BibTex RIS Kaynak Göster

ÜSTÜN YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN IQ PUANLARININ CİNSİYET DEĞİŞKENİ BAKIMINDAN YILLARA GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI: MALATYA ÖRNEĞİ

Yıl 2015, Cilt: 39 Sayı: 2, 31 - 46, 08.04.2015

Öz

Bu araştırmanın amacı, farklı yıllarda tanılanmış üstün yetenekli öğrencilerin IQ puanlarını, cinsiyet değişkeni açısından karşılaştırmaktır. Araştırmanın örneklemini Malatya Bilim ve Sanat Merkezi’ne 2005-2013 yılları arasında kaydı yapılan 205’i kız, 277’si erkek olmak üzere toplam 482 üstün yetenekli öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplanma aracı olarak, WISC-R ve bireysel bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde her yıl için üç bağımlı değişkendeki (sözel, performans ve genel) farklılık, 1 bağımsız değişken açısından Mann-Whitney U testi ile analiz edilmiştir. Bulgular üstün yetenekli öğrencilerin genel IQ, sözel ve performans IQ puanları arasında 2005-2013 yıllarının her birinde cinsiyet açısından istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığını göstermiştir. 

Kaynakça

  • BRODY , N. (1999). What is Intelligence ? International Review of Psychiatry, 11, 19- 25.
  • CAMARA, W., Nathan, J. S., & Puente, A. (2000). Psychological test usage: Implica- tions in professional psychology. Professional Psychology: Research and Prac- tice, 31(2), 141-154.
  • COLOM, R, & Lynn, R. (2004) Testing the developmental theory of sex differences in intelligence on 12-18 year olds. Personality and Individual Differences, 36, 75- 82.
  • COURT, J. H., 1983. Sex differences in performance on Raven’s Progressive Matrices: A review. Alberta Journal of Educational Research, 29, 54–74.
  • DAĞLIOĞLU, E.H. (2002). Anaokuluna Devam Eden Beş-Altı Yaş Grubu Çocuklar Arasından Matematik Alanında Üstün Yetenekli Olanların Belirlenmesi, Ankara, Hacettepe Ü. Sağlık Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi.
  • DAPO, N. & Kolenovic-Dapo, J. (2012) Sex differences in fluid intelligence: Some findings from Bosnia and Herzegovina, Personality And Individual Differences, 53,(7) 811-815.
  • DAVIS, G.A. & Rimm, S.B. (1994). Education of The Gifted And Talented (3rd ed.). Allyn and Bacon, Boston.
  • DEMPSTER, F. N. (1991). Inhibitory processes: a negleted dimension of intelligence, Intelligence,15, (2),157–173.
  • ESTERS, I.G. & Ittenbach, R.F. (1999). Contemporary Theories and Assessments of Intelligence: A Primer. Professional School Counseling, 2(5),373.
  • FELDMAN, R. (1996). Understanding Psychology. McGraw Hill Inc.: ABD.
  • FLORES-MENDOZA, C., Widaman, K. F., Rindermann, H., Primi, R., Mansur-Alves, M., & Couto Pena, C. (2013). Cognitive sex differences in reasoning tasks: Evi- dence from Brazilian samples. Intelligence, 41, 70–84.
  • FRAENKEL, J.R., & Wallen, N.E. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill.
  • FRYAND, F.& Hale,S. (1996). Processing speed, working memory, and fluid intelli- gence: evidence for a developmental cascade, The American Psychologist Socie- ty, 7, 237–241.
  • GEORGAS, J., Weiss, L.G. , van de Vijver, F.J.R., & Saklofske, D.H. (Eds) (2003). Culture and children’s intelligence: Cross-cultural analysis of the WISC-III. San Diego: Academic Press.
  • HALPERN, D. F., & LaMay, M. L. (2000). The smarter sex: A critical review of sex differences in intelligence. Educational Psychology Review, 12(2), 229–246.
  • HULSLANDER J., Olson R.K., Willcutt E.G. & Wadsworth S.J.(2010). Longitudinal Stability of Reading-Related Skills And Their Prediction Of Reading Develop- ment. Scientific Studies of Reading, 14(2), 111-136.
  • IRWING, P., & Lynn, R. (2005). Sex differences in means and variability on the Pro- gressive Matrices in university students: A meta-analysis. British Journal of Psy- chology, 96, 505–524.
  • JACKSON, D. N., & Rushton, J. P. (2006). Males have greater g: Sex differences in general mental ability from 100,000 17- to 18-year-olds on the Scholastic As- sessment Test. Intelligence, 34, 479–486.
  • JENSEN, A. R. (1998). The g factor: The science of mental ability. Westport, CT: Praeger.
  • JUST, M. A. & Carpenter, P. A.(1992). A capacity theory of comprehension: individual differences in working memory, Psychological Review, 99 (1), 122–149.
  • KAIL, R. (1991). Processing time declines exponentially during childhood and adoles- cence, Developmental Psychology, 27 (2), 259–266.
  • KEITH, T. Z.; Reynolds, M. R.; Patel, P. G.& Ridley, K. P. (2008). Sex differences in latent cognitive abilities ages 6 to 59: Evidence from the Woodcock–Johnson III tests of cognitive abilities. Intelligence, 36 (6), 502–25.
