Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DÜNYADA GELİŞEN GÖÇMEN VE MÜLTECİ HAREKETLERİ SONRASINDA STK FAALİYETLERİNDE YABANCI DİL EĞİTİMLERİNİN ROLÜ VE DİL BİLEN STK GÖNÜLLÜLERİNİN YÜRÜTÜLEN HİZMETLERE KATKISI

Yıl 2025, Cilt: 49 Sayı: 1, 43 - 51, 27.03.2025

Öz

Son yıllarda dünya genelinde artan göçmen ve mülteci hareketleri, sivil toplum kuruluşlarının (STK'lar) rolünü daha da belirgin hale getirmiştir. Bu süreçte, STK'lar, göçmenlerin ve mültecilerin entegrasyonuna yönelik çeşitli hizmetler sunarak toplumsal refahı artırmaya çalışmaktadır. Yabancı dil eğitimi, bu hizmetlerin merkezinde yer almakta ve göçmenlerin yerel toplumlarla daha etkin bir şekilde iletişim kurmalarını sağlamakta önemli bir rol oynamaktadır. Yabancı dil eğitimi, göçmenlerin yeni bir ortamda karşılaştıkları zorlukları aşmalarına yardımcı olmakta ve onların sosyal entegrasyon süreçlerini hızlandırmaktadır. Dil becerileri, yalnızca iletişim kurma yeteneğini artırmakla kalmayıp, aynı zamanda toplumsal katılımı ve ekonomik fırsatlara erişimi de desteklemektedir. Bu bağlamda, STK'lar, dil eğitimi programları aracılığıyla göçmenlerin kendi haklarını anlamalarına ve sosyal hizmetlere erişimlerini kolaylaştırmalarına olanak tanımaktadır. Dil bilen STK gönüllüleri, bu süreçte kritik bir öneme sahiptir. Gönüllüler, hizmet sunumunu güçlendirmekte, topluluk üyeleri ile etkili iletişim kurmakta ve ihtiyaçlarına uygun eğitim materyalleri hazırlayarak bilgi paylaşımını kolaylaştırmaktadır. Ayrıca, gönüllüler, sosyal bağları güçlendirerek kültürel etkileşimi teşvik etmekte ve toplumsal uyumu artırmaktadır. Ancak, dil bilen gönüllülerin katkıları bazı zorluklarla da karşı karşıyadır. Gönüllü motivasyonu, kaynak yetersizliği ve eğitim eksiklikleri gibi sorunlar, STK'ların faaliyetlerini sınırlamaktadır. Bu nedenle, gönüllülerin desteklenmesi ve eğitim süreçlerinin güçlendirilmesi, hizmet kalitesini artırmak için elzemdir. Yabancı dil eğitiminin önemi ve dil bilen STK gönüllülerinin katkıları, göçmenlerin ve mültecilerin toplumsal entegrasyon süreçlerini olumlu yönde etkilemektedir. STK'ların bu alanlarda sunacakları destekler, sosyal dayanışmayı artıracak ve kapsayıcı bir toplum yaratma çabalarına katkıda bulunacaktır.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Y. (2019). Göç Sosyolojisi (3. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Akyürek, İ.B. (2017). Temporary Protectıon In Internatıonal Law, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bartram, D., Maritsa, V. P. ve Pierre, M. (2017). Göç Meselesinde Temel Kavram¬lar (1. Baskı, çev. Itır Ağabeyoğlu Tuncay). Ankara: Hece Yayınları.
  • Başkan, Ö. (2006). Yabancı Dil Öğretimi, İlkeler ve Çözümler. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Bayraktar, S. U. (2005). Hangi Sivil Toplum, Nasıl Bir Demokrasi? 1990'ların Türkiye'sinde Sivil Toplum (lar). Sivil Toplum: Düşünce ve Araştırma Dergisi, 3(9), 9-24.
  • Brand, L. A. (2001), Displacement For Development? The Impact Of Changing State –Society Relations. World Development, 29(6), 961-976. https://doi.org/10.1016/S0305-750X(01) 00024-9
  • Byram, M., Morgan, C. and Colleagues. (1994). Teaching and Learning Language and Culture. Great Britain: WBC.
  • Canatan, K. (2020). Toplumsal Değişim Perspektifinden Göç Sosyolojisi. Ankara: Eski-Yeni Yayınları.
  • Çabuk, D. (2017). Türkiye’de Faaliyet Gösteren Sivil Toplum Kuruluşlarının İtibarını Ölçmek. Global Media Journal: Turkish Edition, 8(15), 233-258.
  • Çakır, İ. (2006). Developing cultural awareness in foreign language teaching. Turkish Online Journal of Distance Education, 7(3), 154-161. http://tojde.anadolu.edu.tr/
  • Çelik, V. ve Pekküçükşen, Ş. (2017). Türkiye’de Sivil Toplum Kuruluşlarının Göç Konusundaki Çalışmaları Üzerine Bir Değerlendirme. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, 53(3), 1273-1283. http://doi: 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.12. 1034
  • Diamond, L. J. (1994). Rethinking Civil Society: Toward Democratic Consolidation. Journal of Democracy, 5 (3), 4–17. https://doi.org/10.1353/jod.1994.0041
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü (2021). Geçici Koruma, 6 Ocak 2021, https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638 (E.T: 15.10.2024).
