Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖZEL OKULDA MUTLU BİR ÖĞRETMEN OLMAK

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 1, 64 - 84, 30.06.2021

Öz

Özel öğretim kurumları ülkemizde son yıllarda yaygınlaşmış ve gelişim göstermiştir. Özel okullarda çalışan öğretmenlerin mutlu veya mutsuz olma durumu performanslarını olumlu veya olumsuz etkileyecektir. Mutsuz öğretmenler okulun başarı ve verimini düşürecek ve belki de gelecek yıl değerlendirildiğinde o okulda çalışamayacaklardır. Bu sebeple özel okullarda çalışan öğretmenleri ne derece etkilediği, mutluluklarına etki eden sebeplerin neler olduğu ve öğretmenlerin örgütsel mutluluk algı düzeylerinin tespit edilerek, çıkan sonuçların tartışılarak eğitime katkıda bulunacağı düşünülmektedir. Bunun için Sivas’taki özel okul öğretmenlerinin görüşlerine başvurulmuştur. Çalışmamızda nitel araştırma desenlerinden olgubilim yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi yöntemiyle çalışma grubu belirlenmiş, Sivas il merkezinde bulunan 6 özel okulda çalışan yirmi öğretmenle “görüşme yöntemi” ile görüşme yapılmıştır. “Yarı yapılandırılmış görüşme formu” araştırmacı tarafından geliştirilerek, verilerin metne dönüşmesi ve çözümlenmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmada Mutluluk, Örgütsel Mutluluk, Örgütsel mutluluğun öğretmenlerin yaşantıları üzerindeki etkileri ve Öğretmenlerin örgütsel mutluluk düzeylerinin artırılması ile ilgili olarak dört tema üzerinde durulmuştur.

Destekleyen Kurum

Prof. Dr. Celal Teyyar UĞURLU Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Eğitim Yönetimi Anabilim Dalı

Teşekkür

İlginize şimdiden teşekkürler

Kaynakça

  • Arslan, Y.(2018). Öğretmenlerin farklılıkların yönetimi yaklaşımlarına ilişkin algıları ile örgütsel mutluluk algıları arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Baltacı, A.(2017).Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Başkale, H. (2016).Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün, belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
  • Bulut, A. (2015). Ortaöğretim öğretmenlerinin örgütsel mutluluk algılarının incelenmesi: Bir norm çalışması. (Yayımlanmış Doktora Tezi), Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak,E., Akgün, Ö. E.,Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2019).Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara. Pegem Akademi yayıncılık. Çelik, V. (2012).Okul kültürü ve yönetimi(5. Baskı). Ankara. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ertekin, İ.(2017).Klasik örgüt kuramları, Erzincan Üniversitesi, Eğitim Fakültesiiertekin@erzincan.edu.trJOEEP | Journal of Emerging Economiesand Policy, 2(2), 64-73.
  • Ertekin, İ.,Olgun, H.Ö. veYengin, D.(2018).Örgütsel iletişim kuramları.TheTurkish Online Journalof Design, Art and Communication–TOJDAC, 8(2), 297-311.
  • Ertong, C. (2018). Okullarda öğretmenlerin örgütsel mutluluğunu etkileyen faktörlerin incelenmesi, Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi), Gaziantep.
  • Işıkoğlu Erdoğan, N. (2005). Eğitimde nitel araştırma. Avrasya Eğitim Araştırmaları Dergisi, 20,158-165.
  • Karasar, N. (2013).Bilimsel araştırma yöntemi (25. Baskı). Ankara. Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Karataş, Z. (2017). Sosyal bilim araştırmalarında paradigma: nitel yaklaşımın yükselişi. Türkiye Sosyal Hizmet araştırmaları Dergisi, 1(1),68-86.
  • Korkut, A. (2019).Öğretmenlerin örgütsel mutluluk, örgütsel sinizm ve örgütsel adalet algılarının Analizi (Doktora Lisans Tezi), İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Maham,R.,Bhatti,O.K.veÖztürk,A.O.(2020).ImpactofIslamicspiritualityandIslamicsocialresponsibility on employee happiness with perceived organization aljustice as a mediator. Cogent Business & Management (2020), 7, 1-20.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (2016). Nitel veri analizi. S.Akbaba Altun ve A. Ersoy. (Çev.Edt.), Ankara: Pegem.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu.4.6.1973 1739 sayılı Kanun Yönetmelik ve Genelgeler 3. Bölüm madde 43. Başbakanlık basımevi, Ankara.
  • Onat Kocabıyık, O.(2016).Olgubilim ve gömülü kuram: bazı özellikler açısından karşılaştırma, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55-66.
  • Ozen, F. (2018). The ımpact of the perception of organization alvirtue on the perception of organization alhappiness in educational organizations. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 13(4), 124-140. doi: 10.29329/epasr.2018.178.7
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntem bilim sorunsalı üzerine bir çalışma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Öztürk, B. (2020). Ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin yaşam doyumları ile örgütsel mutlulukları arasındaki ilişki, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi), Denizli.
  • Palihakkara N. Ve Weerakkody, W.A.S. (2019). Theimpact of employee happiness on organization al citizenship behavior: A study of executive level employees in selected mobile telecommunication companies. KelaniyaJournal of Management, 08 (1), 57-70.
  • Paul, H.,Budhwar, P. ve Bamel, U. (2020). Linking resilience and organizational commitment: does happiness matter?Journal of Organizational Effectiveness: People andPerformance. 7 (1), 21-37.
  • Safaria, T. ve Suyono, H. (2020). The role of parent-childrelationship, school climate, happiness, and empathy to predict cyberbullying behavior. International Journal of Evaluation andResearch in Education (IJERE), 9 (3)548~557.
  • Sezer, S. & Can, E. (2020). School happiness: A Grounded theory. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 15(1), 44-62. doi: 10.29329/epasr.2020.236.3 Silverman, D. (2006). Interpreting qualitative data (3.Ed.). London: Sage.
  • Şahin, F., Yenel, K.ve Kılıç, S. (2019). Mutlu bir iş ortamına ilişkin öğretmen görüşlerinin perma modeline göre incelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 25(4), 773-804.
  • Şişman, M. (2012).Öğretim liderliği (4. Baskı). Ankara. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • TDK, (2020). Türk Dil Kurumu sözlüğü. Erişim adresi: www.tdk.gov.tr.
  • Terzi, S. (2017). Öğretmenlerin iş doyumları ile mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Dergisi, 6(17), 475-487.
  • Tosten,R.,Avcı,Y.E.veŞahin,E.(2017).Therelations Between the organization happiness and the organization also cialization perceptions of teachers: thesample of physicaleducationandsport. EuropeanJournal of Educational Research, 7 (1), 151-157.
  • Uyaroğlu, S. (2019). Örgütsel bağlılığın örgütsel mutluluğa etkisi: Eğitim sektörü. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Uzun, T. ve Kesicioğlu, O.S. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin örgütsel mutluluğu ile iş Tatminleri ve örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkilerin incelenmesi, Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(29), 39-52.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri.(9. Baskı) Ankara. Seçkin Yayınları.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Celal Teyyar Ugurlu 0000-0002-7060-8877

Ömür Sözer Özdemir

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ugurlu, C. T., & Sözer Özdemir, Ö. (2021). ÖZEL OKULDA MUTLU BİR ÖĞRETMEN OLMAK. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 64-84.

Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr