Birçok ülkede yarı kamusal mal niteliğinde olan sağlık hizmeti günümüzde önemli bir turizm potansiyeline sahiptir. Ülke vatandaşları; ekonomik koşullar, sağlık hizmetlerinin kalite ve sunumu gibi birçok sebepten dolayı kendi ülkeleri yerine farklı ülkelere sağlık hizmeti almaya gidebilmektedir. Bu durum ise devletlerin ve özel girişimcilerin yapmış olduğu sağlık harcamalarının makroekonomik boyutunu daha da ön plana çıkarmaktadır. Her ne kadar turizm denildiğinde ülkeye tatil amaçlı gelen ziyaretçiler anlaşılsa da, sağlık amaçlı gelen ziyaretçiler de turist olarak kabul edilmekte ve turizm sektörünün gelişimine katkı sağlamaktadır.
Bu çalışmada, öncelikle sağlık turizminden elde edilen gelirler ve sağlık turizmi amacıyla ülkeye giriş yapan ziyaretçi sayıları dikkate alınarak Türkiye’deki sağlık turizminin genel görünümüne yer verilmiştir. Sonrasında ise, 2002 yılının birinci çeyreği ile 2022 yılının dördüncü çeyreği (2002Q1-2022Q4) arasında Türkiye’ye sağlık hizmeti almak amacıyla gelen ziyaretçilerin gayrisafi yurtiçi hasılaya (büyümeye) etkisi incelenmiştir. Bu etkinin ölçülmesinde Toda-Yamamoto nedensellik testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular, sağlık turizm gelirlerinden ekonomik büyümeye doğru bir nedensellik ilişkisi olmadığını ortaya koymuştur.
Healthcare, which is a semi-public good in many countries, has a significant tourism potential today. Citizens of the country; Due to many reasons such as economic conditions, quality and delivery of health services, they may go to different countries to receive health care instead of their own country. This situation further highlights the macroeconomic dimension of health expenditures made by states and private entrepreneurs. Although tourism means visitors coming to the country for holiday purposes, visitors coming for health purposes are also considered tourists and contribute to the development of the tourism sector. In this study, the general view of health tourism in Turkey is given, primarily by taking into account the revenues obtained from health tourism and the number of visitors entering the country for health tourism purposes. Afterwards, the impact of visitors coming to Türkiye to receive health services between the first quarter of 2002 and the fourth quarter of 2022 (2002Q1-2022Q4) on gross domestic product (growth) was examined. Toda-Yamamoto causality test was used to measure this effect. The findings revealed that there is no causality relationship from health tourism revenues to economic growth.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İktisat Sosyolojisi, Sağlık Sosyolojisi |
Bölüm | Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 16 Kasım 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023Cilt: 47 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.