Araştırma Makalesi
PDF EndNote BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRK MÜZİĞİ ÇALGILARINDA ÖĞRETİM-METOT VE METODOLOJİ ÜZERİNE

Yıl 2022, Cilt 46, Sayı 1, 95 - 101, 16.06.2022

Öz

Osmanlı İmparatorluğu'nda özellikle 18. yüzyılda başlayan Batılılaşma ile sivil [Siyasi-Sosyal- Kültürel] ve askerî alanda değişim/başkalaşım/yenileşmenin yaşandığı görülmektedir. Bu yenileşmenin her yönüyle kendini hissettirdiği; imparatorluğun devlet biçiminin, yapılanma ve önemli ölçüde Batı’ya bakışının giderek değiştiği 19. yüzyıl ise; Cumhuriyet’le birlikte hız kazanacak olan değişim ve yenileşmeye yönelik uygulamaların ilkleri olmuş bir dönemdir. Sanat alanı da bu yenileşmeden etkilenmekle birlikte, yenileşmenin çarpıp geri döndüğü başlıca alan olarak tamamen bu değişime katkıda bulunmaktadır. Bu değişim -özellikle- müzik alanında da kendini gösterir. Osmanlı, Batı’nın müziğiyle çok daha önceleri tanışmış olmasına rağmen, II. Mahmud Dönemi (1826) ve Mızıka-i Hümayun’un kurulması dönüm noktası denilebilecek bir tarih olarak karşımıza çıkar. Artık, mehterhane ile sarayın müzikal gereksinimini karşılayan meşkhanenin yerini Mızıka-i Hümayun almıştır. Mehterhaneden boru takımı/bandoya geçiş, değişimin ilk ve köklü/radikal örneklerinden biri olmuştur. 19. Yüzyılın sonlarına gelindiğinde, Batı notasının yaygınlaşması ve nota yayıncılığının başlaması, Türk Müziği’ nin de yeni bir sürece girmesine vasıta olur. Yüzyıllardır süregelen Türk müziğinin öğretimi ve aktarımı, bütünüyle usta-çırak ilişkisi içerisinde meşk adı verilen bir yönteme dayanmaktaydı. Meşk; yazılı olmayan, sözel-işitsel ve görsel olarak hafızaya/belleğe dayalı bir yöntemdir. Batılılaşma/modernleşmeyle birlikte bu yöntemin, kâğıda, yazıya geçirme çabaları görülür. Bu çabalar daha çok Çalgısal Müzikte, çalgı öğretimiyle ilgilidir. Çalgı Öğretim Kitapları olarak da tanımlana bilinen; Metotlar. Bu çalışmada; Türk Müziği çalgıları için günümüze kadar yazılmış metotlar, metodoloji-yöntembilim açısından değerlendirilecektir. Çalışmanın ana sorusu, “Türk Müziği çalgı metotları nasıl olmalıdır?” sorusudur. Çalışma nitel bir çalışmadır. Çalışmada Doküman İncelenmesi Modeli kullanılmıştır. Modelin uygulanabilmesi için öncelikle literatür taramasına gidilmiş, tarama sonrası random yöntemi ile çalışmanın örneklemi oluşturulmuştur. Çalışmanın sonucunda bulgular doğrultusunda durum tespiti yapılarak, önerilere yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Aksoy, B. (1999). Cumhuriyet Dönemi Musikisinde Farklılaşma Olgusu. Cumhuriyetin Sesleri İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Artut, K. (2009). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Behar. C. (1998). Aşk Olmayınca Meşk Olmaz. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal
Bölüm Articles
Yazarlar

Zekeriya KAPTAN> (Sorumlu Yazar)
SİVAS CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ
0000-0002-9249-1155
Türkiye

Destekleyen Kurum Yok
Teşekkür teşekkürler
Yayımlanma Tarihi 16 Haziran 2022
Yayınlandığı Sayı Yıl 2022, Cilt 46, Sayı 1

Kaynak Göster

Bibtex @araştırma makalesi { cumusosbil1122308, journal = {Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi}, eissn = {1305-5143}, address = {}, publisher = {Sivas Cumhuriyet Üniversitesi}, year = {2022}, volume = {46}, number = {1}, pages = {95 - 101}, title = {TÜRK MÜZİĞİ ÇALGILARINDA ÖĞRETİM-METOT VE METODOLOJİ ÜZERİNE}, key = {cite}, author = {Kaptan, Zekeriya} }
APA Kaptan, Z. (2022). TÜRK MÜZİĞİ ÇALGILARINDA ÖĞRETİM-METOT VE METODOLOJİ ÜZERİNE . Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi , 46 (1) , 95-101 . Retrieved from http://cujos.cumhuriyet.edu.tr/tr/pub/issue/70333/1122308
MLA Kaptan, Z. "TÜRK MÜZİĞİ ÇALGILARINDA ÖĞRETİM-METOT VE METODOLOJİ ÜZERİNE" . Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 46 (2022 ): 95-101 <http://cujos.cumhuriyet.edu.tr/tr/pub/issue/70333/1122308>
Chicago Kaptan, Z. "TÜRK MÜZİĞİ ÇALGILARINDA ÖĞRETİM-METOT VE METODOLOJİ ÜZERİNE". Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 46 (2022 ): 95-101
RIS TY - JOUR T1 - TÜRK MÜZİĞİ ÇALGILARINDA ÖĞRETİM-METOT VE METODOLOJİ ÜZERİNE AU - ZekeriyaKaptan Y1 - 2022 PY - 2022 N1 - DO - T2 - Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 95 EP - 101 VL - 46 IS - 1 SN - -1305-5143 M3 - UR - Y2 - 2022 ER -
EndNote %0 Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi TÜRK MÜZİĞİ ÇALGILARINDA ÖĞRETİM-METOT VE METODOLOJİ ÜZERİNE %A Zekeriya Kaptan %T TÜRK MÜZİĞİ ÇALGILARINDA ÖĞRETİM-METOT VE METODOLOJİ ÜZERİNE %D 2022 %J Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi %P -1305-5143 %V 46 %N 1 %R %U
ISNAD Kaptan, Zekeriya . "TÜRK MÜZİĞİ ÇALGILARINDA ÖĞRETİM-METOT VE METODOLOJİ ÜZERİNE". Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 46 / 1 (Haziran 2022): 95-101 .
AMA Kaptan Z. TÜRK MÜZİĞİ ÇALGILARINDA ÖĞRETİM-METOT VE METODOLOJİ ÜZERİNE. CUJOSS. 2022; 46(1): 95-101.
Vancouver Kaptan Z. TÜRK MÜZİĞİ ÇALGILARINDA ÖĞRETİM-METOT VE METODOLOJİ ÜZERİNE. Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2022; 46(1): 95-101.
IEEE Z. Kaptan , "TÜRK MÜZİĞİ ÇALGILARINDA ÖĞRETİM-METOT VE METODOLOJİ ÜZERİNE", Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 46, sayı. 1, ss. 95-101, Haz. 2022