Research Article
BibTex RIS Cite

V. S. NAIPAUL’UN NEHRİN DÖNEMECİ ADLI ESERİNDE TARİH VE UZAM

Year 2020, Volume: 13 Issue: 32, 1653 - 1674, 15.12.2020
https://doi.org/10.12981/mahder.801710

Abstract

V. S. Naipaul’ün Nehrin Dönemeci adlı romanı sömürgeciliği deneyimledikten sonra bağımsızlığını kazanan, adı net bir biçimde belirtilmeyen bir ülkenin bağımsızlık sonrası siyasal, ekonomik ve kültürel yapısına odaklanır. Romanda öyküsü anlatılan ülkenin adının verilmemesi romana uzamsal bağlamda alegorik bir nitelik kazandırmaktadır. Naipaul bağımsızlık sonrası dönemde kolonileştirilme geçmişi olan hemen her ülkenin aşağı yukarı aynı süreçlerden geçtiğini anlatmak istiyor gibidir. Roman bağlamsal olarak sömürgecilik sonrası döneme ait ülkelerin genel durumuna işaret eden, özünde alegorik bir algıya gönderme yapmaktadır. Anlatı yalnızca Afrika kıtasının ortasına net olmayan göndermeler yapar. Roman tarihe, mekâna ve zamana yönelik özel ilgisiyle dikkat çekmektedir. Özellikle romanın başkişisi olan Salim’in ve başkalarının dilinden aktarılan tarih ve uzamla bağlantılı yorumların yanı sıra anlatının bizzat kendisi yaşanmışlık deneyimini tarih ve uzamın zaman zaman değişken algılarıyla birlikte okuyucuya sunmaktadır.

References

  • Ashcroft, Bill, Griffiths, Gareth & Tiffin, Helen, The Post-Colonial Studies Reader, Ashcroft, Griffiths & Tiffin (ed.), Routledge, 1995.
  • Bakhtin, Mikhail, Karnavaldan Romana: Edebiyat Teorisinden Dil Felsefesine Seçme Yazılar, çev. Cem Soydemir, Ayrıntı Yayınları, 2001. Bhabha, Homi, The Location of Culture, Routledge, 1994. Blunt, Alison & McEwan, Cheryl, Postcolonial Geographies, Continuum Collection, New York & London, 2002.
  • De Certeau, Michel, Tarih ve Psikanaliz, çev. Ayşegül Sönmezay, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2009.
  • Dulai, Surjit S., “The Ganges Flows Through Africa: V. S. Naipaul’s India and “A Bend in the River”, Journal of South Asian Literature, Vol. 26, No. 1/2, 1991, ss. 303-321.
  • Foucault, Michel, “Of Other Spaces: Utopias and Heterotopias”, Facing Value: Radical Perspectives from the Arts, Maaike Lauwaert & Francien van Westrenen (ed.), Valiz / Stroom Den Haag, 2017, ss. 164-171.
  • Hegel, G. W. F., Tarih Felsefesi, çev. Aziz Yardımlı, İdea Yayınevi, İstanbul, 2006.
  • Johnson, Erica L., “ ‘Provincializing Europe’: The Postcolonial Urban Uncanny in V. S. Naipaul’s A Bend in the River”, Journal of Narrative Theory, Vol. 40, No. 2, 2010, ss. 209-230.
  • LaCapra, Dominick, History and Criticism, Cornell University Press, London, 1985.
  • Lefebvre, Henry, The Production of Space, trans. Donald Nicholson-Smith, T. J. Press Ltd., Cornwall, 1991.
  • Said, Edward, Orientalism, Vintage Books, New York, 1979. -------------------Culture and Imperialism, Vintage Books, 1994.
  • Sharp, Joanne P., Geographies of Postcolonialism: Spaces of Power and Representation, Sage Publications, London, 2008.
  • Soja, Edward, Thirdspace: Journeys to Los Angeles and Other Real-and-Imagined Places, Blackwell Publishers, 1996.
  • Thieme, John, Postcolonial Literary Spaces: Out of Place, Palgrave Macmillan, London, 2016.
  • Tiken, Servet, “Zaman ve Mekan Birlikteliği Açısından Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Ankara Romanı Üzerine Bir İnceleme”, Turkish Studies, Vol. 8 / 13, Fall 2013, ss. 1551-1560.
  • Vincent, William, “Naipaul’s A Bend in the River: Time, History, and Africa”, Journal of South Asian Literature, Vol. 26, No. 1/2, 1991, ss. 337-349.
Year 2020, Volume: 13 Issue: 32, 1653 - 1674, 15.12.2020
https://doi.org/10.12981/mahder.801710

