Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DEDE KORKUT ANLATILARINDA GERONTOKRASİ

Yıl 2024, Cilt: 48 Sayı: 1, 75 - 83, 29.06.2024

Öz

Yaşlı egemenliği olarak tanımlanabilecek olan “gerontokrasi” kavramının, ilkel dönemlerde olduğu kadar modern zamanlarda da toplumsal hayatın biçimlenmesinde etkin rollere sahip olduğu anlaşılmaktadır. Günümüz Türkiye’sinde siyasetten bürokrasiye, aileden iş dünyasına kadar geniş bir yelpazede varlığını sürdüren gerontokratik kabulleri tam anlamıyla anlayabilmek için geleneksel kültür oldukça kıymetli bir çalışma alanıdır. Türk toplumunun geleneksel kültürünü yansıtması açısından ise Dede Korkut anlatılarının önemine dayanarak; bu makalede söz konusu külliyatın Dresden nüshasında yer alan örneklerden hareket edilmiş ve Oğuz toplumunun örgütlenmesinde gerontokratik tahakküm biçimlerinden ne şekilde istifade edildiği sorusunun yanıtı aranmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda Dede Korkut anlatılarında yer alan yaşlıların; başta “koca” olmak üzere “ata” ve “ağa” gibi yaygın sıfatlarla belirginleştikleri, yaşlılıklarından kaynaklanan itibarlı bir statüye sahip oldukları, toplumsal hayatın işleyişinde çoğunlukla bir kontrol ve onay mercii olarak görüldükleri ve toplumsal aksaklıkların çözümünde bilgisine danışılan birer otorite olarak nitelendirildikleri anlaşılmaktadır. Korkut Ata’nın, anlatılardaki gerontokratik örgütlenme biçiminin ikonik bir temsilcisi olduğu açıktır. El öpme gibi gündelik hayatın akışında kolayca icra edilen törensel pratiklerle yaşlıların işgal ettiği itibarlı alan sürekli olarak hatırlanırken; muktedir olmaktan kaynaklanan konumla ilgili olarak yaşlıların da bazı durumlarda sorumluluk üstlenmekle yükümlü oldukları görülmektedir. Yalnızca birkaç örnekte edilgen olarak belirginleşen yaşlıların varlığı, Dede Korkut anlatılarında gür bir tonla vurgulanan gerontokratik tahakküm biçimlerini gölgelemekten uzaktır. Elde edilen veriler, günümüz Türkiye’sindeki gerontokratik eğilimlerin kaynağının mitoloji ile bağdaştırılabileceğini açık bir biçimde göstermektedir.

