Case Report
BibTex RIS Cite

GECE KORKUSU OLGULARINDA SANATLA TERAPİ VE YARATICILIK TEKNİKLERİNİN KULLANILMASI: BİR OLGU SUNUMU

Year 2020, Volume: 44 Issue: 2, 151 - 162, 29.12.2020

Abstract

Çocukluk çağı korkuları, gelişimsel olarak normal kabul edilmektedir. Ancak patolojik noktaya geldiğinde bu korkular çocuğun ve ailesinin hayat kalitesini olumsuz yönde etkilemektedir. Bu çalışmada çocukluk çağı korkularından biri olan gece korkusuna sanatla terapi ve yaratıcılık teknikleri kullanılarak müdahale edildiği bir olgu sunumu yapılmıştır.
Olgu ile yapılan çalışmada “Huzurlu Yastık Kılıfı” uygulaması kullanılmıştır. Uygulama öncesi hazırlık aşamasında yapılan ısınma etkinlikleri, ana uygulama ve sonrasında ortaya çıkan temalar üzerinde yürütülen terapi süreci açıklanmıştır.
Uygulama sonucunda olgunun gece korkusunun azalmış ve uyku hijyeninde iyileşme sağlanmıştır. Bu çalışma çocukluk çağı korkularının normal kabul edilmelerinin sonucunda terapi ortamlarında ihmal edilmesinin önüne geçilmesi ile sanatla terapi ve yaratıcılık tekniklerinin bu alanda kullanılmasına dikkat çekmek için kaleme alınmıştır.

References

  • 1. Bayhan San, P. ve Artan, İ. (2011). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi. İstanbul: Morpa.
  • 2. Buck, C. N. (1948). The H-T-P Test. Journal of Clinical Psychology, 4(2), 109-224.
  • 3. Chapman, L., Morabito, D., Ladakakos, C. Schreier, H., ve Knudson, M (2001). The effectiveness of art therapy interventions in reducing post-traumatic stress disorder (PTSD) symptoms in pediatric trauma patients. American Art Therapy Association, 18:(2), 100-104.
  • 4. Demir, V. ve Yıldırım, B. (2017) Sanatla Terapi Programının Üniversite Sınavına Hazırlanan Öğrencilerin Depresyon, Anksiyete ve Stres Belirti Düzeylerine Etkililiği. Ege Eğitim Dergisi, 18(1): 311-344.
  • 5. Demir, V.ve Demir, A. (2018). Sanatla Terapi Programı ve Etkileşim Grubu Uygulamasının Ruhsal Belirti Düzeyleri Üzerindeki Etkisi. Türkiye Bütüncül Psikoterapi Dergisi, 1(2), 97-120.
  • 6. El Rafihi-Ferreira, R., Pires, MLN., Silvares, EFM. (2019). Behavioral Intervention For Sleep Problems in Childhood: a Brazilian Randomized Controlled Trial. Psicologia: Reflexão e Crítica, 23(5), 1-13.
  • 7. Gordon, J., King, N., Gullone, E., Muris, P. Ollendick, TH. Nighttime Fears of Children and Adolescents: Frequency, Content, Severity, Harm Expectations, Disclosure, And Coping Behaviours. Behaviour Research and Therapy, 45, 2464–2472.
  • 8. Gregory, AM., Van der ende, J., Verhults, FC. (2008). Parent-Reported Sleep Problems During Development and Self-reported Anxiety/Depression, Attention Problems, and Aggressive Behavior Later in Life. Arch Pediatr Adolesc Med.,162(4):330-335.
  • 9. Hall, S. (1897). A Study of Fears. The American Journal of Psychology , 8 (2), 147-249.
  • 10. Harterr S. (1983). Cognitive-Developmental Considerations in The Conduct Of Play Therapy. In Handbook of Play Therapy. Ed. C. Schaecfer and K.J. O’Conner. 95-127. New York: Willey.
  • 11. Killick, K. (1993). Working With Psychotic Processes in Art Therapy. Psychonalytic Psychotherapy, 7(1), 25-38.
  • 12. King NJ., Muris, P. Ollendick, TH. (2005). Childhood Fears and Phobias: Assessment and Treatment. Child and Adolescent Mental Health, 10(2), 50–56.
  • 13. Sargent, KM. (2015). Safe Place Pillow Case Project. https://kristinamarcelli.wordpress.com/2015/03/28/safe-place-pillow-case-project, (20.08.2020 tarihinde erişilmiştir.)
  • 14. Messmer, K. (2019). Art and Play Therapy for Children with Anxiety. Yüksek Lisans Tezi: Long Island University.
  • 15. Robinson, III., Edward, H., Rotter, JC., Fey, M., Robinson, SL. (1991). Children’s Fear: Toward a Preventive Model. The School Counselor, January, vol:38, p:187-202.
  • 16. Scher, A., Zukerman, S., & Epstein, R. (2005). Persistent Night Waking And Settling Difficulties Across The First Year: Early Precursors Of Later Behavioural Problems? Journal of Reproductive and Infant Psychology, 23, 77–88.
  • 17. Stein, M. A., Mendelsohn, J., Obermeyer, W. H., Amromin, J., & Benca, R. (2001). Sleep and Behavior Problems in Scholl-Aged Children. Pediatrics, 107, e60.
  • 18. Venkatesan, S. (1989). Expressıve art therapy for chıldhood fears a case study. Ind. J. Clin. Psychol., 16, 90-92.
  • 19. Yılmaz, T. (2017). Klinik Psikolojide Sanat Ve Sanat Uygulamaları. Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi, 2(2), 32-43.
Year 2020, Volume: 44 Issue: 2, 151 - 162, 29.12.2020

