Eğitimin amaca ulaşmasında planlı etkinliklerin, yani programın önemli bir yere sahip olduğu herkes tarafından kabul edilir. Programın ne düzeyde yerine getirildiğini değerlendirmek bakımından, eğitimsel rehberlik ve denetim ayrı bir öneme sahiptir. Bu çalışma, özel ve devlet okullarında çalışan yöneticiler ile öğretmenlerin bu konudaki düşüncelerini, ders içi ve ders dışı denetimimin okul yöneticileri tarafından nasıl gerçekleştirdiğini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu çerçevede, okul yöneticilerinin yapması gereken uygulamalar, öğretmenlerin ve yöneticilerin düşüncelerine göre belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada nitel yöntem kullanılarak veriler elde edilmiştir. Bu amaçla Sivas İl Merkezinde bulunan birisi özel, diğeri devlet olmak üzere, iki ilköğretim okulu araştırmaya örneklem olarak seçilmiştir. Seçilen okullarda yapılan gözlem, görüşme ve doküman incelemesi ile elde edilen veriler nitel veri analizi tekniklerine göre analiz edilip, değerlendirilmiştir.
Anahtar Sözcükler: öğretim, öğretimin denetimi, yönetici denetimi, etkili denetim.
Supervisory and Evaluationary Styles of School Administrators in Turkish State and Primary Schools
Teaching and learning activities in the classroom are considered as the most important part of the educational process. These activities influence both instructional quality and student success. Supervision of instructional activities in school environment is necessary for development and school effectiveness. Recent studies have showed that instructional supervision is greatly associated with school improvement. Instructional supervision and evaluation of teachers by their principals may be more fruitful and close the gap of supervision process realized by inspectors. From this point of view, this study tries to find out the ways of principals' supervision in primary schools in the Sivas city center. Two schools - one private and one state- were selected for the study. The subjects are the administrators and teachers of those schools Data were collected in 2008-09 Academic Year, Fall Term, through qualitative research techniques; interviews, observation and document analysis. Descriptive and content analysis techniques were used to analyze the data gathered. Administrators in effective schools understand that the key determinant of student learning is quality instruction and they are committed to developing an exceptional staff who can make a difference in students' success. For over 30 years, studies on educational supervision process in Turkey have proven that traditional inspection applications lack effectiveness and are inadequate in terms of teaching learning activities. Thus, supervision and evaluations of classroom activities had no real impact on teaching and learning outcomes in Turkish Educational System. Findings showed that administrations in both schools preferred similar instructional supervisory activities. However, it seems that the private school had some extra forms and evaluation procedures of teaching and learning activities in the school environment. Subjects also expressed that supervisory problems of Turkish Education System still remained in most state schools because of political effects on promotions and designations.
Keywords: supervision, instructional supervision, effective supervision, supervisory leadership.
Eğitimin amaca ulaşmasında planlı etkinliklerin, yani programın önemli bir yere sahip olduğu herkes tarafından kabul edilir. Programın ne düzeyde yerine getirildiğini değerlendirmek bakımından, eğitimsel rehberlik ve denetim ayrı bir öneme sahiptir. Bu çalışma, özel ve devlet okullarında çalışan yöneticiler ile öğretmenlerin bu konudaki düşüncelerini, ders içi ve ders dışı denetimimin okul yöneticileri tarafından nasıl gerçekleştirdiğini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu çerçevede, okul yöneticilerinin yapması gereken uygulamalar, öğretmenlerin ve yöneticilerin düşüncelerine göre belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada nitel yöntem kullanılarak veriler elde edilmiştir. Bu amaçla Sivas İl Merkezinde bulunan birisi özel, diğeri devlet olmak üzere, iki ilköğretim okulu araştırmaya örneklem olarak seçilmiştir. Seçilen okullarda yapılan gözlem, görüşme ve doküman incelemesi ile elde edilen veriler nitel veri analizi tekniklerine göre analiz edilip, değerlendirilmiştir
Birincil Dil | Tr |
---|---|
Bölüm | Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Ocak 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010Cilt: 34 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.