Kaynakça

  • Abdulla, K. (2012). Mitten Yazıya Gizli Dede Korkut. (Akt. A. Duymaz). İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Achenbaum, W. A. (1993) “(When) Did The Papacy Become a Gerontocracy”, Societal Impact on Aging: Historical Perspectives (Societal Impact of Aging). (Ed. K. W. Schaie ve W. A. Achenbaum), New York City: Springer Pub Co.
  • Aguilar, M. I. (Ed.) (1998). The Politics of Age and Gerontocracy in Africa: Ethnographies of the Past & Memories of the Present. Trenton: Africa World Press.
  • Bascom, W. (2010). “Folklorun Dört İşlevi”, (Çev. F. Çalış), Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 2. (Ed. M. Ö. Oğuz vd.), Ankara: Geleneksel Yayınevi.
  • Başgöz, İ. (1996). “Protesto: Folklorun Beşinci İşlevi (Fonksiyonu), Folkloristik: Prof. Dr. Umay Günay Armağanı, Ankara: Feryal Matbaacılık.
  • Başgöz, İ. (1998), "Dede Korkut Destanında Epitetler", (Çev. N. Özdemir), Millî Folklor. 5(37), 23-35.
  • Çelik, A. (2019). “Dede Korkut Anlatılarından XXI. Yüzyıla Avcı Folklorundaki Süreklilik ve Dönüşümlerin Ekoeleştirel Bir Analizi”, Ekoeleştiri: Folklor ve Edebiyat İncelemeleri. (Ed. A. Çelik ve A. Ortakcı), Konya: Kömen Yayınevi.
  • Çelik, A. (2022). “Simgesel Sermaye ve Folklor: Dede Korkut Anlatılarında Toyların İktidar İnşasındaki İşlevi”, Prof. Dr. Metin Ekici Armağanı, (Ed. S. Fedakâr ve M. Duranlı). İzmir: Ege Üniversitesi Yayınları.
  • Çetin, İ. (2002). “Türk Mitinde Kut İyesi Kıdır ve Medeniyet Değişikliğinde Kıdır’dan Hızır’a Geçiş”, Millî Folklor, S. 54, s. 30-34.
  • Duman, M. (2012). “Bozkurttan Hızır’a Türk Halk Anlatmalarında Kılavuz”, Millî Folklor, S. 96, s. 190-201.
  • Duymaz, A. (2005). “Oğuz Kağan Destanı’ndan Dede Korkut’a Toy Geleneğinin Simgesel Anlamı ve Türk Paylaşım Modeli”, Karadeniz Araştırmaları, 5, 37-60.
  • Ergun, P. (1993). Halk Anlatmalarında Hızır, (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Harris, D. K. (2005). ”Gerontocracy”, Encyclopedia of Ageism. (Ed. Erdman B. vd.) New York City: Haworth Press.
  • Harva, U. (2015). Altay Panteonu: Mitler Ritüeller İnançlar ve Tanrılar. (Çev. Ö. Suveren), İstanbul: Doğukütüphanesi Yayınları.
  • Helimoğlu Yavuz, M. (2009). Masallar ve Eğitimsel İşlevleri, İstanbul: Cumhuriyet Kitap.
  • İnan, A. (1986). Tarihte ve Bugün Şamanizm: Materyaller ve Araştırmalar. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Ocak, A. Y. (1999). İslâm-Türk İnançlarında Hızır yahut Hızır-İlyas Kültü, Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları: 159.
  • Oğuz, M. Ö. (2002). “Boz Atlı Hızır-Ren Geyikli Noel Baba İkileminde Türklerde Yılbaşı”. Küreselleşme ve Uygulamalı Halk Bilimi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Olrik, A. (2003). “Halk Anlatılarının Epik Kuralları”, Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar I. (ed. Gülin Ö. Eker vd.). Ankara: Millî Folklor Yayınları.
  • Ölçer Özünel, E. (2006). Masal Mekânında Kadın Olmak: Masallarda Toplumsal Cinsiyet ve Mekân İlişkisi. Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
  • Önder, Ö (2013). “Gerontokrasi: Yaşlılar Yönetimi”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 36, 271-281.
  • Öztürk Merdin, A. (2020). Geleneksel Kültürde Yaşlı ve Yaşlılık: Kırşehir Örneklemi, (Basılmamış Doktora Tezi), Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Pehlivan, G. (2015). Dede Korkut Kitabı’nda Yapı, İdeoloji ve Yaratım. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Reis, H. (2011). “Dede Korkut Kitabı ve Beowulf Destanında Yaşlılık ve Yaşlanma”, Millî Folklor. 91, 25-36.
  • Savaş, H. (2023). “Türklerde Gerontokratik Yapı ve Bu Yapının Oğuz Kağan Destanı’nda Görünümü”, folklor/edebiyat. 29(115), 933-944.
  • Saydam, M. B. (2011). Deli Dumrul’un Bilinci: ‘Türk İslam Ruhu’ Üzerine Bir Kültür Psikolojisi Denemesi. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Tezcan, S., Boeschoten, H. (2001). Dede Korkut Oğuznameleri. İstanbul: YKY.
  • Tunç, E. (2020). Anadolu Sahası Türk Halk Hikâyelerinde Erkeklik Temsilleri, (Basılmamış Doktora Tezi). Sivas: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Weber, M. (1995). Toplumsal ve Ekonomik Örgütlenme Kuramı. (Çev. Ö. Ozankaya). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Weber, M. (2005). Sosyoloji Yazıları. (Çev. T. Parla). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Van Gennep, A. (2022). Geçiş Ritleri: Tabular, Batıl İnançlar, Büyüler, Ayinler ve Törenler. (çev. O. Bülbül). İstanbul: Nora Kitap.
  • Von Diez, H. F. (2018). Oğuz Tepegözü: Dede Korkut Oğuznameleri ve Atalar Sözü Üzerine İlk Çalışmalar. (Çev. H. Güneş), İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Yücel Çetin, A. (2015). “Dede Korkut Kitabı’nda Baba, Oğul ve Baba-Oğul İlişkisi”, Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi. 15(2), 55-63.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dünya Dilleri, Edebiyatı ve Kültürü (Diğer)
Bölüm Articles
Yazarlar

Emrah Tunç 0000-0001-9764-7326

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 1 Nisan 2024
Kabul Tarihi 27 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024Cilt: 48 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tunç, E. (2024). DEDE KORKUT ANLATILARINDA GERONTOKRASİ. Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 48(1), 75-83.