BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Yönetici Etik Liderlik Davranışına İlişkin Algıları

Yıl 2012, Cilt: 36 Sayı: 2, 203 - 213, 25.01.2013

Öz

Öz

Örgütsel değişimin uygulayıcısı olarak yöneticiler yönetsel iş ve eylemlerin odağında yer alırlar. Her yönetici davranışı etkilediği, harekete geçirdiği etkenlerle örgütünün dirikliğine, yenileşmesine, verimliliğine, yeterliliğine ve daha birçok özelliğine hükmeder. Bu araştırmanın amacı ilköğretim okulu öğretmenlerinin etik liderlik davranışına ilişkin algı düzeylerini ortaya koymaktır. Araştırmanın evreni, 2007-2008 eğitim öğretim yılında Hatay/Antakya merkez ilçedeki 31 resmi ilköğretim okuludur. Örneklemini ise, öğretmen sayısı 10’nin üzerinde olan,  bölge müfettişlerinin görüşü alınarak okul kültürü açısında gelişmiş olarak kabul edilen 10 resmi ilköğretim okulundaki öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında 390 öğretmen bulunmaktadır. Sonuç olarak, yönetici etik liderlik davranışı, öğretmenlerin okulları ile olan ilişkilerinde onların daha verimli ve etkili çalışanlar olmalarında aracı bir değişkendir.

Anahtar Kelimeler: Etik, öğretmen, etik değerler, liderlik, etik liderlik

Kaynakça

  • Aydın, M. (1994) Eğitim yönetimi. Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.
  • Bagnall, R. G.(2002) The Contingent University: An Ethical Critique.
  • Educational Philosophy and Theory, (34) 1.
  • Begley, P.T. ve Stefkovich, J.A. (2003) Introduction: education, ethics and the cult of efficiency. journal of educational administration, 42(2) 132-136.
  • Bursalıoğlu, Z. (1997) Eğitim yönetiminde teori ve uygulama. Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Changeux, J.P.(2000) Etiğin doğal kökenleri. (N.Acar, Çev.). İstanbul: Mavi Ada Yayınevi.
  • Clarkburn, H.(2002) The aims and practise of ethics educationin in an undergraduate curriculumreasons for choosing a skills approach. Journal of Higher Education, 26, 4-11.
  • Çelik, V. (1999) Eğitimsel liderlik. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Demster, N., Berry, V. (2003) Blindfolded in a minefield: principals’ ethical decision- making, Cambridge Journal of Education, 33 (3) 457-477.
  • Demir, K. (2003) Örgütlerde iletişim yönetimi. Yönetimde çağdaş yaklaşımlar uygulamalar ve sorunlar, (2.Baskı) içinde (135-161) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dökmen, Ü. (2003) İletişim çatışmaları ve empati. (22. Basım). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Erdoğan, Ç. (2012) İlköğretim okulu müdürlerinin davranışlarının etik ilkelere uygunluğu. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20 (2), 503-518.
  • Furman, G.C.(2004) The ethic of community. Journal of Educational Administration. 42 (2) 215-235.
  • Gutek, G.L.(2001) Eğitime felsefi ve ideoljik yaklaşımlar. (2.Baskı). (N. Kale,Çev.). Ankara: Ütopya Yayınevi.http://www.hataymem.gov.tr/ Bu sayfa 10 Nisan 2009 tarihinde ziyaret edilmiştir.
  • Gülcan, M.G. Kılınç, A.Ç. ve Çepni, O. (2012) İlköğretim okulu müdürlerinin etik liderlik davranışları gösterme düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10 (1), 123-142.
  • Kansanen, P. (2003) Pedegogical ethics in educational research. Educational Research and Evoluation, 9 (1) 9-23
  • Karasar, N. (1994) Bilimsel Araştırma Yöntemi, Altıncı basım, Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd., Ankara.
  • Kaptan, S. (1998) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri, Onbirinci baskı, Tekışık Web Ofset Tesisleri, Ankara.
  • Kentsu, J. (2007) Okul yöneticilerinin kişilik özelliklerinin örgütsel etik üzerine etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Kuçuradi, İ. (2006) Etik. Ankara: Meteksan.
  • Küçükkaraduman, E.(2006) İlköğretim okul müdürlerinin etik davranışlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • McEvoy, A.& Walker, R. (2000) Antisocial behavior, academic failure, and school climate: a critical review. Journal of Emotional Behovioral Disorders, Fall, 8,3
  • Svensson, G., Wood, G. (2008) A model of business ethics. Journal of Busines Ethics, 77, 303-322.
  • Swick, K.J., Grafwallner, R., Cockey,M., Roach, J., Davidson, S., Mayor, M., Gardner, N. (1997) On Board Early: Building Strong Family-School Relations, Early Childhood Education Journal, 24, 4.
  • Yılmaz, E. (2006) Okullardaki örgütsel güven düzeyinin okul yöneticilerinin etik liderlik özellikleri ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Yazıcıoğlu, Y., Erdoğan, S. (2004) SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yönetmleri. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Willower, D.J., ve Forsyth, P.B.(1999) A brief history of scholarship on educational administration. Handbook of research on educational administration. (Eds: Murphy, J. ve Louis K.S.), ss.1-24.
Yıl 2012, Cilt: 36 Sayı: 2, 203 - 213, 25.01.2013

