Özet: Bu araştırmanın amacı, resmi ilköğretim okullarında öğrenen organizasyona ait özelliklerin (beş disiplin boyutunda) yönetici ve öğretmen algılarına göre ne düzeyde gerçekleştiğini tespit etmektir. Örneklem, İstanbul ili Bayrampaşa ilçesinde görev yapan 58 yönetici ile 240 öğretmen olmak üzere toplam 298 kişiden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Örgütlerde Öğrenen Organizasyon Disiplinlerinin Gerçekleşme Düzeyini Tespit Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise betimsel istatistikler hesaplanarak, t-testi, tek yönlü varyans analizi ve Mann Whitney-U testleri uygulanmıştır. Araştırma sonucuna göre ilköğretim okullarında öğrenen organizasyona ait özellikler yönetici algılarına göre “yüksek”, öğretmen algılarına göre ise “orta” düzeyde gerçekleştiği tespit edilmiştir. Tüm disiplin boyutlarında algılar, mesleki kıdemi fazla olanlar lehine farklılaşmıştır. Öte yandan eğitim yönetimi konusunda alınan eğitim, yönetici algılarını olumlu yönde etkilemektedir. Ayrıca araştırmaya katılan yönetici ve öğretmenler, genel anlamda okullardaki kişisel ve mesleki gelişim olanaklarını yetersiz bulmakta olup; öğrenen bir okul toplumu oluşturma sürecinde çeşitli teşviklere ihtiyaç duymaktadırlar.
Anahtar sözcükler: Öğrenen organizasyon, organizasyonel öğrenme, öğrenen okul
Abstract: The purpose of this study is to determine the level of realization of the characteristics of a learning organization (to the dimensions of five disciplines) at formal primary schools according to administrator and teacher perceptions. The sample includes 58 administrators and 240 teachers in total composed of 298 people who work in city of Istanbul, Bayrampasa disctrict. As data collection tool, “Level of Realization of the Determination Scale for Learning Organization Disciplines' at Organizations” was used. Analysis of the data were applied by calculating descriptive statistics, t-test, analysis of variance and Mann Whitney-U tests. According to the result of the study, it is found out that characteristics of the learning organization in primary schools to the perceptions of administrators “high” and according to the perceptions of the teachers “medium” level. Perceptions differentiate in a positive way for administrators and teachers who have much professional experience for all disciplines. On the other hand, received training in educational mangement, the perceptions of administrators positively affects the all discipline dimensions. Also administrators and teachers find opportunities for personal and professional improvement at schools as inadequate. To the process of creating a learning school community, they need various encouragements.
Key words: Learning organization, organizational learning, learning school
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Nisan 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012Cilt: 36 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.