  • KIRIŞ, N & Karakaş, S.(2005) Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğunun Wechsler Zekâ Testi ve Raven Standart Progresif Matrisler Testi ile Analizi. Klinik Psiki- yatri Dergisi, 8, 5-17.
  • KÖKSAL, M.S. & Boran, A.İ. (2015).Üstün Yetenekli Öğrencilerin IQ Puanlarının Anne- Baba Eğitimi ve Aile Geliri Değişkenleri Açısından Karşılaştırılması, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (1), 12-24.
  • KONOLD, T.R. & Canivez G.L. (2010). Evaluation of Potentially Moderating Child Demographics Differential Relationships Between WISC-IV and WIAT-II Scales: An Evaluation of Potentially Moderating Child Demographics. Educa- tional and Psychological Measurement, 70(4), 613–627.
  • LIU, J., & Lynn, R. (2011). Factor structure and sex differences on the Wechsler Pre- school and Primary Scale of Intelligence in China, Japan and U.S.. Personality and Individual Differences, 50(8), 1222–1226.
  • LYNN, R., Fergusson, D. M., & Horwood, L. J. (2005). Sex differences on the WISC-R in New Zealand. Personality and Individual Differences, 39, 103–114.
  • LYNN, R., (1994). Sex differences in intelligence and brain size: A paradox resolved. Personality and Individual Differences, 17(2), 257–271.
  • LYNN, R., & Irwing, P. (2004). Sex differences on the Progressive Matrices: A metaa- nalysis. Intelligence, 32, 481–498.
  • LYNN, R., Fergusson, D. M., & Horwood, L. J. (2005). Sex differences on the WISC-R in New Zealand. Personality and Individual Differences, 39, 103–114.
  • LYNN R, Raine A, Venables PH, Mednick SA & Irwing P (2005). Sex differences on the WISC-R in Mauritius. Intelligence, 33, 527–34.
  • LYNN, R. & Kanazawa, S. (2011) A longitudinal study of sex differences in intelli- gence at ages 7, 11 and 16 years, Personality and Individual Differences, 51, 321–324.
  • MARTENS, R., Hurks, P.P.M., Meijs, C. Waassengberg, R. & Jolles, J. (2011) Sex differences in arithmetical performance scores: Central tendency and variability, Learning and Individual Differences, 21, 549–554.
  • MAKER, C.J. & Schiever, S.W. (2005). Teaching Models In Education of The Gifted. (3rd ed.) Austin, Texas. Pro-Ed Inc.
  • ÖNER, N. (1997). Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testler. Bir Başvuru Kaynağı 3.Basım. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • RENZULLI, J.S. (1978). What Makes Giftedness? Reexamining a Definition. Phi Delta Kappan, 60(3), 180-184.
  • SAVAŞIR, I & Şahin, N. (1995). Wechsler Çocuklar İçin Zeka Ölçeği (WISC-R) El Kitabı. Ankara, Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 13-52.
  • SEWELL, M. (2007, October). Sex differences in intelligence. Department of Computer Science, University College London.
  • STEINMAYR, R., Beauducel, A. & Spinath, B. (2010). Do sex differences in a faceted model of fluid and crystallized intelligence depend on the method applied? Intel- ligence, 38, 1,101–110.
  • STERNBERG, R. J., & Grigorenko E. L. (Eds.). (2002). The general factor of intelli- gence: How general is it? Mahwah, USA: Lawrence Erlbaum Associates.
  • STERNBERG, R. J. (1997). A Triarchic View of Giftedness: Theory and Practice. In N. Coleangelo & G. A. Davis (Eds.), Handbook of Gifted Education (pp. 43–53). Boston, MA: Allyn and Bacon
  • SOYSAL, A.Ş.(2007). Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Alt Tiplerinde Dikkat, Yönetici İşlevler ve Üst-biliş Performansının Oluşturduğu İlişkiler Örüntüsünün İncelenmesi. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • SUPER, C. M. (1981). Behavioural development in infancy, Handbook of Cross- Cultural Human Development, R. H. Munroe, R. L. Munroe, and B. B. Whiting, Eds., Garland, New York, NY, USA.
  • VAN DER SLUIS, S., Derom, C., Thiery, E., Bartels, M., Polderman, T. J. C., Verhulst, F. C., et al. (2008). Sex differences on the WISC-R in Belgium and the Nether- lands. Intelligence, 36, 48−67.
  • VAN DER SLUIS, S., Posthuma, D., Dolan, C. V., de Geus, E. J. C., Colom, R., & Boomsma, D. I. (2006). Gender differences on the Dutch WAIS-III. Intelligence, 34, 273−289.
  • YESİKAR, V., Guleri, S. K., Dixit, S., Rokade, R. & Parmar, S. (2015) Intelligence quotient analysis and its association with academic performance of medical stu- dents. International Journal of Community Medicine and Public Health, 2 (3), 275-281. doi:10.18203/2394-6040.ijcmph20150482
  • ZEIDNER, M. and Schleyer, E.J. (1998). The Big-Fish–Little-Pond Effect for Academ- ic Self-Concept, Test Anxiety, and School Grades in Gifted Children, Contempo- rary Educational Psychology,24, 305–329.

