Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji dersinin öğretimine yönelik özyeterliklerini belirlemektir. Betimsel nitelikteki çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında, araştırmacılar tarafından geliştirilen beşli likert tipindeki "Fen ve Teknoloji Dersi Özyeterlik Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Elazığ il merkezindeki ilköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenleri, örneklemi ise İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından okulların yerleşim bölgelerine göre belirlenmiş beş eğitim bölgesinden rastgele seçilen okullarda görev yapan 4. ve 5. sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırma kapsamına 172 sınıf öğretmeni alınmıştır. Verilerin çözümlenmesinde frekans ve yüzde hesaplamaları, aritmetik ortalama standart sapma değerleri, tek yönlü varyans analizi ve levene testi kullanılmıştır. Araştırmada, öğretmenlerin kendilerini fen ve teknoloji dersini öğretmede yeterli buldukları, ancak kendilerini yeterli hissetseler de zaman zaman sıkıntı yaşadıkları ve ilköğretimde bazı derslerin branş öğretmenleri tarafından verilmesi gerektiğini düşündüklerine ilişkin sonuçlara ulaşılmıştır.
Anahtar Sözcükler: fen ve teknoloji dersi, sınıf öğretmeni, fen okuryazarlığı, öğretmen özyeterlikleri.
Self-Efficacy Level of Classroom Teachers Towards Science and Technology Teaching
The aim of this study is to determine self efficacy of classroom teachers towards science and technology teaching. The study has a descriptive characteristic and survey method was used. A five-point Likert-style "Science and Technology Self Efficacy Scale", developed by the researchers, was used in this descriptive study. The population of the study consists of classroom teachers working at primary schools in Elazığ city center. The sample consists of fourth and fifth grade classroom teachers selected randomly from five education regions, declared by the National Education Office in Elazığ city. Totally 172 classroom teachers were included in the study. Frequency, percentage, mean score, standard deviation, one way Anova, and levene test were used to analyze the data. The data revealed that the teachers found themselves sufficient towards science and technology teaching. It was also determined that they sometimes had some problems while teaching science and technology to the students. They also argued that some courses should be conducted by the branch teachers.
Keywords: science and technology course, classroom teacher, science literacy, teacher self efficacy.
Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji dersinin öğretimine yönelik özyeterliklerini belirlemektir. Betimsel nitelikteki çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında, araştırmacılar tarafından geliştirilen beşli likert tipindeki “Fen ve Teknoloji Dersi Özyeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Elazığ il merkezindeki ilköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenleri, örneklemi ise İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından okulların yerleşim bölgelerine göre belirlenmiş beş eğitim bölgesinden rastgele seçilen okullarda görev yapan 4. ve 5. sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırma kapsamına 172 sınıf öğretmeni alınmıştır. Verilerin çözümlenmesinde frekans ve yüzde hesaplamaları, aritmetik ortalama standart sapma değerleri, tek yönlü varyans analizi ve levene testi kullanılmıştır. Araştırmada, öğretmenlerin kendilerini fen ve teknoloji dersini öğretmede yeterli buldukları, ancak kendilerini yeterli hissetseler de zaman zaman sıkıntı yaşadıkları ve ilköğretimde bazı derslerin branş öğretmenleri tarafından verilmesi gerektiğini düşündüklerine ilişkin sonuçlara ulaşılmıştır
fen ve teknoloji dersi sınıf öğretmeni fen okuryazarlığı öğretmen özyeterlikleri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Ocak 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010Cilt: 34 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.