Özet: Bu çalışmada Türklerin müzikal yaşamları ele alınmıştır. Hareketli tarihi dolayısıyla geçmişte çok sayıda kültürle yakın ilişki içinde olmuşlardır. Bu ekselkültürel ilişkilerin sonuçları doğal olarak müzik alanına da yansımıştır. Türk müziği başlıca üç başlık altında incelenebilir. 1- Halk Müziği, 2- Geleneksel Sanat Müziği, 3- Çağdaş Türk Müziği. Türk halk müziğinin kökeninde Orta Asya gelenekleri vardır. Bu bağlamda halk müziğimizin Orta Asya geleneklerinin bir uzantısı olduğunu söylenebilir. Geleneksel Türk Sanat Müziği; Osmanlı kültürü, Anadolu yerel kültürleri, Arap ve İran kültürünün bir sentezidir. Geleneksel Türk Sanat Müziğimiz (makam) sistemine dayanır. Makam: (kendine özgü modal yapıda bir melodik seyri olan bir dizi). Başlıca çalgılar arasında: (tanbur), (ud), (kanun), (ney), ve (kudüm) yer alır. Çağdaş Türk Müziği; Avrupa müziğine kapsamlı bir yönelme, Atatürk’ün öncülüğünde 1923’te Modern Türkiye’nin kurulmasıyla başlar. Eğitimlerini Avrupa ülkelerinde yapan, Cemal Reşit Rey (1904-1985), Hasan Ferit Alnar (1906-1978), Ulvi Cemal Erkin (1906-1978), Ahmet Adnan Saygun (1907-1991) ve Necil Kâzım Akses (1908-1999), Türkiye‘nin ilk besteci kuşağı olmuştur.
Anahtar kelimeler: Müzik, Halk müziği, Geleneksel Türk Sanat Müziği, Çağdaş Türk Müziği, besteci.
Abstract: In this study, the musical life of the Turks is discussed. Because of their nomadic life style in the past they were in close contact with many cultures. The results of this cultural contact is naturally reflected in their music. Turkish music can be examined under three main topics. 1- Folk Music, 2- Traditional Music, 3- Contemporary Turkish Music. Turkish folk music has roots in the traditions of Central Asia. In this context, it can be said that Turkish folk music is an extension of Central Asian traditions.Traditional Turkish Art Music is a synthesis of Ottoman culture, local cultures of Anatolia and Arabic and Persian cultures. Traditional Turkish Art music uses the (makam) based system. Makam: (a melodic course of a series of unique modal structures). Among the main instruments are (drum), (oud), (kanun), (nay), and (kudum). For Contemporary Turkish music, comprehensive formalization towards European music began under the leadership of Ataturk in 1923 with the establishment of modern Turkey. Cemal Resit Rey (1904-1985), Hasan Ferit Alnar (1906-1978), Ulvi Cemal Erkin (1906-1978), Ahmet Adnan Saygun (1907-1991) and Necil Akses Kazim (1908-1999), were educated in Europe and became the first generation of Turkish composers.
Keywords: Music, Folk music, Traditional Turkish Art Music, Contemporary Turkish Music, compose
Bu çalışmada Türklerin müzikal yaşamları ele alınmıştır. Hareketli tarihi dolayısıyla geçmişte çok sayıda kültürle yakın ilişki içinde olmuşlardır. Bu ekselkültürel ilişkilerin sonuçları doğal olarak müzik alanına da yansımıştır. Türk müziği başlıca üç başlık altında incelenebilir. 1- Halk Müziği, 2Geleneksel Sanat Müziği, 3- Çağdaş Türk Müziği. Türk halk müziğinin kökeninde Orta Asya gelenekleri vardır. Bu bağlamda halk müziğimizin Orta Asya geleneklerinin bir uzantısı olduğunu söylenebilir. Geleneksel Türk Sanat Müziği; Osmanlı kültürü, Anadolu yerel kültürleri, Arap ve İran kültürünün bir sentezidir. Geleneksel Türk Sanat Müziğimiz (makam) sistemine dayanır. Makam: (kendine özgü modal yapıda bir melodik seyri olan bir dizi). Başlıca çalgılar arasında: (tanbur), (ud), (kanun), (ney), ve (kudüm) yer alır. Çağdaş Türk Müziği; Avrupa müziğine kapsamlı bir yönelme, Atatürk’ün öncülüğünde 1923’te Modern Türkiye’nin kurulmasıyla başlar. Eğitimlerini Avrupa ülkelerinde yapan, Cemal Reşit Rey , Hasan Ferit Alnar (19061978), Ulvi Cemal Erkin , Ahmet Adnan Saygun ve Necil Kâzım Akses , Türkiye‘nin ilk besteci kuşağı olmuştur
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2012 |
Published in Issue | Year 2012Volume: 36 Issue: 1 |
.