ÜSTÜN YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN IQ PUANLARININ CİNSİYET DEĞİŞKENİ BAKIMINDAN YILLARA GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI: MALATYA ÖRNEĞİ

Yıl 2015, Cilt: 39 Sayı: 2, 31 - 46, 08.04.2015

Öz

Bu araştırmanın amacı, farklı yıllarda tanılanmış üstün yetenekli öğrencilerin IQ puanlarını, cinsiyet değişkeni açısından karşılaştırmaktır. Araştırmanın örneklemini Malatya Bilim ve Sanat Merkezi’ne 2005-2013 yılları arasında kaydı yapılan 205’i kız, 277’si erkek olmak üzere toplam 482 üstün yetenekli öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplanma aracı olarak, WISC-R ve bireysel bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde her yıl için üç bağımlı değişkendeki (sözel, performans ve genel) farklılık, 1 bağımsız değişken açısından Mann-Whitney U testi ile analiz edilmiştir. Bulgular üstün yetenekli öğrencilerin genel IQ, sözel ve performans IQ puanları arasında 2005-2013 yıllarının her birinde cinsiyet açısından istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığını göstermiştir

Kaynakça

  • BRODY , N. (1999). What is Intelligence ? International Review of Psychiatry, 11, 19- 25.
  • CAMARA, W., Nathan, J. S., & Puente, A. (2000). Psychological test usage: Implica- tions in professional psychology. Professional Psychology: Research and Prac- tice, 31(2), 141-154.
  • COLOM, R, & Lynn, R. (2004) Testing the developmental theory of sex differences in intelligence on 12-18 year olds. Personality and Individual Differences, 36, 75- 82.
  • COURT, J. H., 1983. Sex differences in performance on Raven’s Progressive Matrices: A review. Alberta Journal of Educational Research, 29, 54–74.
  • DAĞLIOĞLU, E.H. (2002). Anaokuluna Devam Eden Beş-Altı Yaş Grubu Çocuklar Arasından Matematik Alanında Üstün Yetenekli Olanların Belirlenmesi, Ankara, Hacettepe Ü. Sağlık Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi.
  • DAPO, N. & Kolenovic-Dapo, J. (2012) Sex differences in fluid intelligence: Some findings from Bosnia and Herzegovina, Personality And Individual Differences, 53,(7) 811-815.
  • DAVIS, G.A. & Rimm, S.B. (1994). Education of The Gifted And Talented (3rd ed.). Allyn and Bacon, Boston.
  • DEMPSTER, F. N. (1991). Inhibitory processes: a negleted dimension of intelligence, Intelligence,15, (2),157–173.
  • ESTERS, I.G. & Ittenbach, R.F. (1999). Contemporary Theories and Assessments of Intelligence: A Primer. Professional School Counseling, 2(5),373.
  • FELDMAN, R. (1996). Understanding Psychology. McGraw Hill Inc.: ABD.
  • FLORES-MENDOZA, C., Widaman, K. F., Rindermann, H., Primi, R., Mansur-Alves, M., & Couto Pena, C. (2013). Cognitive sex differences in reasoning tasks: Evi- dence from Brazilian samples. Intelligence, 41, 70–84.
  • FRAENKEL, J.R., & Wallen, N.E. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill.
  • FRYAND, F.& Hale,S. (1996). Processing speed, working memory, and fluid intelli- gence: evidence for a developmental cascade, The American Psychologist Socie- ty, 7, 237–241.
  • GEORGAS, J., Weiss, L.G. , van de Vijver, F.J.R., & Saklofske, D.H. (Eds) (2003). Culture and children’s intelligence: Cross-cultural analysis of the WISC-III. San Diego: Academic Press.
