BibTex RIS Kaynak Göster

AŞIK VEYSEL'İN "ÇARIK-MES KONUŞMASI" ADLI ŞİİRİNİN ONTOLOJİK TAHLİLİ

Yıl 2016, Cilt: 40 Sayı: 1, 389 - 404, 12.07.2016

Öz

Özet: Edebî ürünlerin tahlil edilmesine farklı bir bakış açısı getiren ontolojik yöntem, incelenen eserleri tabakalar esasına göre ayırarak eserin vermek istediği iletiye, yani özüne inmeyi amaçlar. Bu doğrultuda, edebî ürünlere yöntemin ilk denemesini yapan Roman Ingarden ve farklı bir tabaka sistemi geliştiren Nicolai Hartmann’dan hareketle İsmail Tunalı sanat eserlerinin ontolojik açıdan nasıl incelenmesi gerektiğini ortaya koymuştur. Bu yeni tahlil yöntemine göre edebî eserler pramidal özellik gösteren beş tabakada incelenir. Bu varlık tabakaları ses, anlam, nesne, karakter ve alınyazısı tabakalarıdır.     Ontolojik yöntem özellikle divan şairlerinin eserlerine uygulanmıştır. Halk şairlerinin ürünleri üzerine yapılan çalışmalar yeterli düzeyde değildir. Bu çalışmada, yukarıda bahsi geçen yöntemle âşık tarzı şiir geleneğinin yetiştirdiği en mühim âşıklardan Âşık Veysel’in “Çarık-Mes Konuşması” adlı şiiri incelenecektir. Aynı zamanda bu yöntemin âşık tarzı şiir geleneği ürünlerine uygulanabilirliği de gözlemlenmiş olacaktır.

 

Kaynakça

  • BAYRAM, Yavuz, Avni Erdemir (2008), “Manzum Metinlerin Tahlilinde Ontolojik Yöntem”, Prof. Dr. Mustafa Özbalcı Armağanı, Ankara: Birleşik Yayınevi, 76- 89.
  • BOZKURT, Nejat (2014), Sanat ve Estetik Kuramları, Bursa: Sentez Yayıncılık.
  • BULUT, M. Hilmi (2013), “Âşık Veysel’in Müziksel Yeteneği”, Turkish Studies Dergisi, 8/9: 17-25.
  • ÇETİN, Nurullah (2014), Şiir Çözümleme Yöntemi, Ankara: Öncü Kitap Yayınevi.
  • ERGİN, Muharrem (2006), Türk Dil Bilgisi, İstanbul: Bayrak Yayınevi.
  • GÜRBÜZ, Adem (2014), “Tevfik Fikret’in Ramazan Sadakası Şiirinin Ontolojik Analiz Metoduyla Çözümlenmesi”, Turkish Studies Dergisi, 9/6: 469-483.
  • HANÇERLİOĞLU, Orhan (1978), Felsefe Ansiklopedisi –Kavramlar ve Akımlar, C.7, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • KAYA, Doğan (2011), Âşık Veysel, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • KAYA, Doğan (2014), Türk Dünyası Ansiklopedik Türk Halk Edebiyatı Kavramları ve Terimleri Sözlüğü, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • KOCAKAPLAN, İsa (2011), Açıklamalı Edebî Sanatlar, İstanbul: TEV Yayınları.
  • TUNALI, İsmail (2014), Sanat Ontolojisi, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • TÜRKÇE SÖZLÜK (2005), Ankara: TDK Yayınları.
  • YETKİN, Suut Kemal (1940), Estetik, İstanbul: Maarif Matbaası.
Yıl 2016, Cilt: 40 Sayı: 1, 389 - 404, 12.07.2016

Öz

Kaynakça

  • BAYRAM, Yavuz, Avni Erdemir (2008), “Manzum Metinlerin Tahlilinde Ontolojik Yöntem”, Prof. Dr. Mustafa Özbalcı Armağanı, Ankara: Birleşik Yayınevi, 76- 89.
  • BOZKURT, Nejat (2014), Sanat ve Estetik Kuramları, Bursa: Sentez Yayıncılık.
  • BULUT, M. Hilmi (2013), “Âşık Veysel’in Müziksel Yeteneği”, Turkish Studies Dergisi, 8/9: 17-25.
  • ÇETİN, Nurullah (2014), Şiir Çözümleme Yöntemi, Ankara: Öncü Kitap Yayınevi.
  • ERGİN, Muharrem (2006), Türk Dil Bilgisi, İstanbul: Bayrak Yayınevi.
  • GÜRBÜZ, Adem (2014), “Tevfik Fikret’in Ramazan Sadakası Şiirinin Ontolojik Analiz Metoduyla Çözümlenmesi”, Turkish Studies Dergisi, 9/6: 469-483.
  • HANÇERLİOĞLU, Orhan (1978), Felsefe Ansiklopedisi –Kavramlar ve Akımlar, C.7, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • KAYA, Doğan (2011), Âşık Veysel, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • KAYA, Doğan (2014), Türk Dünyası Ansiklopedik Türk Halk Edebiyatı Kavramları ve Terimleri Sözlüğü, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • KOCAKAPLAN, İsa (2011), Açıklamalı Edebî Sanatlar, İstanbul: TEV Yayınları.
  • TUNALI, İsmail (2014), Sanat Ontolojisi, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • TÜRKÇE SÖZLÜK (2005), Ankara: TDK Yayınları.
  • YETKİN, Suut Kemal (1940), Estetik, İstanbul: Maarif Matbaası.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Articles
Yazarlar

Serhat Sabri Yılmaz

Yayımlanma Tarihi 12 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016Cilt: 40 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yılmaz, S. S. (2016). AŞIK VEYSEL’İN "ÇARIK-MES KONUŞMASI" ADLI ŞİİRİNİN ONTOLOJİK TAHLİLİ. Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 40(1), 389-404.