Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL ISINMA VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE YÖNELİK BİLGİ VE ALGI DÜZEYLERİ

Yıl 2020, Cilt: 44 Sayı: 2, 1 - 18, 29.12.2020

Öz

Bu çalışmanın amacı, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi öğrencilerinin küresel ısınma ve iklim değişikliğine ilişkin bilgi düzeylerinin ve algılarının belirlenmesidir. Araştırmada 382 öğrenciden veriler toplanmıştır. Veriler SPSS programa aracılığıyla frekans, yüzde, ortalamalar, bağımsız örneklem t testi ve ANOVA gibi testlerden yararlanılarak analiz edilmiştir.
Öğrencilerin iklim değişikliği ile ilgili olarak genel bilgi düzeylerinin “orta” düzeyde olduğu, bununla birlikte iklim değişikliği ile ilgili “mücadele” konusunda bilgi düzeylerinin daha düşük olduğu belirlenmiştir. Araştırma bulgularında öğrenciler iklim değişikliğini “doğal dengenin bozulması” olarak tanımlamışlardır. Öğrencilerin küresel ısınma ve iklim değişiklikleri ile ilgili bilgi kaynaklarının en fazla internet, bilimsel çalışmalar ve TV-radyo olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin iklim değişikliklerinin başlıca nedenleri hakkındaki görüşlerinin sırasıyla “hava kirliliği, ormansızlaşma ve ozon tabakasının delinmesi” olarak saptanmıştır. Araştırma bulgularında ayrıca aylık gelir, bilim alanı, baba mesleği, "ailenin yaşadığı yer", "iklim koşulları hakkında ders alma" değişkenleri ile öğrencilerin iklim değişikliği görüşleri arasında anlamlı farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Bilim alanlarına göre sosyal bilimlerde öğrenim gören öğrencilerin iklim değişikliğinin etkileri ve mücadele yolları konusunda bilgi düzeylerinin daha düşük olduğu belirlenmiştir.
Sonuç olarak öğrencilerin iklim değişikliği bilgi düzeylerinin artırılması amacıyla ve özellikle iklim değişikliği ile ilgili “mücadele” konusunda daha etkin eğitimlerin verilmesi ve farkındalıklarının artırılması önerilebilir.