  • HALPERN, D. F., & LaMay, M. L. (2000). The smarter sex: A critical review of sex differences in intelligence. Educational Psychology Review, 12(2), 229–246.
  • HULSLANDER J., Olson R.K., Willcutt E.G. & Wadsworth S.J.(2010). Longitudinal Stability of Reading-Related Skills And Their Prediction Of Reading Develop- ment. Scientific Studies of Reading, 14(2), 111-136.
  • IRWING, P., & Lynn, R. (2005). Sex differences in means and variability on the Pro- gressive Matrices in university students: A meta-analysis. British Journal of Psy- chology, 96, 505–524.
  • JACKSON, D. N., & Rushton, J. P. (2006). Males have greater g: Sex differences in general mental ability from 100,000 17- to 18-year-olds on the Scholastic As- sessment Test. Intelligence, 34, 479–486.
  • JENSEN, A. R. (1998). The g factor: The science of mental ability. Westport, CT: Praeger.
  • JUST, M. A. & Carpenter, P. A.(1992). A capacity theory of comprehension: individual differences in working memory, Psychological Review, 99 (1), 122–149.
  • KAIL, R. (1991). Processing time declines exponentially during childhood and adoles- cence, Developmental Psychology, 27 (2), 259–266.
  • KEITH, T. Z.; Reynolds, M. R.; Patel, P. G.& Ridley, K. P. (2008). Sex differences in latent cognitive abilities ages 6 to 59: Evidence from the Woodcock–Johnson III tests of cognitive abilities. Intelligence, 36 (6), 502–25.
  • KIRIŞ, N & Karakaş, S.(2005) Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğunun Wechsler Zekâ Testi ve Raven Standart Progresif Matrisler Testi ile Analizi. Klinik Psiki- yatri Dergisi, 8, 5-17.
  • KÖKSAL, M.S. & Boran, A.İ. (2015).Üstün Yetenekli Öğrencilerin IQ Puanlarının Anne- Baba Eğitimi ve Aile Geliri Değişkenleri Açısından Karşılaştırılması, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (1), 12-24.
  • KONOLD, T.R. & Canivez G.L. (2010). Evaluation of Potentially Moderating Child Demographics Differential Relationships Between WISC-IV and WIAT-II Scales: An Evaluation of Potentially Moderating Child Demographics. Educa- tional and Psychological Measurement, 70(4), 613–627.
  • LIU, J., & Lynn, R. (2011). Factor structure and sex differences on the Wechsler Pre- school and Primary Scale of Intelligence in China, Japan and U.S.. Personality and Individual Differences, 50(8), 1222–1226.
  • LYNN, R., Fergusson, D. M., & Horwood, L. J. (2005). Sex differences on the WISC-R in New Zealand. Personality and Individual Differences, 39, 103–114.
  • LYNN, R., (1994). Sex differences in intelligence and brain size: A paradox resolved. Personality and Individual Differences, 17(2), 257–271.
  • LYNN, R., & Irwing, P. (2004). Sex differences on the Progressive Matrices: A metaa- nalysis. Intelligence, 32, 481–498.
  • LYNN, R., Fergusson, D. M., & Horwood, L. J. (2005). Sex differences on the WISC-R in New Zealand. Personality and Individual Differences, 39, 103–114.
  • LYNN R, Raine A, Venables PH, Mednick SA & Irwing P (2005). Sex differences on the WISC-R in Mauritius. Intelligence, 33, 527–34.
  • LYNN, R. & Kanazawa, S. (2011) A longitudinal study of sex differences in intelli- gence at ages 7, 11 and 16 years, Personality and Individual Differences, 51, 321–324.