  • Göksel, G. U. (2019). Göçmen Entegrasyonu ve Tanınma Teorisi: “Adil Entegrasyon” (çev. Müge Kızıltuğ). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Hume, C., and Hume, M. (2008). The strategic role of knowledge management in nonprofit organisations. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 13(2), 129-140. https://doi.org/10.1002/nvsm.316
  • Kaldor, M. (2003). The Idea of Global Civil Society. International Affairs, 79(3), 583-593. https://doi.org/10.1111/1468-2346.00324
  • Karaağaç, F. C. ve Güvenç, H. (2019). Resmi İlkokullara Devam Eden Suriyeli Mülteci Öğrencilerin Eğitim Sorunları. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18, 530-568. https://doi.org /10.26466/opus.530733
  • Kaya, Ö. (2008). Sivil Toplum Kuruluşları ve Kalkınma. (Yeterlilik Tezi), T.C İçişleri Bakanlığı Dernekler Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • Keyman, F. (2004a). Sivil Toplum, Sivil Toplum Kuruluşları ve Türkiye. Sivil Toplum ve Demokrasi Konferans Yazıları. No:4, İstanbul Bilgi Üniversitesi Sivil Toplum Kuruluşları Eğitim ve Araştırma Birimi, İstanbul. http://stk.bilgi.edu.tr/media/ uploads/2015/02/01/ keyman_std_3.pdf-. Erişim tarihi: 31. 12. 2016.
  • Keyman, F. (2004b). Türkiye’de ve Avrupa’da Sivil Toplum. Sivil Toplum ve Demokrasi Konferans Yazıları. No: 3. İstanbul Bilgi Üniversitesi Sivil Toplum Kuruluşları Eğitim ve Araştırma Birimi. http://stk.bilgi.edu.tr/media/uploads/2015/02/01 /keyman_std_3.pdf-. Erişim tarihi: 31. 12. 2016.
  • Odman, T. (1995). Mülteci Hukuku. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi İnsan Hakları Merkezi Yayınları, Ankara.
  • Orhan, O. ve Gündoğar, S. S. (2015). Suriyeli sığınmacıların Türkiye'ye etkileri. Ortadoğu Stratejik Araştırmalar Merkezi. https://orsam.org.tr//d_hbanaliz/201518_rapor195tur.pdf (E.T: 15.10.2024).
  • Önder (2016). Suriyeli Çocukların Eğitim Sorunu ve Çözüm Önerileri, https://onder.org.tr/tr/Haber/SURIYELI-COCUKLARIN-EGITIM-SORUNU-VE-COZUM-O¬NERILERI-21-11-2016 (E.T: 15.10.2024).
  • Özer, D. K. (2007). Denizden Gelen Sığınmacılar ve Uluslararası Hukuk. Uluslararası Hukuk ve Politika, (10), 75-96.
  • Özil, Ş. (1991). Dil ve Kültür, Çağdaş Kültürümüz Olgular – Sorunlar. İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Öztekin, A. (2001). Siyaset Bilimine Giriş. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Sezik M. (2019). Türkiye’de Sivil Toplum Kuruluşlarının İşlevleri ve Sorun Alanları. R&S-Research Studies Anatolia Journal, 2 (4), 118-125.
  • Tekeli, İ. (2005). Katılımcı Demokrasi, Sivil Ağlar ve Sivil Toplum Kuruluşları İki Sempozyum: Türkiye’de Sivil Toplum Kuruluşları. Der. N. Boztekin, 20–36, İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları.
  • Tosun, G. E. (2001). Demokratikleşme Perspektifinden Devlet Sivil Toplum İlişkisi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Tuncel, G. (2011). Sivil Toplum ve Devlet. İstanbul: Bilsam Yayınları.
  • Thanasoulas, D. (2001). The importance of teaching culture in the foreign language classroom. Radical pedagogy, 3(3), 1-25. http://radicalpedagogy.icaap.org/content/issue3_3/7-thanasoulas.html
  • UNHCR, (2019). Handbook on Procedures and Criteria For Determining Refugee Status and Guidelines on International Protection. https://www.refworld.org/policy/legalguidance/unhcr/2019/en/123881 [erişim tarihi 10 Ocak 2025]
  • Yıldırım, M. (2003). Sivil Toplum ve Devlet. CÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 27(2), 226-242.
  • Yılmaz, F. K. ve Ergül, S. (2021). Sağlık Politikası Analizi: Göçmen Sağlığı Kapsamında Suriyeli Sığınmacılar. Sağlık ve Sosyal Refah Araştırmaları Dergisi, 3(2), 119-128.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dil Kullanım Bilimi, Göç, Etnisite ve Çok Kültürlülük Sosyolojisi
Bölüm Articles
Yazarlar

Şehnaz Işık 0000-0002-3018-7721

Yayımlanma Tarihi 27 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 15 Kasım 2024
Kabul Tarihi 15 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025Cilt: 49 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Işık, Ş. (2025). DÜNYADA GELİŞEN GÖÇMEN VE MÜLTECİ HAREKETLERİ SONRASINDA STK FAALİYETLERİNDE YABANCI DİL EĞİTİMLERİNİN ROLÜ VE DİL BİLEN STK GÖNÜLLÜLERİNİN YÜRÜTÜLEN HİZMETLERE KATKISI. Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 49(1), 43-51.