Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL MEDYA KULLANMA MOTİVASYONLARININ TURİSTİK DENEYİM ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN BELİRLENMESİ.

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 35 - 49, 31.01.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı turistlerin tatilleri
süresince sosyal medya araçlarını kullanarak edindiği doyumları turistik
deneyim üzerindeki etkisini ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla,  kolayda örneklem yoluyla Edremit Körfezi’ni
ziyaret eden yerli turistlerden 389 kişi üzerinde bir anket çalışması
uygulanmıştır. Bu örneklem grubundan toplanan veriler ise SPSS ve AMOS paket
programları ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre turistleri sosyal
medya kullanmaya teşvik eden motivasyonlardan; stresten uzaklaşma, sosyal
etkileşim ve eğlence değişkenlerinin turistik deneyimi olumlu, bilgi edinme
değişkeninin ise olumsuz etkilediği bulgusuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte,
kendini daha rahat ifade etmek için sosyal medya araçları kullanmanın ise
turistik deneyim üzerinde anlamlı bir etki yaratmadığı gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Akçay, H. (2011). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında sosyal medya kullanımı: Gümüşhane Üniversitesi üzerine bir araştırma. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve Uygulama Dergisi, 33(1): 137-162.
  • Al-Menayes, J. (2015). Motivations for using social media: An exploratory factor analysis. International Journal of Psychological Studies, 7(1): 43-50.
  • Barton, K. (2009). Reality television programming and diverging gratifications: The influence of content on gratifications obtained. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 53(3): 460-476.
  • Chan, S. M., Cho, M., ve Lee, S. (2013). User perceptions of social media: A comparative study of perceived characteristics and user profiles by social media. Online Journal of Communication and Media Technologies, 3(4): 149-178.
  • Çemrek, F., Baykuş, H., ve Özaydin, Ö. (2014). Sosyal medya kullanim ve davranişlarinin kullanimlar ve doyumlar yaklaşimi bağlaminda incelenmesi: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi örneği. Alphanumeric Journal, 2(2): 61-76.
  • Dodd, T. H., Laverie, D. A., Wilcox, J. F., ve Duhan, D. F. (2005). Differential effects of experience, subjective knowledge and objective knowledge on sources of information used in consumer wine purchasing. Journal of Hospitality and Tourism Research, 29(1): 3–19.
  • Drury, G. (2008). Opinion piece: Social media: Should marketers engage and how can it be done effectively? Journal of Direct Data and Digital Marketing Practice, (9): 274-277.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. ve Anderson, R. E. (2014). Multivariate Data Analysis, Pearson Education Limited.
  • Holbrook, M. B., ve Hirschman, E. C. (1982). The experiential aspects of consumption: Consumer fantasies, feelings and fun. Journal of Consumer Research, 9(2): 132-140.
  • Kim, J., ve Tussyadiah, P. (2013). Social networking and social support in tourism experience: The moderatıng role of online self presentation strategies. Journal of Travel & Tourism Marketing, (30): 78–92.
  • Kim, J., Fesenmaier, D. R., ve Johnson, S. L. (2013). The effect of feedback within social media in tourism experiences. İçinde: A. Marcus (Der.), Design, User Experience, and Usability. Web, Mobile, and Product Design: Lecture Notes in Computer Science. Springer: Heidelberg, ss. 212-220.
  • Ko, H., Cho, C. H., ve Roberts, M. S. (2005). Internet uses and gratifications: a structural equation model of interactive advertising. Journal of Advertising, 34(2): 57-70.
  • Koçak, N. (2012). Bireylerin Sosyal Medya Kullanım Davranışlarının ve Motivasyonlarının Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında İncelenmesi: Eskişehir’de Bir Uygulama, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Köseoğlu. (2012). Sosyal ağ sitesi kullanıcılarının motivasyonları: Facebook üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (7): 58-81.
  • Leung, L. (2007). Unwillingness-to-communicate and college students' motives ın sms mobile messaging. Telematics and Informatics, 24(2): 115-129.
  • Mondi, M., Woods, P., ve Rafi, A. (2008). A uses and gratification expectancy model to predict students perceived e-learning experience. Educational Technology & Society, 11(2): 241-261.
  • Papacharissi, Z. (2002). The self online: The utility of personal home pages. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 46(3): 346-368.
  • Pine, B. J., ve Gilmore, J. H. (1999). The Experience Economy Work is Theatre & Every Business A Stage. Boston: Harvard Business School Press.
  • Ryan, T., Chester, A., Reece, J.,ve Xenos, S. (2014). The uses and abuses of facebook: A review of facebook addiction. Journal Behavioral Addictions, 3(3): 133–148.
  • Tussyadiah, P., ve Fesenmaier, D. R. (2009 ). mediating tourist experiences access to places via shared videos. Annals of Tourism Research, 36( 1): 24–40.
  • Uzun, R. (2013). İzleyici merkezli yaklaşımlar. İçinde: E. Yüksel. (Der.), İletişim Kuramları (s. 84-105). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Volo, S. (2009). Conceptualizing experience: A Tourist Based Approach. Journal of Hospitality Marketing & Management, (18): 111-126.
  • Williams, D. L. (2013). Why people use social media: a uses and gratifications approach. Qualitative Market Research, 16(4): 32-44.
Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 35 - 49, 31.01.2017

