BibTex RIS Kaynak Göster

Çizgi Filmlerin Kültür Aktarımındaki Rolü Ve Pepee

Yıl 2012, Cilt: 36 Sayı: 2, 139 - 158, 25.01.2013

Öz

Çizgi filmler, çocukların yaşamında belli bir dönemin hâkim unsuru konumundadır. Söz konusu dönemde çocuklar için çizgi filmler, gerçek dünyadan hayal dünyasına açılan bir kapıdır. Çocuk, bu diyarda kendisini istediği gibi kurgulamakta ve bu esnada içine girdiği dünyadan öğrendik/gördük/lerini gerçek yaşama taşımaktadır. Dolayısıyla çizgi film dünyası ile çocuğu ve bir anlamda onun yaşam şeklini biçimlendirmek mümkündür. Pek çok çizgi film yapımcısının çizgi filmlerin sözünü ettiğimiz işlevine kayıtsız kalmadığı görülmektedir. Çizgi film sektöründe Türklerin etkin yapımlar ortaya koyamaması sebebiyle Türk çocuklarına sunulan çizgi filmlerin bu işlevi, yakın zamana kadar, farklı kültürlerin etkisi altında şekillendirilmektedir. İşte bu makalede, çizgi filmlerden kültür aktarım aracı olarak nasıl kullanıldığı/kullanılması gerektiğine değinilecek ve konu Türk yapımı bir çizgi film olan Pepee üzerinden örneklendirilmeye çalışılacaktır.

 

Kaynakça

  • ALAN, İlkay. (2009). “Sevgi İçerikli Çizgi Filmlerin İlköğretim 5. Sınıftaki Çocukların Görsel Sanatlar Dersinde Yaptıkları Resimler Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • AŞÇI, Ezgi. (2006). “Televizyondaki Çizgi ve Animasyon Karakterlerin Farklı Yerleşim Yerlerinde Yaşayan Çocukların Tüketici Davranışlarına Etkisinin İncelenmesi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • AŞKAROĞLU, Belgüzar. (2006). “Şiddet İçeren Çizgi Filmlerin İlköğretim Dönemi Çocukların Resimleri Üzerine Etkileri”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • ATAN, Uğur. (1995). “Animasyonun Kültür Aktarımındaki Yeri”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • ESKANDARİ, Maryam. (2007). “İran’da TV’de Yayınlanan Çizgi Filmlerin İlkokul Öğrencilerinin Eğitimine Etkisi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • KABA, Fethi. (1992). “Animasyonun Eğitim Amaçlı Kullanımı”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • KILCI, Şule. (2009). “Tüketim Toplumunun Bir Formu Olarak Çizgi Filmlerde Çocukluk ve Toplumsal Cinsiyet Temsilleri: Barbie, Bratz ve Winx Clup”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi.
  • MURATOĞLU, Bahar. (2009). “Sosyal Sapkınlığın Medyadaki Temsilinin Çizgi Filmler Üzerinden İncelenmesi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • OĞUZ, M. Ö. ve Diğerleri. (2004). Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • OĞUZ, M. Öcal. (2009). Somut Olmayan Kültürel Miras Nedir?, Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
  • ÖZAKÇAOĞLU, Nilüfer. (2009). “Çizgi Filmlerin Eğitilebilir Zihinsel Engelli Öğrencilerin Resimlerine Anlatım, Biçim ve Renk Olarak Yansıması”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • SEYMENOĞLU, Yasemin. (2009). “Televizyon Reklamlarında İknanın Belirleyicileri ‘Animasyon Karakter Kullanımının Tüketicilerin İkna Sürecine Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma’”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Ege Üniversitesi.
  • TEZCAN, Gülçin. (1990). “Animasyon Üretim Tekniklerinin Deneysel Analizi Üzerine Bir Araştırma”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • YAPICIOĞLU, Gizem. (2010). “Bir Popüler Kültür Ürünü Olarak Animasyon Sinema: Kayıp Balık Nemo, Buz Devri, Wall-E”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • http://haber.rotahaber.com/annesi-pepeenin-bilinmeyenlerini-anlatti_277156.html (12. 12. 2012).
  • http://imageti.com/item/photos/139/GNXUK9XSW6D9/pepee-ve-ailesi (10. 12. 2012).
Yıl 2012, Cilt: 36 Sayı: 2, 139 - 158, 25.01.2013

Öz

Kaynakça

  • ALAN, İlkay. (2009). “Sevgi İçerikli Çizgi Filmlerin İlköğretim 5. Sınıftaki Çocukların Görsel Sanatlar Dersinde Yaptıkları Resimler Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • AŞÇI, Ezgi. (2006). “Televizyondaki Çizgi ve Animasyon Karakterlerin Farklı Yerleşim Yerlerinde Yaşayan Çocukların Tüketici Davranışlarına Etkisinin İncelenmesi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • AŞKAROĞLU, Belgüzar. (2006). “Şiddet İçeren Çizgi Filmlerin İlköğretim Dönemi Çocukların Resimleri Üzerine Etkileri”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • ATAN, Uğur. (1995). “Animasyonun Kültür Aktarımındaki Yeri”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • ESKANDARİ, Maryam. (2007). “İran’da TV’de Yayınlanan Çizgi Filmlerin İlkokul Öğrencilerinin Eğitimine Etkisi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • KABA, Fethi. (1992). “Animasyonun Eğitim Amaçlı Kullanımı”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • KILCI, Şule. (2009). “Tüketim Toplumunun Bir Formu Olarak Çizgi Filmlerde Çocukluk ve Toplumsal Cinsiyet Temsilleri: Barbie, Bratz ve Winx Clup”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi.
  • MURATOĞLU, Bahar. (2009). “Sosyal Sapkınlığın Medyadaki Temsilinin Çizgi Filmler Üzerinden İncelenmesi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • OĞUZ, M. Ö. ve Diğerleri. (2004). Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • OĞUZ, M. Öcal. (2009). Somut Olmayan Kültürel Miras Nedir?, Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
  • ÖZAKÇAOĞLU, Nilüfer. (2009). “Çizgi Filmlerin Eğitilebilir Zihinsel Engelli Öğrencilerin Resimlerine Anlatım, Biçim ve Renk Olarak Yansıması”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • SEYMENOĞLU, Yasemin. (2009). “Televizyon Reklamlarında İknanın Belirleyicileri ‘Animasyon Karakter Kullanımının Tüketicilerin İkna Sürecine Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma’”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Ege Üniversitesi.
  • TEZCAN, Gülçin. (1990). “Animasyon Üretim Tekniklerinin Deneysel Analizi Üzerine Bir Araştırma”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • YAPICIOĞLU, Gizem. (2010). “Bir Popüler Kültür Ürünü Olarak Animasyon Sinema: Kayıp Balık Nemo, Buz Devri, Wall-E”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • http://haber.rotahaber.com/annesi-pepeenin-bilinmeyenlerini-anlatti_277156.html (12. 12. 2012).
  • http://imageti.com/item/photos/139/GNXUK9XSW6D9/pepee-ve-ailesi (10. 12. 2012).
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Articles
Yazarlar

Nilgün Türkmen

Yayımlanma Tarihi 25 Ocak 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012Cilt: 36 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Türkmen, N. (2013). Çizgi Filmlerin Kültür Aktarımındaki Rolü Ve Pepee. Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36(2), 139-158.