Research Article
BibTex RIS Cite

MUHAMMED VAHYÎ EFENDİ’NİN GÖZDEN KAÇMIŞ BİR MANZÛMESİ: SÜNBÜLİYYE SİLSİLE-NÂMESİ

Year 2022, Volume: 46 Issue: 1, 123 - 138, 16.06.2022

Abstract

Zincir, zincirleme olan şey; art arda meydâna gelen şeylerin meydâna getirdiği sıra; soysop, ocak; meşhur bir kimsenin silsilesini gösteren cetvel, vs. anlamlarına gelen Arapça, “silsile” kelimesi ile Farşça, “mektup, yazı, kitap” anlamına gelen “nâme” kelimelerinden türemiş bir terim olan silsile-nâme, tasavvufî bir terim olarak ise; “bir mürşidi tarîkat pîrine, oradan da Hz. Peygamber (as)’a müteselsilin ulaştıran şahıslar zinciri.” anlamına gelmektedir. İslam kültüründe, ilk olarak hadis, tefsir ve fıkıh gibi İslâmî ilimlerde bir rivayet zinciri zorunluluğu sonucu ortaya çıkan silsile-nâmeler, XIII. yüzyıldan sonra teşekkül etmeye başlayan tarikatların silsilelerini kesintisiz bir şekilde Hz. Peygamber’e bağlandığını göstermesi bakımından da önem arz etmektedir.
Edebiyatımızda manzum, mensur veya manzum-mensur olmak üzere üç şekilde kaleme alınan silsile-nâmeler, muhteva bakımında da hattat, halife, padişah, peygamber ve münhasıran tarikat silsilelerini konu edinmiştir. Bunlardan biri de İstanbul Büyükşehir Belediyesi Atatürk Kitaplığı, Osman Ergin Yazmaları Bölümü, 342 numaralı mecmuada yer alan Vahyî mahlaslı şairin silsile-nâmesidir. Şekil bakımından mesnevi, tür bakımından silsile-nâme özelliği taşıyan bu manzume muhteva bakımından da Sünbüliyye Tarikatı’nın silsilesini vermektedir. Muhammed Vahyî’nin dîvânı üzerinde yapılan yüksek lisans ve doktora tezi çalışmalarında bu manzumenin yer almadığını görülmüş ve literatür taraması sonucunda da Vahyî Efendi’nin böyle bir manzumesi olduğuna dair herhangi bir bilgiye rastlanmamıştır. Sadece Suat Donuk’un “Seyyid Ahmed Cezbî’nin Câmiü’s-Silsile Adlı Silsile-nâmesi” isimli makalesinde bahsedilmiştir. Bunun üzerine metinle ilgili daha önce verilen eksik bilgiler tamamlanıp, hatalar giderilerek transkripsiyonlu çevirisi sunulmaya çalışılmıştır. Bu çalışmada önce silsile ve silsile-nâme kavramları üzerinde durulmuş, manzum silsile-nâmeler ele alınmış ve Halvetiyye Tarikatı’nın Sünbüliyye kolu ile Muhammed Vahyî Efendi’nin hayatı ve eserleri hakkında kısaca bilgi verildikten sonra kütüphane kaydı “Silsilename-i Sünbüliye/Vahyî Mehmed Efendi (ö. 1130 H.)” olan eserin Muhammed Vahyî Efendi’ye ait olup olmadığı tespit edilip, ardından çalışmanın asıl konusu olan “Silsile-nâme-i Sünbüliyye Eş-Şeyḫ Muḥammed Vaḥyî vü Ḳuddise Sırrıhu” başlıklı mesnevi şekil ve muhteva açısından incelenmiş, transkripsiyonlu çeviri metni sunulmuştur.

