Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul Öğrencilerinin Sergiledikleri İstenmeyen Davranışlar

Yıl 2019, Sayı: 35, 30 - 40, 02.09.2019

Öz

Yapılan bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin
karşılaştıkları istenmeyen davranışları ve bunlarla baş etmeden kullandıkları
yöntemleri belirlemektir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum
çalışması olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2018-2019
eğitim-öğretim yılında Kilis İl merkezinde MEB’e bağlı 9 ilkokulda görev yapan
58 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Görüşmede yapılandırılmış görüşme tekniği
kullanılmıştır. Veriler betimsel analiz tekniği kullanılarak analiz edilmiştir.
Yapılan analizler sonucunda sınıf öğretmenlerinin en fazla söz hakkı almadan
konuşma, kavga etmek, birbirleri ile konuşmak, sorumluluklarını yerine
getirmeme, sınıfta dolaşmak, ders dışı etkinliklerle uğraşma, derse geç gelme
istenmeyen davranışları ile karşılaştıkları tespit edilmiştir. Öğretmenlerin bu
istenmeyen davranışlara karşı uyarma, veli ile iletişim kurma, olumlu davranışı
pekiştirme, görmezden gelmek, empati, dersi etkili hale getirme ve ödüllendirme
gibi yöntemler kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır. 