  • MARTENS, R., Hurks, P.P.M., Meijs, C. Waassengberg, R. & Jolles, J. (2011) Sex differences in arithmetical performance scores: Central tendency and variability, Learning and Individual Differences, 21, 549–554.
  • MAKER, C.J. & Schiever, S.W. (2005). Teaching Models In Education of The Gifted. (3rd ed.) Austin, Texas. Pro-Ed Inc.
  • ÖNER, N. (1997). Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testler. Bir Başvuru Kaynağı 3.Basım. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • RENZULLI, J.S. (1978). What Makes Giftedness? Reexamining a Definition. Phi Delta Kappan, 60(3), 180-184.
  • SAVAŞIR, I & Şahin, N. (1995). Wechsler Çocuklar İçin Zeka Ölçeği (WISC-R) El Kitabı. Ankara, Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 13-52.
  • SEWELL, M. (2007, October). Sex differences in intelligence. Department of Computer Science, University College London.
  • STEINMAYR, R., Beauducel, A. & Spinath, B. (2010). Do sex differences in a faceted model of fluid and crystallized intelligence depend on the method applied? Intel- ligence, 38, 1,101–110.
  • STERNBERG, R. J., & Grigorenko E. L. (Eds.). (2002). The general factor of intelli- gence: How general is it? Mahwah, USA: Lawrence Erlbaum Associates.
  • STERNBERG, R. J. (1997). A Triarchic View of Giftedness: Theory and Practice. In N. Coleangelo & G. A. Davis (Eds.), Handbook of Gifted Education (pp. 43–53). Boston, MA: Allyn and Bacon
  • SOYSAL, A.Ş.(2007). Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Alt Tiplerinde Dikkat, Yönetici İşlevler ve Üst-biliş Performansının Oluşturduğu İlişkiler Örüntüsünün İncelenmesi. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • SUPER, C. M. (1981). Behavioural development in infancy, Handbook of Cross- Cultural Human Development, R. H. Munroe, R. L. Munroe, and B. B. Whiting, Eds., Garland, New York, NY, USA.
  • VAN DER SLUIS, S., Derom, C., Thiery, E., Bartels, M., Polderman, T. J. C., Verhulst, F. C., et al. (2008). Sex differences on the WISC-R in Belgium and the Nether- lands. Intelligence, 36, 48−67.
  • VAN DER SLUIS, S., Posthuma, D., Dolan, C. V., de Geus, E. J. C., Colom, R., & Boomsma, D. I. (2006). Gender differences on the Dutch WAIS-III. Intelligence, 34, 273−289.
  • YESİKAR, V., Guleri, S. K., Dixit, S., Rokade, R. & Parmar, S. (2015) Intelligence quotient analysis and its association with academic performance of medical stu- dents. International Journal of Community Medicine and Public Health, 2 (3), 275-281. doi:10.18203/2394-6040.ijcmph20150482
  • ZEIDNER, M. and Schleyer, E.J. (1998). The Big-Fish–Little-Pond Effect for Academ- ic Self-Concept, Test Anxiety, and School Grades in Gifted Children, Contempo- rary Educational Psychology,24, 305–329.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Articles
Yazarlar

Mustafa Köksal

Ali Boran

Yayımlanma Tarihi 8 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015Cilt: 39 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Köksal, M., & Boran, A. (2015). ÜSTÜN YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN IQ PUANLARININ CİNSİYET DEĞİŞKENİ BAKIMINDAN YILLARA GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI: MALATYA ÖRNEĞİ. Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 39(2), 31-46.