Abstract

A Bend in the River by V. S. Naipaul focuses on political, economic and cultural structure of an unnamed country which has gained independence after experiencing colonialism. The fact that the name of the country is ungiven helps the novel have an allegorical aspect. The author wants to emphasize the fact that almost all countries with an experience of colonization have passed through similar processes in the independence years. The narrative makes implicit references to central Africa. Moreover, this novel is remarkable in that it has a special interest in history, place and space. In addition to the comments by the central character Salim and others on history and space, the narrative itself offers the experience of livedness to the reader together with changing perceptions of history and space.

References

  • Ashcroft, Bill, Griffiths, Gareth & Tiffin, Helen, The Post-Colonial Studies Reader, Ashcroft, Griffiths & Tiffin (ed.), Routledge, 1995.
  • Bakhtin, Mikhail, Karnavaldan Romana: Edebiyat Teorisinden Dil Felsefesine Seçme Yazılar, çev. Cem Soydemir, Ayrıntı Yayınları, 2001. Bhabha, Homi, The Location of Culture, Routledge, 1994. Blunt, Alison & McEwan, Cheryl, Postcolonial Geographies, Continuum Collection, New York & London, 2002.
  • De Certeau, Michel, Tarih ve Psikanaliz, çev. Ayşegül Sönmezay, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2009.
  • Dulai, Surjit S., “The Ganges Flows Through Africa: V. S. Naipaul’s India and “A Bend in the River”, Journal of South Asian Literature, Vol. 26, No. 1/2, 1991, ss. 303-321.
  • Foucault, Michel, “Of Other Spaces: Utopias and Heterotopias”, Facing Value: Radical Perspectives from the Arts, Maaike Lauwaert & Francien van Westrenen (ed.), Valiz / Stroom Den Haag, 2017, ss. 164-171.
  • Hegel, G. W. F., Tarih Felsefesi, çev. Aziz Yardımlı, İdea Yayınevi, İstanbul, 2006.
  • Johnson, Erica L., “ ‘Provincializing Europe’: The Postcolonial Urban Uncanny in V. S. Naipaul’s A Bend in the River”, Journal of Narrative Theory, Vol. 40, No. 2, 2010, ss. 209-230.
  • LaCapra, Dominick, History and Criticism, Cornell University Press, London, 1985.
  • Lefebvre, Henry, The Production of Space, trans. Donald Nicholson-Smith, T. J. Press Ltd., Cornwall, 1991.
  • Said, Edward, Orientalism, Vintage Books, New York, 1979. -------------------Culture and Imperialism, Vintage Books, 1994.
  • Sharp, Joanne P., Geographies of Postcolonialism: Spaces of Power and Representation, Sage Publications, London, 2008.
  • Soja, Edward, Thirdspace: Journeys to Los Angeles and Other Real-and-Imagined Places, Blackwell Publishers, 1996.
  • Thieme, John, Postcolonial Literary Spaces: Out of Place, Palgrave Macmillan, London, 2016.
  • Tiken, Servet, “Zaman ve Mekan Birlikteliği Açısından Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Ankara Romanı Üzerine Bir İnceleme”, Turkish Studies, Vol. 8 / 13, Fall 2013, ss. 1551-1560.
  • Vincent, William, “Naipaul’s A Bend in the River: Time, History, and Africa”, Journal of South Asian Literature, Vol. 26, No. 1/2, 1991, ss. 337-349.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Creative Arts and Writing
Journal Section Articles
Authors

Kubilay Geçikli 0000-0002-4154-1298

Publication Date December 15, 2020
Submission Date September 29, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 13 Issue: 32

Cite

APA Geçikli, K. (2020). V. S. NAIPAUL’UN NEHRİN DÖNEMECİ ADLI ESERİNDE TARİH VE UZAM. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 13(32), 1653-1674. https://doi.org/10.12981/mahder.801710