Değerler, bir toplumu ayakta tutan, kimliğini oluşturan, bireylere referans olan, toplumsal birlik ve beraberliği sağlayan en önemli unsurlardan biridir. Günümüzde dünyanın birçok ülkesinde değişen yaşam şartları, teknolojinin etkisi, savaşlar, göçler vb. birçok unsurdan dolayı toplumlar sahip oldukları değerleri korumakta zorlanmaktadır. Değerler geçmişten günümüze kadar toplumsal yaşam içinde öğrenilmesine karşın artık bu yeterli olmamaktadır. Bu durumda da eğitim kurumlarında değerler eğitiminin verilmesi zorunlu hale gelmiştir. Eğitim bireyin insani ve toplumsal değerler kazandırılmasında aracı rolü üstlenmektedir. Değerler eğitimi Türkiye’de 2000’lerden sonra başlanarak farklı derslerde konuların içinde verilmiştir. Daha sonra değerler 10 kök değer (adalet, sevgi, saygı, sorumluluk, dürüstlük, vatanseverlik, yardımseverlik, öz-denetim, sabır ve dostluk) olarak belirlenmiş ve kitaplarda bu değerlerin bulunması talep edilmiştir. Bu çalışmada 10. sınıf felsefe ders kitabında hangi kök değerlerin yer aldığı, metinlerdeki sıklık durumunun belirlenerek yüzde ve frekans olarak verilmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yapılarak incelenmiştir. İnceleme yapılırken kök değerlerle ilişkili kavram ve davranışlar dikkate alınarak veriler elde edilmiştir. Kitap içerisinde yer alan metinler tek tek ele alınmış ve elde edilen verilerin frekans analizleri yapılıp yüzdeleri hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda ders kitabında en fazla yer verilen kök değerin “Adalet” ve en az yer verilen kök değerin “Sabır” olduğu elde edilmiştir.
Bu çalışmada etik ihlal yapılmamıştır.
Values are one of the most important elements that keep a society up, form its identity, serve as a reference for individuals, and ensure social unity and solidarity. Nowadays, in many countries of the world, societies have difficulty in preserving the values they have due to many factors such as changing living conditions, the impact of technology, wars, migrations, etc. Although values have been learned in social life from past to present, this is no longer sufficient. In this case, it has become mandatory to provide values education in educational institutions. Education plays a mediating role in imparting human and social values to the individual. In Türkiye, values education has been included in different courses since the 2000s. Then, the values were determined as 10 root values (justice, love, respect, responsibility, honesty, patriotism, helpfulness, self-control, patience and friendship) and these values were requested to be included in the textbooks. In this study, it is aimed to determine which root values are included in the 10th grade philosophy textbook and their frequency in the texts and to present them as percentages and frequencies. This study was examined by document analysis, which is one of the qualitative research methods. While conducting the analysis, data was obtained by taking into account the concepts and behaviors related to root values. The texts in the textbook were examined one by one, and the obtained data were analyzed for frequency and their percentages were calculated. As a result of the research, it was found that the most mentioned root value in the textbook was "Justice" and the least included root value was "Patience".
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Uygulamalı Sosyoloji, Program Değerlendirmesi ve Sosyal Etki Değerlendirmesi |
Bölüm | Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 30 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 23 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024Cilt: 48 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.