Kaygı Üzerine, (Çev. Barış Engin Aksoy), İstanbul: Metis
  • Stein, G. (1995). Picasso, (Çev. Kaya Özsezgin), Ankara: Gece.
  • Teber, S. (1985). Picasso, İstanbul: Kavram
  • Mecklin, J (2023). An Extended İnterview With Christopher Nolan, Director Of Oppenheimer. (Web: https://thebulletin.org/premium/2023-07/an-extended-interview-with-christopher-nolan-director-of-oppenheimer/ Erişim: 15.07.2023
  • https://geekyapar.com/film/nolanin-oppenheimerindan-poster-geldi-ates-ve-dumanin-ortasinda/ Erişim: 19.08.2023
  • https://www.museoreinasofia.es/en/collection/artwork/guernica Erişim:17.08.2023
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Kültür Politikası
Bölüm Türk dili ve edebiyatı
Yazarlar

Gökhan Eken 0000-0001-8614-204X

Yayımlanma Tarihi 21 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 36

Kaynak Göster

APA Eken, G. (2023). Guernica tablosunu ve Oppenheimer filmini birlikte anlamak. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(36), 887-896. https://doi.org/10.29000/rumelide.1372417

RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.