The aim of this study was to investigate the relationships between the previous preschool education of children, mothers' frequency of storybook reading, , the expertise of mothers in choosing storybooks andchildren's social skills.The study was carried out with the six years old children, their teachers and mothers at a preschool in the city center of Kilis. Four teachers, 91 children * Kilis Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Kilis.* * İnönü Üniversitesi, Eğtim Fakültesi, Malatya and their mothers were involved in the study. The teachers filled out the “Social Skills Rating Scale” developed by Avcıoğlu (2007). Mothers in the study filled out the demographic questionnaire and “Mothers’ Expertise in Choosing Storybooks for Children” developed by Aram and Aviram in 2009 and adapted into Turkish culture by the researchers. The effects of the previous preschool experience of children, the children’s storybook choosing expertise score of mothers, and the mothers' storybook reading frequency scores on the children’s social skills were analyzed with the hierarchical regression technique.The results indicated that the some social skills of children were related with the mothers’ storybook reading frequency and their expertise levels in choosing storybooks as well as previous preschool education experience of children.
Bu çalışmada, annelerin çocuğa hikâye kitabı okuma sıklığı, çocuğun önceden okul öncesi eğitimi alma durumu ve annelerin çocuk kitabı seçimindeki uzmanlık derecelerinin, çocuğun sosyal becerileri üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırma; Kilis Gülten Ömer Ünlükahraman Bağımsız Anaokulu 6 yaş grubu öğretmenleri, çocukları ve çocukların anneleri ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya 4 öğretmen, 91 öğrenci ve bu çocukların anneleri katılmıştır. Öğretmenlerden çocukların sosyal becerilerini göz önünde bulundurarak her bir çocuk için Avcıoğlu (2007) tarafından geliştirilen “Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği”ni doldurmaları istenmiştir. Anneler ise çalışma kapsamında oluşturulan “Demografik Anket” ve Aram Aviram (2009) tarafından geliştirilen “Annelerin Çocuk Kitapları Seçimindeki Uzmanlık Düzeylerini Belirleme Anketi (AÇKSUDBA)” ni doldurmuşlardır. Çalışmada çocuğun önceden okul öncesi eğitim alma, annelerin “AÇKSUDBA” dan aldığı uzmanlık puanı ve demografik ankette bulunan kitap okuma sıklığı değişkenleri ile çocuğun sosyal becerileri arasındaki ilişki, hiyerarşik regresyon analizi (HRA) yöntemi ile değerlendirilmiştir. Analiz sonuçları; çocukların sosyal becerilerinin, annelerin kitap okuma sıklığı ve çocuk kitabı seçimindeki uzmanlığı ile çocukların önceden okul öncesi eğitim alma değişkenlerinden etkilendiğini göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 28, 2014 |
Published in Issue | Year 2013Volume: 37 Issue: 2 |
.