This study, in which the metaphorical perceptions of students about the single-sex education model are tried to be determined, is structured in a phenomenology pattern based on a qualitative research approach. The study group consisted of students studying in the third year of Siirt University Faculty of Theology in the 2021-2022 academic year. In order to determine the metaphorical perceptions of the students about the single-sex education model, “Single-sex education is like………. Because a semi-structured form with the expression ………” was used. The data obtained at the end of the study were analyzed in accordance with the content analysis. As a result of the analysis, it was understood that the students produced a total of 98 valid metaphors regarding the single-sex education model. These metaphors produced were evaluated under 8 different conceptual categories. In the study, it was understood that female students produced metaphors showing that they had a more positive attitude towards the single-sex education model compared to male students.
Öğrencilerinin tek cinsiyetli eğitim modeline ilişkin metaforik algılarının tespit edilmeye çalışılduğı bu çalışma, nitel araştırma yaklaşımına dayalı olan olgubilim (fenomenoloji) deseninde yapılandırılmıştır. Çalışma grubunu 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Siirt Üniversitesi İlahiyat Fakültesinin üçüncü sınıfında okuyan öğrencileri oluşturmuştur. Öğrencilerin tek cinsiyetli eğitim modeline ilişkin metaforik algılarını belirlemek amacıyla, “Tek cinsiyetli eğitim………gibidir. Çünkü ………” ifadesinin yer aldığı yarı yapılandırılmış form kullanılmıştır. Çalışmanın sonunda elde edilen veriler içerik analizine uygun olarak çözümlenmiştir. Yapılan analiz sonucunda öğrenciler tek cinsiyetli eğitim modeline ilişkin toplam 98 geçerli metafor ürettiği anlaşılmıştır. Üretilen bu metaforlar 8 farklı kavramsal kategori altında değerlendirilmiştir. Çalışmada kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre tek cinsiyetli eğitim modeline ilişkin daha olumlu tutum içerisinde olduklarını gösteren metaforlar ürettikleri anlaşılmıştır.
Tek cinsiyetli eğitim metafor öğrenci Single-sex education metaphor
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 2 Şubat 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 11 Sayı: 1 |
Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.