Kaynakça

  • ATİK, A.D., & DOĞAN, Y. (2019). “Lise öğrencilerinin küresel iklim değişikliği hakkındaki görüşleri”. Academy Journal of Educational Sciences, 3(1), 84-100.
  • BAŞSÜLLÜ, Ç., ÖZDEMİR, E., SEMERCİ, A., İPEK, A., & TOLUNAY, A. (2014). İklim Değişikliği Müzakerelerinde Ormancılık. II. Ulusal Akdeniz Orman ve Çevre Sempozyumu (Akdeniz ormanlarının geleceği: Sürdürülebilir toplum ve çevre). Isparta. (s. 518-536), 22-24 Ekim.
  • BİÇER, B.K., & VAİZOĞLU, S.A. (2015). “Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Küresel Isınma/İklim Değişikliği Hakkındaki Bilgi ve Farkındalıklarının Belirlenmesi”. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2(2), 30-43.
  • BAHAR, M. & AYDIN, F. (2002). “Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Sera Gazları ve Global ısınma İle İlgili Anlama Düzeyleri ve Hatalı Kavramlar”. 5. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara.
  • BRADLEY, R.L. (2003). Climate Alarmism Reconsidered. The Institute of Economic Affairs, London.
  • COLE, M.A. (2003). “Environmental Optimists, Environmental Pessimists and the Real State of the World – An Article Examining the Skeptical Environmentalist: Measuring the Real State of the World by Bjorn Lomborg”. The Economic Journal, 111, 362-380.
  • ÇETİNSOY, F.F.A., (2010). Küresel İklim Değişikliği: Avrupa Birliği ve Türk Tarımı. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniv. 216 s.
  • ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI (ÇŞB). (2012). İklim Değişikliğinin Farkında Mıyız? Türkiye’nin İklim Değişikliği II. Ulusal Bildiriminin Hazırlanması Projesi Yayını, 20s., http://iklim.cob.gov.tr/iklim/Files/Anket.pdf
  • DAL, B., OZTURK, N., ALPER, U., SONMEZ, D., & COKELEZ, A. (2015). “An Analysis of the Teachers' Climate Change Awareness”. Athens Journal of Education, 2(2), 111-122.
  • DEMİRBAŞ, M, & PEKTAŞ, H. (2009). “İlköğretim Öğrencilerinin Çevre Sorunu İle İlişkili Temel Kavramları Gerçekleştirme Düzeyleri”. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3 (2), 195-211. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/balikesirnef/issue/3369/46511
  • DURKAYA, B., & DURKAYA, A. (2018). “Küresel Isınma Farkındalığı, Bartın Üniversitesi Öğrencileri Örneği”. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 20(1), 128-144.
  • ERGİN, A., AKBAY, B., ÖZDEMİR, C., & UZUN, S.U. (2017). “Tıp fakültesi öğrencilerinin küresel ısınma ve sağlığa etkileri ile ilgili bilgi, tutum ve davranışları”. Pamukkale Tıp Dergisi, 10(2), 172-180.
  • EROĞLU, B., & AYDOĞDU, M. (2016). “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Küresel Isınma Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 345-374.
  • GERVAİS, F. (2016). “Anthropogenic CO2 warming challenged by 60-year cycle”. Earth-Science Reviews, 155, 129-135.
  • GREEN, R.E., HARLEY, M., MİLES, L., SCHARLEMANN, J., WATKİNSON, A. & WATTS, O. (2003). Global Climate Change and Biodiversity. University of East Anglia, Norwich.
  • GÜLSOY, E. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Küresel Isınma ve İklim Değişikliği Üzerine Bilgi Düzeyi ve Algıları. Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Orman Mühendisliği Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • HEDGE, S.S., MURTHY, N.S., SHALİNİ, C.N., & SANDEEP, K.R. (2012). “Awareness of global warming among school teachers in coastal Karnataka”. Indian Journal Prev. Soc. Med, 43(4), 383-388.
  • IPCC. (2004). Workshop on Climate Sensitivity. Workshop Report, Paris, France. https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/08/ipcc-workshop-paris-july-2004.pdf
  • JONES, P.D., & WİNGLEY, T.M.L. (1990), “Global warming Trends”, Scientific American, Volume 263, No 2, p. 84-91.
  • KADIOĞLU, M. (2012). Türkiye’de İklim Değişikliği Risk Yönetimi. Türkiye’nin İklim Değişikliği. II. Ulusal Bildiriminin Hazırlanması Projesi Yayını, Ankara.
  • KARAMAN, S., & GÖKALP, Z. (2010). “Küresel Isınma ve İklim Değişikliğinin Su Kaynakları Üzerine Etkileri”. International Journal of Agricultural and Natural Sciences, 3(1), 59-66.
  • KOVANCILAR, B. (2001). “Küresel Isınma Sorunun Çözümünde Karbon Vergisi ve Etkinliği”. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 8/2, 8-19.
  • LEİSEROWİTZ, A. (2003). Global Warming in the American Mind: The Roles of Affect, Imagery, and Worldviews in Risk Perception. Policy Preferences and Behavior, Environmental Science, Studies and Policy. University of Oregon.
  • PEKER, O., & DEMİRCİ, M. (2008). “İklim Değişikliğinin Bilim ve Ekonomi Perspektifinden Analizi”. Suleyman Demirel University Journal of Faculty of Economics & Administrative Sciences, 13(1).
  • POLAT, K., & DELLAL, İ. (2016). “Göksu Deltasında Çeltik Yetiştiriciliği Yapan Üreticilerin İklim Değişikliği Algısı ve İyi Tarım Uygulamaları Yapmalarında Etkili Faktörlerin Belirlenmesi”. Tarım Ekonomisi Araştırmaları Dergisi, 2 (2) , 46-54.
  • ŞENYURT, A., TEMEL, A.B., & ÖZKAHRAMAN, Ş. (2011). “Üniversite öğrencilerinin çevresel konulara duyarlılıklarının incelenmesi”. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(1), 8-15.
  • TETİK, N. & ACUN, A. (2015). “Turizm Öğrencilerinin Küresel Isınma ve İklim Değişikliği Algısı ve Görüşleri”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 8(41): 1459-1476.
  • YAZDANPARAST, T., SALEHPOUR, S., MASJEDİ, M.R., SEYEDMEHDİ, S.M., BOYES, E., STANİSSTREET, M., & ATTARCHİ, M. (2013). “Global warming: knowledge and views of Iranian students”. Acta Medica Iranica, 178-184.
  • YILMAZ, A., MORGİL, F.İ., AKTUĞ, P., & GÖBEKLİ, İ. (2002). “Ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin çevre, çevre kavramları ve sorunları konusundaki bilgileri ve öneriler”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 156-162.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Articles
Yazarlar

Faruk Ay 0000-0002-4201-4422

Nazan Yalcın Erik 0000-0001-7849-8660

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020Cilt: 44 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ay, F., & Yalcın Erik, N. (2020). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL ISINMA VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE YÖNELİK BİLGİ VE ALGI DÜZEYLERİ. Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 44(2), 1-18.