Kaynakça

  • Aymaz, Ü. (2018). Sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve kullandıkları başa çıkma yöntemleri. (Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Aküzüm, C. & Nazlı, K. (2017). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetiminde karşılaştıkları disiplin sorunları, nedenleri ve bu sorunlarla baş etme yöntemlerinin değerlendirilmesi. International e-Journal of Educational Studies, 1(2), 88-102.
  • Alkan, H.B. (2007). İlköğretim öğretmenlerinin istenmeyen davranışlarla baş etme yöntemleri ve okulda şiddet. (Yüksek Lisans Tezi). Niğde Üniversitesi, Niğde.Aydın, A.(2000). Sınıf yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Arwood, B.S., Marrow, L., Lane, K. & Joliette, K. (2005). Project iprove: improving teachers’ ability to address students social needs. Education and Treatment of Children, 4 (28), 30-443.
  • Atcı, A. (2004). İlköğretim birinci kademe öğretmenlerinin sınıf içi problem davranışlara yönelik müdahalelerin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Balay, R. & Sağlam, M. (2008). Sınıf içi olumsuz davranışlara ilişkin öğretmen görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 1-24.
  • Başar, H. (2005). Sınıf yönetimi. Ankara: Anı yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Celep, C. (2010). Sınıf yönetimi ve disiplini. Ankara. Anı Yayıncılık
  • Cipani, E. (1993). Disruptive behavior: Three techniques to use in your classroom. Virginia: Council for Exceptional Children.
  • Çapri, B., Balcı, A. & Çelikkaleli, Ö.(2010). İlköğretim öğretmenlerinin sınıf içi istenmeyen davranışlara ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 89-102.
  • Çelik, İ. (2018). İlkokulda istenmeyen öğrenci davranışlarının başarıya etkisi. (Yüksek lisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Çetin, B. (2013). Sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarıyla ilgili sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 225-269.
  • Danalıoğlu, G. (2009). Sınıf ve branş öğretmenlerinin ilköğretim 5.sınıflarda karşılaştıkları istenmeyen davranışlar ve bu davranışlarla baş etme stratejileri. (Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Elban, L.(2009). İlköğretimdeki öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışlarıyla karşılaşma ve çözüm bulma durumlarının incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Eleser, G. (2007). İlköğretim birinci kademede görev yapan sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları disiplin problemleri ve bunlarla baş etme yolları. (Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Erden, M. (2014). Sınıf yönetimi. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Ertürk, S. (1972) Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları
  • Gündüz, H. B. & Konuk, S. (2016). İlkokul öğretmenlerin karşılaştıkları istenmeyen davranışlar ile baş etme stratejileri. Yıldız Journal of Educational Research, 1(1), 37-54.
  • Gündoğdu, S. (2013). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin istenmeyen öğrenci davranışlarına ilişkin görüşleri ve bu davranışlara karşı uyguladıkları stratejiler. (Yüksek Lisans Tezi). Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Gaziantep.
  • Kahraman, C. (2006). Sınıf içi istenmeyen öğrenci davranışlarının önlenmesi ve giderilmesine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri (Edirne ili örneği). (Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu. Kapucuoğlu-Tolunay, A. (2008). Sınıf öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışlara karşı kullandıkları baş etme yöntemleri. (Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Karakaş, B. N. (2005). İlköğretim birinci kademe öğrencilerinde gözlenen istenmeyen davranışlar ve öğretmenlerin bunlarla başa çıkma yöntemleri. (Yüksek lisans tezi). Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Keleş, Z. (2010). İlköğretim okulları birinci kademe sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetiminde karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışlarla baş etme yöntemleri. (Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Keskin, M. A. (2002). Sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve baş etme yolları. (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Keskin, R. (2009). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetiminde ve istenmeyen öğrenci davranışlarıyla baş etmede kullandıkları yöntemlere ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Keyik, H. (2014). İlkokul birinci sınıf öğretmenlerinin öğrencilerin istenmeyen davranışlarıyla baş etmede kullandıkları sınıf yönetimi stratejileri. (Yüksek Lisans Tezi). Mehmet Akif Üniversitesi, Burdur.
  • Montague. E. J. (1987). Fundamentals of secondary classroom instruction. The United States Of America: Merrill Publishing Company.
  • Nezihoğlu, G. Ö. & Sabancı, A. (2010). İlköğretim okul yöneticilerinin görüşlerine göre öğrencilerin istenmeyen davranışları ve bu davranışlarla başa çıkma yöntemleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 41- 53.
  • Oymak, E. (2018). Sınıf öğretmenlerinin algılarına göre istenmeyen öğrenci davranışları; kaynakları, sonuçları ve çözüm önerileri. (Yüksek Lisans Tezi), Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Özer, B., Bozkurt, N. & Tuncay, A. (2014). İstenmeyen öğrenci davranışları ve öğretmenlerin kullandıkları başa çıkma stratejileri. Turkish Journal of Educational Studies, 1(2), 154-159.
  • Rosen, L.A. Taylor, S.A. O’Leary, S.G. & Sonderson, W. (1990). A survey of classroom management practices. Journal of School Psychology, 3, (28), 257-269.
  • Sadık, F. & Aslan, S. (2015). İlkokul sınıf öğretmenlerinin disiplin problemleri ile ilgili görüşlerin incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 10(3), 115-138.
  • Sarıtaş, M. (2006). Öğretmen adaylarının değerlendirmelerine göre sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarını değiştirmek ve düzeltmek amacıyla yararlanılan stratejiler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 167-187.
  • Serttaş, O. (2013). Sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarını önlemede öğretmenlerin kullandığı yöntemler. (Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli. Sipahioğlu, E. (2008). İlköğretim I. kademede sınıf içi istenmeyen öğrenci davranışları ve çözüm önerileri (Narlıdere ilçesi örneği). (Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Sirkeci, B. (2010). Özel ve devlet ilköğretim okulları birinci kademesindeki öğretmenlerin, sınıf yönetiminde karşılaştıkları disiplin sorunları ve yaklaşım biçimleri. (Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Şenay, K. (2011). İlköğretim okulları birinci kademede görevli yönetici ve öğretmen algılarına göre istenmeyen öğrenci davranışları ve önleme yöntemleri. (Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemler. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldız, B. (2006). Sınıf öğretmenlerinin istenmeyen davranışlarda kullandıkları önleyici yaklaşımlar ve bu yaklaşımların etkinliğine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Yüksel, A. (2005). İlköğretim I. kademe 1., 2. ve 3. sınıflarda istenmeyen öğrenci davranışlarına ilişkin öğretmen gözlem ve görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ebru Külekçi Akyavuz 0000-0002-2436-8761

Yayımlanma Tarihi 2 Eylül 2019
Gönderilme Tarihi 17 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 35

Kaynak Göster

APA Külekçi Akyavuz, E. (2019). İlkokul Öğrencilerinin Sergiledikleri İstenmeyen Davranışlar. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(35), 30-40.