Öz

Kaynakça

  • Aydın, M. (1994) Eğitim yönetimi. Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.
  • Bagnall, R. G.(2002) The Contingent University: An Ethical Critique.
  • Educational Philosophy and Theory, (34) 1.
  • Begley, P.T. ve Stefkovich, J.A. (2003) Introduction: education, ethics and the cult of efficiency. journal of educational administration, 42(2) 132-136.
  • Bursalıoğlu, Z. (1997) Eğitim yönetiminde teori ve uygulama. Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Changeux, J.P.(2000) Etiğin doğal kökenleri. (N.Acar, Çev.). İstanbul: Mavi Ada Yayınevi.
  • Clarkburn, H.(2002) The aims and practise of ethics educationin in an undergraduate curriculumreasons for choosing a skills approach. Journal of Higher Education, 26, 4-11.
  • Çelik, V. (1999) Eğitimsel liderlik. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Demster, N., Berry, V. (2003) Blindfolded in a minefield: principals’ ethical decision- making, Cambridge Journal of Education, 33 (3) 457-477.
  • Demir, K. (2003) Örgütlerde iletişim yönetimi. Yönetimde çağdaş yaklaşımlar uygulamalar ve sorunlar, (2.Baskı) içinde (135-161) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dökmen, Ü. (2003) İletişim çatışmaları ve empati. (22. Basım). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Erdoğan, Ç. (2012) İlköğretim okulu müdürlerinin davranışlarının etik ilkelere uygunluğu. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20 (2), 503-518.
  • Furman, G.C.(2004) The ethic of community. Journal of Educational Administration. 42 (2) 215-235.
  • Gutek, G.L.(2001) Eğitime felsefi ve ideoljik yaklaşımlar. (2.Baskı). (N. Kale,Çev.). Ankara: Ütopya Yayınevi.http://www.hataymem.gov.tr/ Bu sayfa 10 Nisan 2009 tarihinde ziyaret edilmiştir.
  • Gülcan, M.G. Kılınç, A.Ç. ve Çepni, O. (2012) İlköğretim okulu müdürlerinin etik liderlik davranışları gösterme düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10 (1), 123-142.
  • Kansanen, P. (2003) Pedegogical ethics in educational research. Educational Research and Evoluation, 9 (1) 9-23
  • Karasar, N. (1994) Bilimsel Araştırma Yöntemi, Altıncı basım, Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd., Ankara.
  • Kaptan, S. (1998) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri, Onbirinci baskı, Tekışık Web Ofset Tesisleri, Ankara.
  • Kentsu, J. (2007) Okul yöneticilerinin kişilik özelliklerinin örgütsel etik üzerine etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Kuçuradi, İ. (2006) Etik. Ankara: Meteksan.
  • Küçükkaraduman, E.(2006) İlköğretim okul müdürlerinin etik davranışlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • McEvoy, A.& Walker, R. (2000) Antisocial behavior, academic failure, and school climate: a critical review. Journal of Emotional Behovioral Disorders, Fall, 8,3
  • Svensson, G., Wood, G. (2008) A model of business ethics. Journal of Busines Ethics, 77, 303-322.
  • Swick, K.J., Grafwallner, R., Cockey,M., Roach, J., Davidson, S., Mayor, M., Gardner, N. (1997) On Board Early: Building Strong Family-School Relations, Early Childhood Education Journal, 24, 4.
  • Yılmaz, E. (2006) Okullardaki örgütsel güven düzeyinin okul yöneticilerinin etik liderlik özellikleri ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Yazıcıoğlu, Y., Erdoğan, S. (2004) SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yönetmleri. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Willower, D.J., ve Forsyth, P.B.(1999) A brief history of scholarship on educational administration. Handbook of research on educational administration. (Eds: Murphy, J. ve Louis K.S.), ss.1-24.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Articles
Yazarlar

Celal Teyyar Ugurlu

Yayımlanma Tarihi 25 Ocak 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012Cilt: 36 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ugurlu, C. T. (2013). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Yönetici Etik Liderlik Davranışına İlişkin Algıları. Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36(2), 203-213.