Öz

Kaynakça

  • Akçay, H. (2011). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında sosyal medya kullanımı: Gümüşhane Üniversitesi üzerine bir araştırma. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve Uygulama Dergisi, 33(1): 137-162.
  • Al-Menayes, J. (2015). Motivations for using social media: An exploratory factor analysis. International Journal of Psychological Studies, 7(1): 43-50.
  • Barton, K. (2009). Reality television programming and diverging gratifications: The influence of content on gratifications obtained. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 53(3): 460-476.
  • Chan, S. M., Cho, M., ve Lee, S. (2013). User perceptions of social media: A comparative study of perceived characteristics and user profiles by social media. Online Journal of Communication and Media Technologies, 3(4): 149-178.
  • Çemrek, F., Baykuş, H., ve Özaydin, Ö. (2014). Sosyal medya kullanim ve davranişlarinin kullanimlar ve doyumlar yaklaşimi bağlaminda incelenmesi: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi örneği. Alphanumeric Journal, 2(2): 61-76.
  • Dodd, T. H., Laverie, D. A., Wilcox, J. F., ve Duhan, D. F. (2005). Differential effects of experience, subjective knowledge and objective knowledge on sources of information used in consumer wine purchasing. Journal of Hospitality and Tourism Research, 29(1): 3–19.
  • Drury, G. (2008). Opinion piece: Social media: Should marketers engage and how can it be done effectively? Journal of Direct Data and Digital Marketing Practice, (9): 274-277.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. ve Anderson, R. E. (2014). Multivariate Data Analysis, Pearson Education Limited.
  • Holbrook, M. B., ve Hirschman, E. C. (1982). The experiential aspects of consumption: Consumer fantasies, feelings and fun. Journal of Consumer Research, 9(2): 132-140.
  • Kim, J., ve Tussyadiah, P. (2013). Social networking and social support in tourism experience: The moderatıng role of online self presentation strategies. Journal of Travel & Tourism Marketing, (30): 78–92.
  • Kim, J., Fesenmaier, D. R., ve Johnson, S. L. (2013). The effect of feedback within social media in tourism experiences. İçinde: A. Marcus (Der.), Design, User Experience, and Usability. Web, Mobile, and Product Design: Lecture Notes in Computer Science. Springer: Heidelberg, ss. 212-220.
  • Ko, H., Cho, C. H., ve Roberts, M. S. (2005). Internet uses and gratifications: a structural equation model of interactive advertising. Journal of Advertising, 34(2): 57-70.
  • Koçak, N. (2012). Bireylerin Sosyal Medya Kullanım Davranışlarının ve Motivasyonlarının Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında İncelenmesi: Eskişehir’de Bir Uygulama, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Köseoğlu. (2012). Sosyal ağ sitesi kullanıcılarının motivasyonları: Facebook üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (7): 58-81.
  • Leung, L. (2007). Unwillingness-to-communicate and college students' motives ın sms mobile messaging. Telematics and Informatics, 24(2): 115-129.
  • Mondi, M., Woods, P., ve Rafi, A. (2008). A uses and gratification expectancy model to predict students perceived e-learning experience. Educational Technology & Society, 11(2): 241-261.
  • Papacharissi, Z. (2002). The self online: The utility of personal home pages. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 46(3): 346-368.
  • Pine, B. J., ve Gilmore, J. H. (1999). The Experience Economy Work is Theatre & Every Business A Stage. Boston: Harvard Business School Press.
  • Ryan, T., Chester, A., Reece, J.,ve Xenos, S. (2014). The uses and abuses of facebook: A review of facebook addiction. Journal Behavioral Addictions, 3(3): 133–148.
  • Tussyadiah, P., ve Fesenmaier, D. R. (2009 ). mediating tourist experiences access to places via shared videos. Annals of Tourism Research, 36( 1): 24–40.
  • Uzun, R. (2013). İzleyici merkezli yaklaşımlar. İçinde: E. Yüksel. (Der.), İletişim Kuramları (s. 84-105). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Volo, S. (2009). Conceptualizing experience: A Tourist Based Approach. Journal of Hospitality Marketing & Management, (18): 111-126.
  • Williams, D. L. (2013). Why people use social media: a uses and gratifications approach. Qualitative Market Research, 16(4): 32-44.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

