Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

WİLLİAM BLAKE, GUSTAVE MOREAU, ODILON REDON, ARNOLD BÖCKLIN, ERNST FUCHS VE H.R. GİGER’İN ÇALIŞMALARININ EZOTERİK SEMBOLLER AÇISINDAN İNCELEMESİ

Yıl 2024, Cilt: 48 Sayı: 1, 27 - 34, 29.06.2024

Öz

Dünya sanat tarihine bakıldığında her sanatçı kendine özgü anlatım dili ile kendini anlatım aracı olarak sanatı kullanmıştır. Bu açıdan bakıldığında her sanatçının da kendi öznelliği ve bireyselliği doğrultusunda anlatım şekilleri de bu doğrultuda çeşitlik kazanmıştır. Çağlar boyu birbirini takip ederek gelişen kültürel birikim, sanat eserlerinde de kendini göstermiştir. Dünyanın farklı bölgelerinde kültürler farklı olsa da gerek dini gerekse yaşayış bakımından benzerlik gösteren örgenler bütününü tanımlama çabası başta sanatçılar tarafından ele alınan konuların başında yer almıştır. Bu bakımdan değerlendirildiğinde ezoterizm kavramının sanatçıların çalışmalarındaki yansımalarının değerlendirilmesi önem taşımaktadır. Bu bağlamda çalışma, öncelikle ezoterizm ve ezoterizmin temel aracı olan sembolizm kavramlarının açıklanması, daha sonra ise dünya sanat tarihine çalışmaları ile geçmiş tamamen araştırmacının bireysel tercihleri doğrultusunda belirlediği kendi çalışmalarına katkısının olduğunu düşündüğü William Blake, Gustave Moreau, Odilon Redon, Arnold Böcklin, Ernst Fuchs ve H.R. Giger’in çalışmalarının ezoterik bakımdan incelenmesi üzerine yapılandırılmıştır.
Araştırma temel olarak bir durum çalışmasıdır. Araştırmacı incelemede araştırmanın kavramsal çerçevesini betimsel araçlardan tarama yoluyla temellendirerek, elde edilen bulgular ışığında alandaki durumu tespit etmek amacıyla nitel araştırmanın olanakları kullanılmıştır. Çalışma ile ilgili makale, tez, kitap ve yayınlardan yararlanılarak hazırlanmış çalışmada araştırma konusu ezoterizm kavramının William Blake, Gustave Moreau, Odilon Redon, Arnold Böcklin, Ernst Fuchs ve H.R. Giger’in resimleri üzerinde etkileri ile sınırlandırışmıştır.

Kaynakça

  • Atasağun, G.(1997).Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı:7, s.369.
  • Candan, E.( 2013). Ezoterizme Giriş, İstanbul: Sınır Ötesi Yayınları.
  • Yüksel, B. (2017). Kendini Bilmek Yolculuğu ve Ezoterik Bakış, Ankara: Akılçelen Yayınları
  • Cassou, J.( 2006). Sembolizm, sanat ansiklopedisi, (Çev: Özdemir İnce, İlhan Usmanbaş), İstanbul:Remzi Kitabevi.
  • Kahraman, J.(2011). Resim Sanatının Ezoterik Boyutları, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Bolu.
  • Matter, J.(1828), Histoire Critique Du Gnosticisme, Paris: Tome Second.
  • Özburun, Y. Özkan.(2005).Üstün İnsan, İnsan-ı Kamil’e Karşı, Karakalem Dergisi, Sayı: 1, İstanbul.
  • Ponty, M. Merleau.(2012).Göz ve Tin,(Çeviri: Ahmet Soysal),İstanbul: Metis Yayınları.
  • Stainer, R.(2006). Gizli Bilim,(Çeviri: Ayşe Domeniconi), İstanbul: Omega Yayınları.
  • Tokdemir, İ.(2013).Günümüz Sanatında Mistik Etkileşimler ve İçseli Bulma, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Versluis, A.(2007). Magic And Mysticism An İntroduction To Western Esotericism, New York: Rowman& Littlefield.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat Sosyolojisi
Bölüm Articles
Yazarlar

Okan Boydaş 0000-0002-3267-1058

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 22 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 26 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024Cilt: 48 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Boydaş, O. (2024). WİLLİAM BLAKE, GUSTAVE MOREAU, ODILON REDON, ARNOLD BÖCKLIN, ERNST FUCHS VE H.R. GİGER’İN ÇALIŞMALARININ EZOTERİK SEMBOLLER AÇISINDAN İNCELEMESİ. Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 48(1), 27-34.