Özet: Bu çalışmada Geleneksel Türk Sanat Müziği’nde mevcut bazı mürekkep makamlardaki “güçlü perde” kavramına farklı bir bakış getirilmeye çalışılmıştır. Çalışmada Türk Müziği’nin birinci el kaynaklarında zımnen ve günümüz nazariyatçılarından bazılarında ise açıkça görülen Irak üçlü= Segâh üçlü’den hareket edilmiştir. Araştırmada Sistemci Okulda varlığı bilinen Hicâzî dörtlüsünün, Segâh makamında bugün de var olduğu fikrine yer verilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Üçlü aralık, güçlü perde, Irak üçlüsü.
Abstract: This study tries to bring a different perspective to the concept of “dominant tone” in some composite maqams of traditional Turkish music. In the study “Irak third = segah third” is taken as a starting point which is seen indirectly in some sources of Turkish music and directly seen in some works of today’s theorists. As a result it’s concluded that “Hicazi fourth” which is known to exist in the systematic school, also exists in maqam of Segah today.
Keywords: Third interval, dominant tone, Irak third.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 14, 2012 |
Published in Issue | Year 2012Volume: 36 Issue: 1 |
.