Abstract

References

  • 1. Bayhan San, P. ve Artan, İ. (2011). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi. İstanbul: Morpa.
  • 2. Buck, C. N. (1948). The H-T-P Test. Journal of Clinical Psychology, 4(2), 109-224.
  • 3. Chapman, L., Morabito, D., Ladakakos, C. Schreier, H., ve Knudson, M (2001). The effectiveness of art therapy interventions in reducing post-traumatic stress disorder (PTSD) symptoms in pediatric trauma patients. American Art Therapy Association, 18:(2), 100-104.
  • 4. Demir, V. ve Yıldırım, B. (2017) Sanatla Terapi Programının Üniversite Sınavına Hazırlanan Öğrencilerin Depresyon, Anksiyete ve Stres Belirti Düzeylerine Etkililiği. Ege Eğitim Dergisi, 18(1): 311-344.
  • 5. Demir, V.ve Demir, A. (2018). Sanatla Terapi Programı ve Etkileşim Grubu Uygulamasının Ruhsal Belirti Düzeyleri Üzerindeki Etkisi. Türkiye Bütüncül Psikoterapi Dergisi, 1(2), 97-120.
  • 6. El Rafihi-Ferreira, R., Pires, MLN., Silvares, EFM. (2019). Behavioral Intervention For Sleep Problems in Childhood: a Brazilian Randomized Controlled Trial. Psicologia: Reflexão e Crítica, 23(5), 1-13.
  • 7. Gordon, J., King, N., Gullone, E., Muris, P. Ollendick, TH. Nighttime Fears of Children and Adolescents: Frequency, Content, Severity, Harm Expectations, Disclosure, And Coping Behaviours. Behaviour Research and Therapy, 45, 2464–2472.
  • 8. Gregory, AM., Van der ende, J., Verhults, FC. (2008). Parent-Reported Sleep Problems During Development and Self-reported Anxiety/Depression, Attention Problems, and Aggressive Behavior Later in Life. Arch Pediatr Adolesc Med.,162(4):330-335.
  • 9. Hall, S. (1897). A Study of Fears. The American Journal of Psychology , 8 (2), 147-249.
  • 10. Harterr S. (1983). Cognitive-Developmental Considerations in The Conduct Of Play Therapy. In Handbook of Play Therapy. Ed. C. Schaecfer and K.J. O’Conner. 95-127. New York: Willey.
  • 11. Killick, K. (1993). Working With Psychotic Processes in Art Therapy. Psychonalytic Psychotherapy, 7(1), 25-38.
  • 12. King NJ., Muris, P. Ollendick, TH. (2005). Childhood Fears and Phobias: Assessment and Treatment. Child and Adolescent Mental Health, 10(2), 50–56.
  • 13. Sargent, KM. (2015). Safe Place Pillow Case Project. https://kristinamarcelli.wordpress.com/2015/03/28/safe-place-pillow-case-project, (20.08.2020 tarihinde erişilmiştir.)
  • 14. Messmer, K. (2019). Art and Play Therapy for Children with Anxiety. Yüksek Lisans Tezi: Long Island University.
  • 15. Robinson, III., Edward, H., Rotter, JC., Fey, M., Robinson, SL. (1991). Children’s Fear: Toward a Preventive Model. The School Counselor, January, vol:38, p:187-202.
  • 16. Scher, A., Zukerman, S., & Epstein, R. (2005). Persistent Night Waking And Settling Difficulties Across The First Year: Early Precursors Of Later Behavioural Problems? Journal of Reproductive and Infant Psychology, 23, 77–88.
  • 17. Stein, M. A., Mendelsohn, J., Obermeyer, W. H., Amromin, J., & Benca, R. (2001). Sleep and Behavior Problems in Scholl-Aged Children. Pediatrics, 107, e60.
  • 18. Venkatesan, S. (1989). Expressıve art therapy for chıldhood fears a case study. Ind. J. Clin. Psychol., 16, 90-92.
  • 19. Yılmaz, T. (2017). Klinik Psikolojide Sanat Ve Sanat Uygulamaları. Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi, 2(2), 32-43.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Başak Karateke 0000-0002-5859-007X

Sebnem Soysal 0000-0002-6263-2340

Publication Date December 29, 2020
Published in Issue Year 2020Volume: 44 Issue: 2

Cite

APA Karateke, B., & Soysal, S. (2020). GECE KORKUSU OLGULARINDA SANATLA TERAPİ VE YARATICILIK TEKNİKLERİNİN KULLANILMASI: BİR OLGU SUNUMU. Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 44(2), 151-162.

.