The aim of this study is to draw attention to the
term, ‘glass ceiling’, which women frequently encounter in business life yet
the vast majority of them do not know even its meaning.
The concept of glass ceiling began to be used in
the USA in the 1970s to describe "invisible artificial barriers stemming
from behavioral and organizational prejudices that prevent women from reaching
senior management positions". Although
the power of women in the business world has grown steadily over the last two decades,
the number of women in senior management positions has not reached the desired level.The elements that cause the formation of glass ceiling in organizations may
be related to individual, organizational and social factors. Transcending the
glass ceiling may be possible provided that the values that define the place of
women in the society become supportive of attitudes towards encouraging women
to enter the business life.
Glass Ceiling Woman Business Life Artificial Barriers Senior Management
Bu çalışmanın amacı, kadınların iş yaşamında
yoğunlukla karşılaştıkları fakat büyük çoğunluğunun anlamını bile bilmediği
“cam tavan” terimine dikkat çekmektir. Cam tavan kavramı, 1970’lerde ABD’de “kadınların üst
kademe yönetim pozisyonlarına ulaşmasını engelleyici davranışsal ve örgütsel
önyargılardan kaynaklanan görünmez yapay engelleri” tanımlamak için
kullanılmaya başlanmıştır. Son yirmi yılda iş dünyasında kadınların ağırlığı
giderek artmasına rağmen üst düzey yönetici pozisyonlarındaki kadınların sayısı
istenilen düzeyde değildir. Örgütlerde
cam tavan oluşumuna yol açan unsurlar bireysel, örgütsel ve toplumsal faktörler
etrafında toplanabilmektedir. Cam tavan sendromunun aşılması, toplumda kadının yerini
belirleyen değerlerin, kadını çalışma yaşamına girmede cesaretlendiren bir
tutumun destekleyici hale gelmesiyle mümkün olabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1 |