M. Oğuzhan İlban Bu kişi benim

Emin Güleç

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2017
Gönderilme Tarihi 28 Kasım 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA İlban, M. O., & Güleç, E. (2017). SOSYAL MEDYA KULLANMA MOTİVASYONLARININ TURİSTİK DENEYİM ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN BELİRLENMESİ. Uluslararası İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 3(1), 35-49.

ARAŞTIRMA VE YAYIN ETİĞİNE İLİŞKİN DERGİ POLİTİKAMIZ

Etik Kurul izni gerektiren çalışmalar (anket ya da ölçek uygulamayı gerektiren, görüşme ve gözlem içeren; doküman, resim, anket vb. diğerleri tarafından geliştirilen ve kullanım izni gerektiren çalışmalar) için etik kurullardan ya da komisyonlardan gerekli izinlerin araştırma yapılmadan önce alınmış olması, bunların makale içeriğinde belirtilmesi ya da ek olarak sunulması gerekmektedir. Bu izinlerin olmaması durumunda yayın ön inceleme safhasında yazara iade edilir.  

Diğer yandan, Araştırma Makalelerinde verisi 2020 yılından önce toplanmış makaleler için ETİK KURUL İZNİ istenmemektedir. Ancak yine bu makalelerde de yöntem kısmında verilerin toplanma tarihlerine ilişkin bilgilere yer verilmesi gerekmektedir.

Hakem değerlendirmelerinde olan araştırmalara ilişkin ham verilerin hakemler tarafından talep edildiğinde sunulması şarttır. Verilerin makalenin yayımı sonrasında da gerektiğinde sağlanması zorunludur. 

MAKALE BENZERLİK RAPORU VE BENZERLİK ORANI HAKKINDA DERGİ POLİTİKAMIZ


Aday makaleler akademik intihal engelleme programından (Örneğin: Turnitin, Ithenticate, intihal.net vb.) alınmış orijinallik raporu ile birlikte gönderilmelidir. Bu oran %20'ye kadar kabul edilmektedir. %20'nin üzerinde benzerlik oranı olan çalışmalar ön kontrol aşamasında iade edilecektir.

ISSN: 2149 - 5823