Bu çalışmanın temel amacı, sosyolojik bir çerçeve içerisinde insan ihtiyaçları, tüketim kültürü ve kapitalizm arasındaki ilişkiyi değerlendirmeye çalışmaktır. Burada vurgulanan temel nokta, tüketim kültürünün mantığının, yeni ihtiyaçların yaratılması ve ihtiyaçların sınırsız olması gerekliliği ilkesi üzerine kurulu olduğudur. Yeni ihtiyaçlar yaratılarak satın alma hevesinin canlı tutulması olgusu, gerçekte üretim ve tüketim çarkının işler tutulmasına ve kâr döngüsünün gerçekleştirilmesine hizmet etmektedir. Ancak bu nedenledir ki, ihtiyaçlar ve mallar, özneler ve nesneler arasındaki ilişkiler kapitalizmin istikrarının sağlanmasının bir aracı haline gelmiştir. Bu tema çerçevesinde makalede, (a) ihtiyaç, tüketim kültürü ve kapitalizm arasındaki ilişkinin bir taslağı, (b) kapitalizmin tüketimi arttırma amacıyla bireyleri tüketici olarak sosyalleştirmek zorunda olduğu argümanı temelinde yeni ihtiyaçları yaratmada kullandığı stratejilerle ilgili bir çözümleme ve (c) yaratılan yeni ihtiyaçların insanların kendilerini gerçekleştirme amacıyla değil, piyasa faaliyetinin istikrarının sağlanması için ortaya konulduğu değerlendirmesini içeren eleştirel bir yaklaşım sunulmaktadır. Anahtar Kelimeler: ihtiyaç, tüketim kültürü, tüketim toplumu, kapitalizm.
Bu çalışmanın temel amacı, sosyolojik bir çerçeve içerisinde insan ihtiyaçları, tüketim kültürü ve kapitalizm arasındaki ilişkiyi değerlendirmeye çalışmaktır. Burada vurgulanan temel nokta, tüketim kültürünün mantığının, yeni ihtiyaçların yaratılması ve ihtiyaçların sınırsız olması gerekliliği ilkesi üzerine kurulu olduğudur. Yeni ihtiyaçlar yaratılarak satın alma hevesinin canlı tutulması olgusu, gerçekte üretim ve tüketim çarkının işler tutulmasına ve kâr döngüsünün gerçekleştirilmesine hizmet etmektedir. Ancak bu nedenledir ki, ihtiyaçlar ve mallar, özneler ve nesneler arasındaki ilişkiler kapitalizmin istikrarının sağlanmasının bir aracı haline gelmiştir. Bu tema çerçevesinde makalede, (a) ihtiyaç, tüketim kültürü ve kapitalizm arasındaki ilişkinin bir taslağı, (b) kapitalizmin tüketimi arttırma amacıyla bireyleri tüketici olarak sosyalleştirmek zorunda olduğu argümanı temelinde yeni ihtiyaçları yaratmada kullandığı stratejilerle ilgili bir çözümleme ve (c) yaratılan yeni ihtiyaçların insanların kendilerini gerçekleştirme amacıyla değil, piyasa faaliyetinin istikrarının sağlanması için ortaya konulduğu değerlendirmesini içeren eleştirel bir yaklaşım sunulmaktadır. Bu çalışma insan ihtiyaçları, tüketim kültürü ve ilişkiyi Tüketime yönelik kapsamlı bir hizmet, mal ve deneyimler kapitalizm
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 20, 2010 |
Published in Issue | Year 2010Volume: 34 Issue: 1 |
.