Changes and developments; that have appeared in every aspect of life as depending on time, force people to use their own knowledge and abilities at superior degree and also to equip themselves with contemporary knowledge and abilities. In modern societies, individuals acquire these qualities through schools and education. Being able of school in making students acquire the mentioned qualities can be possible by transferring the changes occurred in time into process of education. From this point of view, it is an ordinary situation that educational curriculums have been changed and updated to fulfill the requirements of time and to meet the new needs which will probably appear in the course of time. With similar reasons, since 2004 new curriculums have been prepared and become valid in Turkey. Within this process, Elementary Turkish Educational Curriculum And Guidebook (6, 7 and 8th grades) have been become valid. In this curriculum; which has been prepared by a similar vision with other elementary curriculum, Turkish consists of learning domains as listening, speaking, reading, writing and grammar. Aims have been fixed for each learning domains and acquirements have been formed under aims title. In this study, Elementary Turkish Curriculum And Its Guidebook (6, 7 and 8th grades) is examined according to listening and reading that are among comprehension abilities. Acquirements formed for listening and reading among learning domains are evaluated in the curriculum. In the study, it is determined that the qualities parts of listening and reading among learning domains couldn’t be acquired and some acquirements are very general ,some of them are very detailed and some also cannot be measured and evaluated.
Zamana bağlı olarak, yaşamın her alanında gerçekleşen değişme ve gelişmeler insanın sahip olduğu bilgi ve becerileri en üst düzeyde kullanmasını, bunun yanında, yeni bilgi ve becerilerle donanmasını zorunlu kılmaktadır. Modern toplumlarda kişiler bu özellikleri okul ve eğitim aracılığıyla kazanırlar. Okulun zikredilen özellikleri öğrencilere kazandırabilmesi, zaman içinde gerçekleşen değişimleri eğitim sürecine yansıtmasıyla mümkün olabilir. Bu açıdan eğitim programlarının çağın gereklerini yerine getirebilmek ve zaman içinde oluşabilecek yeni ihtiyaçları karşılayabilmek için, değiştirilmesi veya güncellenmesi olağan bir durumdur. Benzer gerekçelerle Türkiye’de 2004 yılından itibaren yeni öğretim programları hazırlanmış ve yürürlüğe girmiştir. Bu süreçte İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6, 7, 8. Sınıflar) 2006 yılında yürürlüğe girmiştir. Diğer ilköğretim programları ile benzer bir vizyonla hazırlanan programda, Türkçe dersi dinleme, konuşma, okuma, yazma ve dilbilgisi öğrenme alanlarından oluşmuştur. Öğrenme alanları için amaçlar belirlenmiş, amaçlar altında kazanımlar oluşturulmuştur. Bu çalışmada, İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6, 7, 8. Sınıflar) anlama becerileri olan dinleme ve okuma açısından incelenmiştir. Programda dinleme ve okuma öğrenme alanları için oluşturulan kazanımlar ele alınarak değerlendirilmiştir. Çalışmada, dinleme ve okuma öğrenme alanlarının özelliklerinin bir kısmının kazanımlaştırılmadığı, bazı kazanımların çok genel bazılarınınsa çok detay olduğu ve bazı kazanımların da ölçülüp değerlendirilebilir olmadığı belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 28, 2012 |
Published in Issue | Year 2012Volume: 36 Issue: 1 |
.