Supporting Institution

Sivas Cumhuriyet Üniversitesi

References

  • Aşkar, M. (1999). Bir Türk Tarikatı Olarak Halvetiyye’nin Tarihî Gelişimi ve Halvetiyye Silsilesinin Tahlili, Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, c. XXIX.
  • Ceyhan, S. (2018). HALVETİYYE. S. CEYHAN (Ed.), TÜRKIYE'DE TARIKATLAR: TARIH VE KÜLTÜR (s. 695-780). Ankara: İSAM Yay.
  • Devellioğlu, F.(2010).OSMANLICA-TÜRKÇE ANSİKLOPEDİK LÛGAT. Ankara: Aydın Kitabevi Yay.
  • Donuk, S. (2020). Türk Edebiyatında Silsilenâme ve Seyyid Ahmed Cezbî'nin Câmi'u's Silsile Adlı Silsilenâmesi. Journal of Turkish Language and Literature, 6(1), 17-36.
  • Kanar, M. (2019). Farsça-Türkçe Sözlük. İstanbul: SAY.
  • Kiremitçi, F. (2015). Nakşî Sâdâtının Manzum Menâkıb ve Şemâili: Mustafa Fevzi Efendi'nin "Hilye-i Sâdât" Adlı Mesnevisi. Turkish Studies, 10(16), 876-896.
  • Özköse, K. (2015). Tasavvuf El Kitabı. Ankara: Grafiker.
  • Sukan, M.(2005). Seyyid Mehmed Vahyî Dîvânı'nın Bilimsel Yayını İle Eserin Şekil ve Muhteva Bakımından İncelenilmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Taş, H. (2004). Vahyî Divânı ve İncelemesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi), İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tosun, N.(2022) TDV İslâm Ansiklopedisi. Retrieved from https://islamansiklopedisi.org.tr/silsile, 15.04.2022.
  • Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü, "Vahyî", Retrieved from http://teis.yesevi.edu.tr/arama, 27.04.2022.
  • Usta, M. (2006). Tabibzâde Mehmed Şükrî Efendi ve Silsile-nâme-i Sûfiyye İsimli Eseri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Velikahyaoğlu, D. N. (1999). SÜNBÜLİYYE TARİKATI VE KOCA MUSTAFA PAŞA KÜLLİYESİ. İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • Yayla, H. TASAVVUF VE ÖTESİ: Mezhepler ve Tarikatlar. Ankara: Tarcan Matbaası.
  • Yılmaz, H. K. (2020). ANA HATLARIYLA TASAVVUF VE TARÎKATLAR. İstanbul: ENSAR.
  • Yılmaz, N. (2007). OSMANLI TOPLUMUNDA TASAVVUF; Sûfîler, Devlet ve Ulemâ. İstanbul: Osmanlı Araştırmaları Vakfı.
  • Yılmaz, Ö. (2017). Geçmişten Günümüze Tasavvuf ve Tarikatlar. Ankara: Akçağ.
  • Yücel, A. (2021). HADİS TARİHİ. İstanbul: İFAV.
Year 2022, Volume: 46 Issue: 1, 123 - 138, 16.06.2022

Abstract

References

  • Aşkar, M. (1999). Bir Türk Tarikatı Olarak Halvetiyye’nin Tarihî Gelişimi ve Halvetiyye Silsilesinin Tahlili, Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, c. XXIX.
  • Ceyhan, S. (2018). HALVETİYYE. S. CEYHAN (Ed.), TÜRKIYE'DE TARIKATLAR: TARIH VE KÜLTÜR (s. 695-780). Ankara: İSAM Yay.
  • Devellioğlu, F.(2010).OSMANLICA-TÜRKÇE ANSİKLOPEDİK LÛGAT. Ankara: Aydın Kitabevi Yay.
  • Donuk, S. (2020). Türk Edebiyatında Silsilenâme ve Seyyid Ahmed Cezbî'nin Câmi'u's Silsile Adlı Silsilenâmesi. Journal of Turkish Language and Literature, 6(1), 17-36.
  • Kanar, M. (2019). Farsça-Türkçe Sözlük. İstanbul: SAY.
  • Kiremitçi, F. (2015). Nakşî Sâdâtının Manzum Menâkıb ve Şemâili: Mustafa Fevzi Efendi'nin "Hilye-i Sâdât" Adlı Mesnevisi. Turkish Studies, 10(16), 876-896.
  • Özköse, K. (2015). Tasavvuf El Kitabı. Ankara: Grafiker.
  • Sukan, M.(2005). Seyyid Mehmed Vahyî Dîvânı'nın Bilimsel Yayını İle Eserin Şekil ve Muhteva Bakımından İncelenilmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Taş, H. (2004). Vahyî Divânı ve İncelemesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi), İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tosun, N.(2022) TDV İslâm Ansiklopedisi. Retrieved from https://islamansiklopedisi.org.tr/silsile, 15.04.2022.
  • Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü, "Vahyî", Retrieved from http://teis.yesevi.edu.tr/arama, 27.04.2022.
  • Usta, M. (2006). Tabibzâde Mehmed Şükrî Efendi ve Silsile-nâme-i Sûfiyye İsimli Eseri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Velikahyaoğlu, D. N. (1999). SÜNBÜLİYYE TARİKATI VE KOCA MUSTAFA PAŞA KÜLLİYESİ. İstanbul: Çağrı Yayınları.
  • Yayla, H. TASAVVUF VE ÖTESİ: Mezhepler ve Tarikatlar. Ankara: Tarcan Matbaası.
  • Yılmaz, H. K. (2020). ANA HATLARIYLA TASAVVUF VE TARÎKATLAR. İstanbul: ENSAR.
  • Yılmaz, N. (2007). OSMANLI TOPLUMUNDA TASAVVUF; Sûfîler, Devlet ve Ulemâ. İstanbul: Osmanlı Araştırmaları Vakfı.
  • Yılmaz, Ö. (2017). Geçmişten Günümüze Tasavvuf ve Tarikatlar. Ankara: Akçağ.
  • Yücel, A. (2021). HADİS TARİHİ. İstanbul: İFAV.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Hatice Tüfekci 0000-0001-7206-9937

Publication Date June 16, 2022
Published in Issue Year 2022Volume: 46 Issue: 1

Cite

APA Tüfekci, H. (2022). MUHAMMED VAHYÎ EFENDİ’NİN GÖZDEN KAÇMIŞ BİR MANZÛMESİ: SÜNBÜLİYYE SİLSİLE-NÂMESİ. Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 46(1), 123-138.

.