On yedi farklı senaryodan oluşan
Attempts on Her Life oyununda senaryoların ortak noktası adı farklı
biçimleriyle Anne (Annie, Anny, Annushka, Anya) olan bir kadındır. Anne
fiziksel olarak sahne üzerinde görünmez; öteki karakterlerin yorumları
üzerinden varlık kazanır. Anne oyunda gerçek bir karakter olmaktan daha çok
kavramsallaştırılan doğası ile var olur. Oyun, bir yandan, farklı
senaryolardaki Anne karakter/ler/inin varlığını ortaya koyma çabasıdır. Her
tanık Anne’i betimlemeye yeltenir. Senaryolar, bir yanda da, kavramsal bir
duruma gönderme yapan betimlerdir. Bu anlamda, yazar, bu muğlak ve kavramsal
karakteri çok sayıda tanıklıkla betimleyerek birey üzerinden işlediği panoramik
bir toplum senaryosu sunar. Oyun güncel sorunlara -kapitalist toplum,
sanat-toplum, kurgu-gerçeklik, sanatın değeri, yoz sanat, terör-terörist,
bilim-toplum, kadın, savaş ve kent- değinir. Oyundaki senaryolarda kasvetli ve distopik
imgelem, ahlak dışılık, kötülük ve mutlak şiddetle betimlenen bir soyutlanma ve
amaçsızlık dünyası ile çökmekte olan bir toplum tasavvuru vardır. Rahatsız
edici içeriği, deneysel biçimi ve biçemi ile Crimp’in oyunları sert ve
alaycıdır. Bauman akışkan modernite
olarak tanımladığı müphem ve belirsiz yaşam koşullarında var olan kaygılı ve
güvenlikten yoksun insanı tasvir eder. Bauman sosyolojisi insan deneyimine,
gerçek insanların küçük öyküleri/anlatıları üzerinden tutulan bir aynadır. Bu
çalışma, Martin Crimp’in Attempts on Her Life adlı oyununa yansıyan çağdaş
yaşama yaklaşımını, öncü toplum bilimcilerden Zygmunt Bauman’ın görüşlerine dayanan
savlarla inceleyecektir.
Martin Crimp Zygmunt Bauman Attempts on Her Life toplum insan
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Cilt: 43 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.