Bu çalışmada, Türkiye'deki ilköğretim okullarının performansı, eğitimsel iç verimlilik kavramı çerçevesinde incelenmiştir. İç verimlik analizleri, 7 coğrafi bölge için gerçekleştirilmiş ve cinsiyet bazında karşılaştırmalar yapılmıştır. 2006 ve 2007 yıllarında resmi ilköğretim okullarına ait veriler kullanılarak, Türkiye'nin ilköğretim kademesindeki iç verimlilik düzeyi tahmininde bulunulmuştur. İç verimlilik hesaplamaları Tekrar-oluşturulmuş Grup Yöntemi kullanılarak yapılmış ve iç verimlilik katsayıları elde edilmiştir. Bölgeler bazında Türkiye genelinde iç verimlilik düzeyi en yüksek bölge Karadeniz Bölgesi olduğu görülmüştür. Cinsiyet bazında da yine Karadeniz bölgesi iç verimlilik düzeyi en yüksek bölge olmuştur. Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinin iç verimliliği, Türkiye ortalamasının altındadır. Kız öğrenciler bazında Güneydoğu Anadolu bölgesi erkek öğrencilerde ise Doğu Anadolu bölgesi iç verimlilik düzeyi en düşük bölge olduğu görülmüştür. Anahtar Sözcükler: ilköğretim okulları, Tekrar-Oluşturulmuş Grup Yöntemi, iç verimlilik, performans A Method and an Application for Determining Performance Level of Primary Schools in Turkey: Internal Efficiency Analyze In this paper, we examined the performance level of primary schools in Turkey in the scope of educational internal efficiency. Analysis of internal efficiency was conducted for seven geographical regions and compared in terms of gender. Data regarding public primary schools in 2006 and 2007 was used to determine the internal efficiency level of primary schools. Assessment of internal efficiency was performed by using Reconstructed Cohort Method. By using this method, coefficients of internal efficiency were calculated. Findings of this research showed that Blacksea region had the highest internal efficiency coefficient in seven regions. In terms of gender, Blacksea region also had the highest internal efficiency coefficient. Eastern Anatolia and South-Eastern Anatolia regions had the fewer internal efficiency coefficient than the overall internal efficiency coefficient of Turkey. South-Eastern Anatolia region had the lowest internal efficiency coefficient for female students and Eastern Anatolia had the lowest internal efficiency coefficient for male student Keywords: primary schools, Reconstructed Cohort Method, internal efficiency, performance
Bu çalışmada, Türkiye’deki ilköğretim okullarının performansı, eğitimsel iç verimlilik kavramı çerçevesinde incelenmiştir. İç verimlik analizleri, 7 coğrafi bölge için gerçekleştirilmiş ve cinsiyet bazında karşılaştırmalar yapılmıştır. 2006 ve 2007 yıllarında resmi ilköğretim okullarına ait veriler kullanılarak, Türkiye’nin ilköğretim kademesindeki iç verimlilik düzeyi tahmininde bulunulmuştur. İç verimlilik hesaplamaları Tekrar-oluşturulmuş Grup Yöntemi kullanılarak yapılmış ve iç verimlilik katsayıları elde edilmiştir. Bölgeler bazında Türkiye genelinde iç verimlilik düzeyi en yüksek bölge Karadeniz Bölgesi olduğu görülmüştür. Cinsiyet bazında da yine Karadeniz bölgesi iç verimlilik düzeyi en yüksek bölge olmuştur. Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinin iç verimliliği, Türkiye ortalamasının altındadır. Kız öğrenciler bazında Güneydoğu Anadolu bölgesi erkek öğrencilerde ise Doğu Anadolu bölgesi iç verimlilik düzeyi en düşük bölge olduğu görülmüştür
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 13, 2011 |
Published in Issue | Year 2010Volume: 34 Issue: 2 |
.